Úterý 18. ledna 2022, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. ledna 2022 Vladislav

Zlín se vrací k plánu na tunel pod centrem, záměr podporuje i opozice

  14:41
Zlínská radnice si nechala zpracovat studii týkající se uvažované výstavby silničního tunelu pod centrem krajského města. Odpovědět má na klíčové otázky: kolik by tunel stál, jaká bude jeho přesná trasa či jak by potom mohla vypadat doprava na povrchu.

Doprava ve Zlíně se má v budoucnu zásadně změnit. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Tunel pod centrem Zlína je zatím jenom čarou na mapě. Zanořit pod povrch by se měl u 21. budovy baťovského areálu a vystoupat zpátky nedaleko městského divadla. Mohl by mít dva jízdní pruhy v každém směru a velmi výrazně by ulevil středu Zlína přetíženému dopravou.

Takzvaná studie proveditelnosti stojí 1,7 milionu korun a bude hotová příští rok.

„Chceme zmapovat nároky na přeložky inženýrských sítí, výstavbu souvisejících inženýrských objektů v tunelu, jako je odvodnění, vzduchotechnika nebo požární zabezpečení. Chceme nové řešení všech druhů dopravy na povrchu včetně cyklistické, pěší a parkovacích ploch. Chceme vědět, zda je možné tunel napojit na plánované garáže, které budou pod náměstím Míru,“ přiblížil radní pro dopravu Michal Čížek (ANO). „Generel dopravy říká, že řešení tunelem je nejlepší a relativně nejlevnější.“

Generel dopravy si město nechalo zpracovat v roce 2016 a hloubený tunel ještě s dalšími úpravami by podle tohoto dokumentu, který zpracovali odborníci, měl vyřešit špatnou dopravní situaci ve Zlíně.

Jeho centrem projede za den 18 tisíc aut, z nichž by se mohla zhruba polovina schovat pod zem.

Z generelu dopravy také vyplývá, že by se po frekventovaných a dosud jednosměrných ulicích Osvoboditelů a Štefánikova jezdilo v obou směrech, třída Tomáše Bati by se mohla zúžit. Centru by začali dominovat chodci. To jsou ale zatím předpoklady, relevantní odpovědi má přinést studie proveditelnosti.

„Nemyslím si, že tunel nelze postavit. Studie nám ale musí říct, jak to udělat a kolik to bude stát,“ řekl Čížek.

„Všechny strategické dokumenty týkající se dopravy s tímto řešením počítají. Museli jsme zadat studii proveditelnosti, abychom věděli, jestli je to reálné. Následně si budeme vyhodnocovat, kolik to bude stát. Jsou alternativní řešení, která ale vyšla hůře než tunel,“ podotkl primátor Jiří Korec (ANO). „Dokážu si představit, že by ve Zlíně vznikl tunel. Musí být ale smysluplný.“

Financování chce radnice řešit se státem

Zásadní bude otázka peněz, podle prvotních odhadů by se měly náklady dostat nad miliardu korun. Realita ale může být jiná, může to být i výrazně více.

A město v nejbližších letech počítá s řadou poměrně nákladných investic, od přestavby zimního stadionu a Velkého kina až třeba po nové silniční napojení průmyslové zóny v Přílukách. Pokud by tunel stavělo, bez dotací by se určitě neobešlo.

Podle Čížka by mohl přispět stát – už proto, že jde o úpravy silnice I/49, která mu patří. „Musíme to ale mít nejdříve připravené,“ zmínil radní přes dopravu.

Postup vedení města se v této věci zamlouvá i opozici.

„Jsem zastáncem přístupů i řešení, že lidé patří na ulice a auta pod zem. Studie má přinést především odpověď na ekonomičnost takového řešení, které by v případě zahloubeného tunelu nemuselo být tak drahé jako klasická ražba nebo budování dlouhých a nákladných obchvatů,“ zmínil opoziční zastupitel Ivo Mitáček (Rozhýbejme Zlín).

„Tunel je jednou z alternativ, kterou považujeme za vhodné prověřit. Geografická poloha města uvnitř sevřeného údolí nám neumožňuje mnoho variant řešení,“ podotkl další opoziční zastupitel, Jaroslav Juráš (Zlín 21). „Smysluplnost projektu a jeho nákladnost ve spojení s ostatními dopravními stavbami je podle našeho názoru nutné prověřit.“

Tunel může vzniknout do roku 2035

Pokud se tunel postaví, mělo by to znamenat velké zlepšení situace ve městě, což by uvítaly tisícovky řidičů.

„Rapidně se zlepší doprava, uleví se přetíženým křižovatkám. Může to mít také dopad na životní prostředí ve městě,“ předestřel Čížek.

Všech pět velkých křižovatek v centru Zlína ve špičkách jen obtížně zvládá pojmout přívaly aut. Pak by to měly snazší.

Pokud studie vyjde pro tunel dobře a vedení města se rozhodne v jeho přípravě pokračovat, bude se zpracovávat dokumentace pro územní rozhodnutí. Generel dopravy předběžně počítá s tunelem do roku 2035.

Původně měla být studie hotová už v roce 2018. Přípravy se ale protahovaly, město totiž dalo přednost přípravě Prštenské příčky a obchvat Zálešné, a letos na jaře její zadání radní odložili kvůli koronaviru.

Autor:
  • Nejčtenější

Někdo srazil autem dívky na přechodu a ujel, hledá se řidič i svědci

Policie hledá svědky nehody, při které ráno srazil osobní vůz řízený neznámým člověkem dvě mladistvé dívky na přechodu...

Sesuv půdy na Vsetínsku na osm týdnů uzavřel železniční trať na Slovensko

Sesuv půdy zastavil dopravu na železnici v úseku Valašská Polanka – Horní Lideč na Vsetínsku. Od soboty tady začne...

Ohromné úsilí, nadšení a dřina. Památkáři ocenili NEJ zachráněné stavby

Nález v klášteře na Velehradě, záchrana gotického domu v Žatci či obnova jídelny Libušín po rozsáhlém požáru. Už poosmé...

Na Pustevnách začal festival ledových soch. O délce rozhodne příroda

Přes čtyřicet tun ledu spotřebovalo sedm umělců z Česka a Slovenska na výjimečnou přehlídku pětadvaceti ledových soch,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obří vysílač v Topolné po 70 letech utichl, obce jej chtějí zachránit

Český rozhlas hodlá odstranit ikonický vysílač v Topolné. Obce ho chtějí na seznam technických památek. Přeladit rádio...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Na Pustevnách začal festival ledových soch. O délce rozhodne příroda

Přes čtyřicet tun ledu spotřebovalo sedm umělců z Česka a Slovenska na výjimečnou přehlídku pětadvaceti ledových soch,...

Omezovat spoje je krajní řešení. Máme záložní řidiče, slíbili dopravci

Dopravní podniky i autobusoví dopravci mají připravené záložní řidiče, aby kvůli nemocným a lidem v karanténě nemuseli...

V areálu skláren v Karolince se bude bydlet a podnikat, koupil ho Synot

Sportoviště, byty nebo nové služby vzniknou v areálu bývalých skláren v Karolince. Výrobní provozy firmy Crystalex CZ v...

Sesuv půdy na Vsetínsku na osm týdnů uzavřel železniční trať na Slovensko

Sesuv půdy zastavil dopravu na železnici v úseku Valašská Polanka – Horní Lideč na Vsetínsku. Od soboty tady začne...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...