Jeho starší „brácha“ vezl v roce 1998 zlaté české hokejisty z japonského Nagana nebo vojáky ze zahraničních misí.
Novější verze leteckého vládního speciálu Tupolev Tu-154M, v němž při cestách na zahraniční státní návštěvy sedávali prezidenti Václav Havel a Václav Klaus, teď bude stát v Leteckém muzeu Kunovice.
„Mimo motorů je kompletní a je ve skvělém stavu včetně luxusně vybaveného prezidentského salonku. Je pro nás obrovské zadostiučinění, že jsme ho získali,“ podotkl Martin Hrabec z kunovického muzea.
Když Klaus musel čekat
K více než dvacítce historických letounů tak přibude pověstné „tůčko“, elegantní dopravní stroj, který měl kapacitu přes sto lidí a vláda jej používala ve dvou provedeních zhruba osm let až do roku 2007.
Tupolevy však byly dost nespolehlivé a po sérii poruch letadel při zahraničních cestách politiků, kvůli nimž se stroje musely vrátit, nebo nouzově přistát, se vláda rozhodla vládní letku obnovit.
Jeden z posledních letů před vyřazením z provozu směřoval do Japonska. Na letišti v Tokiu ale stroj měl poruchu a prezident Klaus musel návštěvu Hirošimy odložit o několik hodin (více zde).
Letadlo Tupolev Tu-154
|
Závěrečná cesta pak v roce 2007 vedla do kosovské Prištiny, kde stejně jako mnohokrát předtím vystoupili z vládního speciálu vojáci, kteří se střídali s kolegy v misi KFOR.
Ve stejném roce začala armáda vládní letku obměňovat. A „tůčka“ definitivně dosloužila.
Oba stroje získalo Letecké muzeum Olomouc. Jeden si hanáčtí nadšenci nechali pro sebe (více zde), druhý nabídli zájemcům.
Boj o poslední volný kus vládního speciálu byl velký. Zájem měla jiná muzea nejen v Česku, ale i v zahraničí. Mezi pěti zájemci nakonec zabodoval kunovický aeroklub.
„Vím, že bude v dobrých rukou. Sám jsem v Kunovicích začínal a poznal jsem tam hodně šikovných a zapálených lidí. Nový provozovatel je hodně aktivní, takže jsme se rychle domluvili,“ vysvětlil ředitel olomouckého muzea Zdeněk Svobodník.
Převoz letadla potrvá čtyři dny
Letoun bude nejrozměrnějším exponátem v Kunovicích. Na výšku má téměř dvanáct metrů, na délku měří osmačtyřicet a rozpětí křídel je kolem osmatřiceti metrů.
I proto bude jeho přeprava z pražské vojenské základny ve Kbelích do Kunovic velmi náročná.
„Samotný přejezd bude trvat čtyři dny. V rámci České republiky to bude historicky největší přepravní akce,“ řekl Hrabec.
Nadšenci ze Slováckého aeroklubu spolu s dobrovolníky ještě předtím musí letadlo co nejvíce rozebrat. Nechtějí přitom nic rozřezávat, jako je to jindy obvyklé, ale všechno, co půjde, pečlivě odmontují bez zásahu do konstrukce.
Z letadla tak kvůli cestě zmizí třeba křídla a zkrátí se trup. Tři motory už se podařilo odmontovat.
I tak bude přeprava mimořádné složitá. Svěří ji do rukou zkušené firmě, kterou bude doprovázet policie. Aeroklub na to bude potřebovat stovky tisíc korun. „Nějaké peníze už máme, další musíme sehnat,“ plánuje Hrabec.
V Kunovicích by se mohl vládní letoun objevit letos před letními prázdninami.
Letecké muzeum převzal Slovácký aeroklub v lednu. Předtím se o něj staralo uherskohradišťské Slovácké muzeum. Zájemci o letadla chtějí exponáty zastřešit a z místa udělat živé muzeum, které bude lákat návštěvníky z řad odborníků i laiků. Kunovická radnice má ještě větší plány (více zde).
Zatím je v blízkosti kunovického letiště více než dvacet exponátů.
13. února 2015 |