Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tunel pod Zlínem schová až 18 tisíc aut denně, na povrchu má být pěší zóna

  9:12
Když v roce 2016 vyplynulo z generelu dopravy, který řešil svízelnou situaci s auty v centru Zlína, že nejlepším řešením pro město je tunel, byla to spíše jen vize do budoucna. Dnes už toto řešení není utopií. Podle studie proveditelnosti má smysl postavit pod centrem města čtyři silniční pruhy, dva pro každý směr.
Na vizualizaci je zobrazen vjezd do tunelu ve směru na Vizovice.

Na vizualizaci je zobrazen vjezd do tunelu ve směru na Vizovice. | foto: AFRY CZ

Díky tunelu, který by vedl pod Zlínem, by se chodci a cyklisté na povrchu cítili komfortněji. A strádat nemají ani řidiči: odpadlo by jim čekání v kolonách před ucpanými křižovatkami.

Oproti původnímu odhadu by byl hloubený tunel se dvěma tubusy o něco delší, měřil by 1,1 kilometru. Pod zem by se zanořil poblíž 21. budovy baťovského areálu a na povrch se vrátil u křižovatky třídy Tomáše Bati a Hluboké ulice. Nikoli u divadla, jak se původně předpokládalo.

Třída Tomáše Bati ve středu Zlína by prakticky zmizela z mapy a povrchu města, nahradila by ji úzká cestička lemovaná stromy. Sloužila by jako pěší zóna, na niž může pouze městská hromadná doprava a zásobování. Podobné řešení vyplynulo i z generelu, ovšem klíčové je, že studie teď řekla, že tato investice má smysl a je technicky možná.

„Studie ukazuje, že tunel pod třídou Tomáše Bati by bylo reálné postavit za čtyři roky. V dnešních cenách by to přišlo na zhruba pět miliard a větší část nákladů by mělo hradit Ředitelství silnic a dálnic,“ nastínil radní pro dopravu Michal Čížek.

Prvním možným termínem zahájení stavby je rok 2030. Městu jde především o to, aby z centra odvedlo tranzit, který tvoří zhruba osm procent provozu na silnicích. Tunel by dokázal každý den pojmout až 18 tisíc aut, což je zhruba polovina všech, která dnes jezdí na povrchu.

„Umožní vznik pěší zóny, zobousměrnění některých ulic, nebo propojení parků. Tunel rovněž zlepší dostupnost centra pro chodce a cyklisty a zvýší jejich bezpečnost,“ nastínil Prokop Nedbal, hlavní inženýr projektu a vedoucí oddělení koncepce dopravy společnosti AFRY CZ, která studii vyhotovila.

„Místní ocení nižší hluk a řidiči rychlejší a plynulejší průjezd v západovýchodním směru,“ zdůraznil.

Centrum Zlína by se proměnilo

Tunel by vedl pod třídou Tomáše Bati. Po svém zúžení by přestala být hrází mezi sadem Svobody a sousedním parkem Komenského, oba zelené prostory by se prakticky spojily. A to není vše: ulice Osvoboditelů a Štefánikova, dnes jednosměrné, by v centru mohly mít jen dva jízdní pruhy, jeden pro každý směr, včetně pruhů pro cyklisty. Všechny přechody v této oblasti by se zkrátily a rozdělily ochrannými ostrůvky.

Oproti návrhu v generelu dopravy přinesla studie ještě další změnu. Bylo zrušeno napojení tunelu z Dlouhé ulice, protože by to vyvolalo zásadní zásah do zástavby podél cesty. Město se ale chce připravit na to, aby tunel mohl být napojený na podzemní garáže, které mají vzniknout pod náměstím Míru, jehož přestavbu chystá.

„Tunel dokáže zklidnit dopravu v centru, což je dobře. Oba projekty musejí spolupracovat,“ zmínil primátor Jiří Korec. Pokud by šlo o napojení garáží na povrchu, tak v případě, že by byla třída Tomáše Bati pěší zónou, přicházelo by v úvahu napojení přes Bartošovu a Soudní ulici.

Studie navrhuje zrušit podchod

Studie také navrhuje, aby se po zúžení třídy Tomáše Bati zrušil podchod pod ní směrem k náměstí Práce. Je to však teprve pár let, co ho město nechalo za několik desítek milionů korun alespoň částečně opravit.

