Přes zlínské nádraží (na snímku) týden nepojedou vlaky.

Přes zlínské nádraží (na snímku) týden nepojedou vlaky. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Stavba přejezdu v Malenovicích od úterý nepustí přes Zlín vlaky

  • 15
V úterý ráno odstartuje týdenní výluka na železniční trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi. Vlaky tudy nebudou jezdit kvůli stavbě nového přejezdu v Malenovicích. Trať bude opět v provozu 10. července.

Vlaky na trase vedoucí přes Zlín nahradí autobusy od úterních 7:15 hodin. Cestování v krajském městě tak dočasně bude ještě složitější než dosud.

Výluka na železnici bude kvůli stavbě nového železničního přejezdu v Malenovicích u ZPS. "Bude to úrovňový přejezd, který se dělá kvůli rozšíření sousední silnice," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Největší problémy budou v úterý a středu, tedy během prvních dvou dnů výluky, které jsou pracovní. Pak následují státní svátky a víkend. "Na začátek prázdnin se čekalo záměrně. I proto, že ve vlacích už nebudou jezdit školáci, a tak se to dotkne méně cestujících," vysvětlil František Brachtl ze společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje.

První náhradní autobus vyjede v úterý v 7:15 hodin a poslední příští úterý deset minut po 18. hodině. Jezdit budou podle speciálního výlukového jízdního řádu, který je k dispozici na webových stránkách koved.cz a na zastávkách.

Mimo časy je na něm také podrobný seznam zastávek. Těch je na celé trase 17 a pravidelní cestující už je znají. "Budou stejné jako při krátkodobých výlukách. Ti, kteří jezdí vlakem častěji, vědí, kde je hledat. I pro ostatní ale budou dobře označené," ujistil Brachtl.

Že to bude fungovat, slibují všichni zúčastnění. "Jsme zvyklí zajišťovat i nečekané krátkodobé výluky, třeba v případě havárie," poznamenal ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Kocháň.

DSZO nasadí kloubové nízkopodlažní autobusy, ČSAD Vsetín pak dodá běžné linkové stroje. "Jen do nich nainstalujeme znehodnocovače jízdenek, takže budou platit běžné jízdenky," řekl šéf firmy Oldřich Holubář.

Počet spojů zůstane, ale časy budou jiné a cestování delší

Počet spojů má zůstat stejný, lišit se ale budou časy odjezdů a příjezdů a hlavně se protáhne doba cestování. A to pro všechny bez rozdílu. Náhradním autobusům totiž nezbude než se zapojit do už tak dost husté dopravy. Ta je v Malenovicích kvůli rozšiřování silnice svedená jen do jednoho pruhu v každém směru a brzdí ji navíc těžká stavební technika.

S tím vším ale jízdní řád údajně počítá. Podle něj budou lidé za 19 minut z Otrokovic v centru Zlína v noci a do půl hodiny ve dne během dopravní špičky. "Celou trasu jsme projeli čtyřicítkou a měřili čas," popsal Brachtl.

Někteří pravidelní cestující to dopředu zpochybňují. "V noci se to dá za 20 minut stihnout jen s odřenýma ušima. A denní provoz podle mě podcenili úplně," tvrdí Tomáš Chmela, který zmíněnou trasu jezdí den co den.

Jisté je, že bude doprava přetížená natolik, že i v případě malé nehody hrozí totální kolaps. Potvrdila to i policejní mluvčí Jana Macalíková. "Nemůžeme té situaci nijak pomoci a dopravu zrychlit. Bude to hlavně na řidičích, aby nedocházelo k nehodám. Budou potřebovat trpělivost," vzkázala.

Silnice v Malenovicích, po níž denně projede třicet tisíc aut, se rozšiřuje v posledním úseku dlouhém zhruba kilometr. Po dvou pruzích v obou směrech se má začít jezdit už po prázdninách.

"Věřím, že v září skutečně otevřeme čtyři jízdní pruhy veřejnosti," uvedl již před časem šéf zlínského Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. Celá akce za skoro 600 milionů korun skončí příští rok na jaře a momentální potíže nahradí komfortní cestování.

"Už aby to bylo. Jezdím prakticky denně do Brna a dá se říct, že mně stejně dlouho trvá dostat se ze Zlína ven jako urazit pak zbytek cesty do Brna," uvažuje řidič Milan Kameník. Nový přejezd bude počítat i s plánovanou elektrifikací a zdvojkolejněním trati. "Bude na to připravený," potvrdil Halla.