Ve Zlínském kraji se o víkendu pojede první závod rally od neštěstí v Lopeníku. (Ilustrační snímek)

Ve Zlínském kraji se o víkendu pojede první závod rally od neštěstí v Lopeníku. (Ilustrační snímek) | foto: Zdeněk Sluka

Rallye je zpět. V kraji se pojede první závod od tragédie v Lopeníku

  • 1
O víkendu startuje oblíbená automobilová soutěž Rallysprint Kopná. Je to první rallye ve Zlínském kraji od loňské nehody na Lopeníku, při které zemřely čtyři dívky. Policisté tragédii stále vyšetřují.

Je to nejstarší a také jeden z nejpopulárnějších závodů tohoto typu v republice. Na Rallysprint Kopná, který se jede v sobotu 11. května, se každoročně schází kolem deseti tisíc návštěvníků a přes sto závodníků. Je zároveň první soutěží ve Zlínském kraji po loňské tragédii na Lopeníku (více čtěte zde).

Pořadatelé přiznávají, že organizace byla kvůli tomu složitější. "Hůř jsme získávali povolení," řekl ředitel Rallysprintu Kopná Josef Minařík. "Obce pořádaly referenda, jestli průjezd vozů povolí, dělali jsme obsáhlejší školení."

Třeba v Rakové se přesvědčování a vysvětlování nepodařilo. Obyvatelé se závodem nesouhlasili. Proto je z letošní trasy tato obec vyškrtnutá, pojede se pouze kolem ní.

Závody rallye ve Zlínském kraji

Mit Metal Rallysprint Kopná

10.-11. května

Valašská rally

5.-6. července

Barum Czech Rally Zlín

30. srpna - 1. září

PSG Partr Rally Vsetín

18.-19. října

PdTech Mikuláš Rally Slušovice

7. prosince

Změna v organizaci se dotkne i diváků. Letos budou ve vyznačených zónách stát o pár metrů dál od trati, než byli zvyklí. Přísnější opatření přijal Svaz rallye jako reakci na nešťastnou událost na Lopeníku.

Půl roku od závodů, při kterých zemřely čtyři dívky, mají kriminalisté k dispozici zřejmě všechny informace, které potřebovali. Jasno by tak mělo být během pár týdnů. "Dostali jsme poslední odborné znalecké posudky," potvrdila mluvčí krajské policie Jana Macalíková.

Nejtragičtější událost v dějinách českého automobilového sportu se stala loni v listopadu při Rallyshow Uherský Brod. Kriminalisté vyslechli svědky, pořadatele i závodníky, zajistili stopy, nashromáždili dokumenty a důkazní materiály.

Záběry z trati policii nestačily

Mimo jiné mají i záběry z kamer instalovaných přímo ve vozech závodníků. Právě ty mohla vidět i veřejnost. Před pár týdny je v televizi ukázal pořadatel závodu. "Z nich je všechno jasně vidět," konstatoval pořadatel Petr Bujáček.

Video zachycuje místo u silnice v obci Lopeník ze soboty 10. listopadu loňského roku, kdy tudy vedla jedna z rychlostních zkoušek rallye. A to v několika časových odstupech. Před začátkem závodu, během něj i pouhých pár minut před tragickou nehodou.

Záběry ukazují, že v době, kdy trasou před začátkem závodu projel bezpečnostní komisař i předjezdci, nebyl v zakázaném prostoru nikdo. Až asi dvanáct minut po startu zkoušky stojí po levé straně, za mírnou zatáčkou a horizontem, skupina lidí.

Mezi nimi malé dítě i postava v zelené reflexní vestě. To vše je vidět z vozu se startovním číslem 12. Podobná situace trvá až do čísla 26. Což byl poslední vůz, který bezpečně projel osudným místem.

Posádka následujícího vozu s číslem 27 pak z cesty ve stošedesátikilometrové rychlosti vyletí, smete dvě dívky a po pár metrech další dvě. Šokující záběry, které přesně ukazují situaci na místě pár minut před nehodou, měla od začátku k dispozici i policie. Jasný závěr si z nich však neudělala.

"Veřejnost to může brát jako zřejmý důkaz, ale to je laický názor," vysvětlila Macalíková. "Jen od těchto záběrů se odrazit nemůžeme. Jde o nesmírně citlivý případ a vyžaduje rozsáhlejší vyšetřování," zdůraznila.

Kriminalisté mimo jiné zkoumali i to, jestli pořadatelé dodrželi všechna pravidla a povinnosti. Sami tvrdí, že ano. A to i poté, kdy záběry jasně ukázaly, že diváci stáli v zakázaném prostoru zhruba čtrnáct minut.

Riziko při rallye bude vždy

Celou dobu je mohl někdo na porušení předpisů upozornit. Podle Bujáčka o nich však pořadatelé nevěděli.

"Trať se kontroluje před začátkem. Ale během zkoušky už do ní nesmí nikdo vstupovat," vysvětlil. "Jediné, kvůli čemu můžeme závod přerušit, je hlášení od traťového komisaře nebo i diváka. Ale to se nestalo," prohlásil pořadatel.

Nezasáhl ani mladík v reflexní vestě, který s lidmi stál. Měl na bezpečnost jako určený traťový komisař dohlížet a neukázněné diváky vyhnat. Sám z havárie vyvázl se středně těžkým zraněním.

Pořadatele nevarovali ani sami závodníci. "To by ani nešlo. Mohou nahlásit třeba strom přes cestu nebo havárii, ale co se děje dál od trati, v té rychlosti sledovat nemohou," upozornil Bujáček.

Vinu na straně pořadatelů závodu nevidí ani zástupci automobilové federace. A připomínají, že v oblasti obce byl v délce několika kilometrů zakázaný vstup diváků.

"Pro místní byla nebezpečná místa vyznačená cedulemi," zdůraznil Pavel Schovánek, předseda Svazu rally FAS AČR.

Ani nová přísnější pravidla ale automobilový sport neudělají stoprocentně bezpečným. Riziko v něm bude vždy. Schovánek přiznává, že ani kdyby se závod na Lopeníku jel až letos, zabezpečení závodu by zásadně jiné nebylo.

"Možná by jen varovné cedule byly výraznější a bylo by jich o několik více," konstatoval.