„Tři sta let stál, stát bude dál. Ten, kdo zná Jarošov, zná pivovar.“
Jarošovský pivovar skutečně stojí dál, jak zpívá v nesmrtelném hitu skupina Argema. Pivo se v něm ale už přes 17 let nevaří - místní podnikatel Radislav Vymyslický, který areál před rokem a půl koupil, tam plánuje přestěhovat výrobu výtahů (více zde).
Ovšem vaření piva se do uherskohradišťské části Jarošov brzy vrátí. Firma Znojemský městský pivovar koupila půl kilometru od pivovaru, v Pivovarské ulici, budovu, v níž kdysi TON vyráběl legendární dětské stoličky.
„Vaření piva ve Znojmě obnovíme v létě, naším plánem je vybudovat v Česku tři čtyři obdobné pivovary. Jarošov byl jednou z vytipovaných lokalit,“ říká statutární ředitel firmy Miroslav Harašta, který rozjíždí pivovarnický byznys u Martina Pacovského, někdejšího šéfa zahraničních investic společnosti ČEZ.
Podle něj rozhodl i zájem uherskohradišťské radnice.
„Když jsem slyšel o investorech, kteří chtějí obnovit tradici výroby piva ve Znojmě, chtěl jsem se s nimi pobavit i o Jarošově. Bylo mi totiž dlouhodobě líto, že to tradiční sousloví Jarošovský pivovar už neplatí a pivo se v Jarošově nevaří,“ poznamenal starosta Stanislav Blaha, který připustil, že chybějící výroba piva v kombinaci s chátrajícím pivovarem asi byl jeden z důvodů, proč v roce 2012 město čelilo referendu o odtržení Jarošova (více zde).
Za rok v létě chtějí fungovat
Co přesně investoři chystají v Jarošově? Nejprve bude nutné připravit projekt na opravu budovy a nákup potřebných zařízení, to vše má vyjít zhruba na 30 milionů korun. Pak vyřídit na radnici změnu územního plánu.
„Pokud vše půjde dobře, začátkem příštího roku bychom se pustili do rekonstrukce a na letní sezonu už bychom chtěli mít pivovar v provozu,“ plánuje Harašta.
Nový pivovar se ale tomu původnímu nebude moci svou velikostí vůbec rovnat. Zatímco začátkem devadesátých let v Jarošově uvařili až 320 tisíc hektolitrů piva ročně, teď je plán na 10 tisíc hektolitrů s možností budoucího mírného navýšení.
„Máme v plánu vyrábět klasický český spodně kvašený ležák, a to včetně filtrace, což nás odlišuje od ostatních mikropivovarů. U těch je každá várka specifická, my budeme čitelnější,“ vysvětlil Harašta.
Jarošov bude v názvu
Od snahy o výrobu v samotném jarošovském pivovaru podnikatelé upustili kvůli omezení předchozího majitele areálu, nadnárodního pivovarského koncernu Heineken.
„Při prodeji panu Vymyslickému si dal Heineken podmínku, že se tam pivo vařit nesmí. Ale pro výrobu piva jsou klíčové zdroj vody, suroviny a receptura. To vše budeme mít stejné, takže na původní jarošovskou výrobu piva můžeme navázat,“ poznamenal zástupce investora.
O obchodní značce piva podle něj zatím není rozhodnuto, jistě ale bude v nějaké formě obsahovat Jarošov coby místo původu.
Samotnou budovu chtějí podnikatelé využít k výrobě, skladování a přímému prodeji piva pouze asi ze čtvrtiny, zbytek chtějí nabídnout k pronájmu dalším podnikatelům. Hospodu tam zřídit neplánují.
„Pivo budeme nabízet především do distribuce v sudech, do budoucna plánujeme pořídit i lahvovací linku. Případnou pivovarskou restauraci bychom mohli později otevřít spíš někde v centru Uherského Hradiště,“ upřesnil Harašta.