Zpracovatel zvažoval několik variant řešení. Jednou z nich byl i obchvat, jehož součástí by byl 2,5 kilometru dlouhý tunel. Toto by ale bylo hodně drahé, protože s ohledem na kopcovitý terén v okolí by to bylo technicky náročné.

Cesta na povrchu by navíc měla negativní dopady na životní prostředí a možná by ani nedostala potřebná povolení. Nakonec se jako smysluplnější řešení ukázal tunel pod středem města.

„Pro výslednou variantu jsme zpracovali kapacitní posouzení dotčených křižovatek, návrh postupu a organizace výstavby, spočítali odhad stavebních nákladů a připravili návrh architektonického řešení oblasti,“ shrnul projektant AFRY CZ Vojtěch Nižňanský.

K realizaci je ještě dlouhá cesta

Klíčové bude, jestli se podaří sehnat peníze, což záleží především na státu, jenž by byl investorem. „K realizaci nás čeká ještě poměrně dlouhá cesta, my jsme v určité fázi připraveni převzít přípravu,“ potvrdil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

„Jsem velmi rád, že město začalo tunel řešit, je to velmi dobrý počin. Ztotožňujeme se s tím, že pro město je to jediné možné řešení, jak udělat z jeho středu lepší místo pro pěší i pro cyklisty a jak dostat automobilovou dopravu z okolí náměstí Míru,“ doplnil.

Podle Chudárka je ale předčasné řešit peníze, mimo jiné proto, že nikdo dneska nedokáže říci, jaká bude cena prací a materiálů třeba za 10 let. „Může to stát dvakrát více než dnes. Příprava by ale měla běžet dál, je třeba ji zařadit do plánů a pracovat na ní,“ je přesvědčený Chudárek.

„Snažili jsme se studii udělat v takové kvalitě, aby ji SFDI a jiné státní orgány nemusely dopracovávat a braly ji jako základ po další kroky. Budeme rádi, když tunel zapojí do svých plánů co nejdříve. Dopravě ve Zlíně by to moc pomohlo,“ vzkázal Korec.

Dalším krokem by po vyhotovení studie mělo být uzavření společného memoranda mezi městem a silničáři, dále podepsání smlouvy o spolupráci a o společném postupu zadavatelů. „Potom by následovalo posuzování vlivu stavby na životní prostředí a zadání dokumentace pro územní rozhodnutí,“ dodal Čížek.

Autor:
  • Nejčtenější

Koncert za veřejné peníze? Půlmilionový honorář nechám v kraji, navrhl Mareš

24. dubna 2024  10:32,  aktualizováno  11:22

Zpěvák a moderátor Leoš Mareš nabídl, že svůj honorář za vystoupení na zářijovém Dnu Zlínského...

Kraj dá za koncert Mareše půl milionu, za stejnou sumu loni hrály tři kapely

23. dubna 2024  16:37

Vedení Zlínského kraje chce šetřit, přesto vyplatí bezmála půl milionu korun za vystoupení Leoše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr

18. dubna 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kladno - Vsetín 4:1. Rytíři získali v baráži první výhru, rozhodl tříbodový Jarůšek

17. dubna 2024  16:50,  aktualizováno  20:53

Kladenští hokejisté zvítězili v prvním utkání baráže o extraligu nad Vsetínem 4:1 a v sérii na...

Svah pod silniční rampou je v pohybu, stavba nové křižovatky se zpozdí

25. dubna 2024  12:14

Druhým rokem cestáři pracují na úpravách nebezpečné křižovatky ve Vsetíně, jíž se také říká...

Chci vyhrát první ligu a jít do baráže, říká nový zlínský kouč Pardavý

25. dubna 2024  9:57

Z kempu slovenské reprezentace před mistrovstvím světa si odskočil do Zlína, aby tady podepsal...

Kraj usiluje, aby zlínští studenti mohli jezdit na univerzitu do Texasu

25. dubna 2024  8:56

Když delegace ze Zlínského kraje navštívila americký stát Texas, který je v přepočtu HDP na...

Už bylo na čase, oddechl si Červ po premiérové trefě. Prvně chtěl přihrávat

25. dubna 2024  6:59

Navedl míč na střed hřiště, zbavil se dvou protihráčů a zpoza vápna zamířil přesně k levé tyči....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...