Kromě lávky mezi silničním a železničním mostem uvažuje Uherské Hradiště výhledově o další lávce přes řeku Moravu - za sídlištěm Štěpnice.

Kromě lávky mezi silničním a železničním mostem uvažuje Uherské Hradiště výhledově o další lávce přes řeku Moravu - za sídlištěm Štěpnice. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Uherské Hradiště počítá se stovkami nových bytů i chytřejší dopravou

  • 0
Uherskohradišťská radnice spolu s obyvateli tvoří nový územní plán. Zásadní dokument, který ovlivní budoucnost města, budou zastupitelé schvalovat zhruba za půl roku.

Po dvou letech se obyvatelé Uherského Hradiště seznámili s upraveným návrhem nového územního plánu. Materiál o více než sto stranách s mnoha samostatnými obsáhlými přílohami řeší silnice, životní prostředí, území pro bydlení, protipovodňová opatření, parkoviště i nové stavby (pročíst si jej můžete zde).

„Stanoví, co a kde se bude stavět. Je závazný pro rozhodování o změnách v území a každá výstavba, od velkých staveb až třeba po zahradní domek, musí být v souladu s tímto dokumentem,“ upozornil starosta města Stanislav Blaha.

Zastupitelé by se k jeho schválení mohli dostat za půl roku, až s ním budou souhlasit všechny instituce. Zásadně už by se ale měnit neměl.

Autoři už se v něm museli vypořádat s více než deseti připomínkami a námitkami lidí, které se týkaly například zařazení pozemku do ploch určených k bydlení, aby na něm vlastníci mohli postavit rodinný domek.

Další obyvatelé chtěli do plánu zanést podmínku, aby bytové domy, které by v budoucnu mohly stát na sousedních pozemcích, měly maximálně čtyři nadzemní podlaží.

Námitky se týkaly i ploch pro parkování na sídlišti Štěpnice, protihlukového opatření v blízkosti napojení ulice Průmyslové na budoucí obchvat města nebo využití oblasti kolem mařatických vinohradů pro vinařskou turistiku.

Počítá se s výstavbou 2300 bytů

Nejzásadnější změny, které plán navrhuje, se týkají veřejného prostranství, dopravy a ploch pro bytové domy. Například počítá s výstavbou asi 2300 bytových jednotek pro zhruba 5600 obyvatel.

„Což při dnešním tempu výstavby nových bytů znamená rozvoj na dalších pětadvacet let,“ upozornil starosta.

Nové plochy pro hromadné bydlení by měly vzniknout na sídlišti Východ, částečně v Mařaticích, Sadech a Jarošově.

Individuální bydlení bude možné v Jarošově, v jižní části sídliště Východ nebo v prolukách v různých částech města.

Za posledních 10 let se ve městě dokončilo 859 bytů. Nové bydlení by bylo možné v dalších letech řešit také formou nástavby, přístavby, změny využití budov, v zahradách nebo prolukách.

Lepší napojení Rochusu i nová lávka přes Moravu

Připomínku uplatnila i uherskohradišťská nemocnice, protože územní plán řeší, k jakému účelu bude určená uvolněná část areálu. Původní návrh zařadil část území do ploch pro sport a rekreaci. Na základě připomínek už patří do jiné kategorie.

„Pro nás je to poslední prostor pro rozvoj nemocnice. Je tam možné rozšíření parkovacích kapacit, sociální služby nebo výstavba další budovy nemocničního charakteru,“ poukázal ředitel nemocnice Petr Sládek.

Nový územní plán vychází z dosud platného materiálu z roku 2011. Počítá například s novým dopravním napojením parku Rochus, lávkou přes řeku Moravu u soutoku se Starou Olšavou na konci sídliště Štěpnice, parkováním v ulici Revoluční u vlakového nádraží, prodloužením nebo napojením nových cyklostezek, protipovodňovou hrází Moravy nebo navýšením kapacity pohřebiště v Mařaticích.

Součástí územního plánu jsou i velké dopravní stavby, obchvaty a přípojky, které by měly odvést přetíženou dopravu z centra města.

Kromě nich je ale do plánu zapracovaný i zásadní generel dopravy souměstí Uherské Hradiště – Staré Město – Kunovice. Ten radnice po několika letech příprav zveřejnila letos v červnu a řeší s výhledem do roku 2035 nejen nové zastávky a trasy dlouho kritizované MHD, linkovou dopravu mezi souměstím, ale také rozšíření sítě cyklotras a cyklostezek, parkovací zóny ve všech městech nebo bezbariérové trasy pro pěší.

Autoři například počítají s tím, že obyvatelé začnou dopravu více kombinovat, takže na nádraží přijedou na jízdním kole a pak na něm zase odjedou. Proto třeba navrhují u nádraží postavit zastřešená uzamykatelná stání pro desítky kol.