Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První trolejbusy přivezli do Zlína ze Švýcarska, ČKD hrozila bojkotem

  12:34
Před osmdesáti lety padlo rozhodnutí, že ve Zlíně budou jezdit trolejbusy. Když vyjel do ulic první z nich, nad městem vlály zástavy třetí říše. Za klíčovou osobnost, bez níž by trolejbusová síť nejspíš nevznikla, se považuje Vilém Pecina.
Bývalý ředitel zlínského dopravního podniku Antonín Macháček se zabývá historií...

Bývalý ředitel zlínského dopravního podniku Antonín Macháček se zabývá historií MHD. | foto: Jan Salač MAFRA

Bylo 27. ledna 1944 a sál zlínského Velkého kina zaplnily politické špičky města a zástupci okupantů. Náměstek starosty Josef Zavrtálek četl projev v němčině. Své díky adresoval Vilému Pecinovi, průkopníkovi elektrizace zlínské dopravy a prvnímu řediteli trolejbusového provozu ve městě.

Kudlovské ateliéry v ulicích vyzdobených hákovými kříži natáčely krátký film, fotografové pořizovali první snímky. Navzdory mrazivému počasí sledovali zahajovací jízdy tisíce lidí.

V hlavní roli byly tři trolejbusy Brown-Boveri pořízené ve Švýcarsku. Jezdit začaly na protisměrných linkách A a B na trase od náměstí Práce k nemocnici a zpět. Třetí linka C vedla z Lesní čtvrti do Prštného.

Jediní, kdo prvním jízdám netleskal, byli zástupci pražské továrny ČKD. Pecinu varovali, že pokud se do ulic Zlína nevydají její, ale švýcarské stroje, přestanou od firmy Baťa odebírat pneumatiky pro své vozy Praga. Marně. Ředitel si prosadil svou.

„Historie trolejbusové dopravy začala pořádnou zápletkou,“ vzpomíná bývalý ředitel zlínského dopravního podniku Antonín Macháček, který se zabývá historií MHD.

Počátky městské hromadné dopravy ve Zlíně.

Zlínský hlad po osobní veřejné dopravě rostl s rozmachem firmy Baťa. Po první světové válce zde začala společně s rozvojem autobusových linek vznikat i poměrně hustá síť příměstských linek. V roce 1929 jezdilo z okolních obcí do Zlína 54 vozů různých dopravců.

Zlom nastal počátkem 30. let minulého století. Ve městě začaly přibývat nové čtvrtě, zvyšoval se počet obyvatel a ty bylo třeba po městě dopravovat. Prvním koncesionářem samostatné MHD byl Pavel Vaculík, jenž začal v roce 1928 provozovat linku od nemocnice přes Zálešnou k Baťově továrně.

„V podstatě na stejnou linku pak nasadil v roce 1930 své vlastní autobusy i František Pavelka. Mezi oběma podnikateli panoval poměrně ostrý konkurenční boj,“ líčil Macháček. „Z dobových zpráv vyplývá, že oba dopravci si často stěžovali na praktiky řidičů, kteří ‚podjížděli‘ jednotlivé spoje a přebírali si cestující,“ zmínil.

Během války chyběl stavební materiál

V roce 1940, kdy už zuřila druhá světová válka a Československo okupovali nacisté, začala přebírat veškerou autobusovou dopravu nová dopravní společnost Otrokovicko-Zlínsko-Vizovická dráha. Ovládala ji továrna Baťa. „Malí dopravci byli postupně vytlačeni na příměstské linky, ale i na těch měli velké problémy,“ popsal Macháček.

Během války navíc byly pohonné hmoty těžko dostupné. To všechno dohromady byl impulz k tomu, aby nová dopravní společnost začala ve spolupráci se zlínskou radnicí připravovat výstavbu trolejbusové dráhy.

„Navzdory nedostatku stavebního materiálu, oceli, mědi a vůbec všeho, co bylo ke stavbě zapotřebí, se to nakonec povedlo. Ve válečné době se něco podobného podařilo uskutečnit jen v Plzni,“ upozornil Macháček.

Za klíčovou osobnost, bez níž by nová dráha nejspíš nevznikla, se považuje Vilém Pecina. První šéf trolejbusového provozu začínal u Bati v roce 1933 jako elektrikář. Ve firmě vystřídal několik funkcí včetně korespondenta a nákupčího. Úkol připravit elektrifikaci hromadné dopravy dostal v roce 1941. Své nadřízené překvapoval pílí a také osobním životem.

Rozporuplný ředitel

„V čase války se přihlásil k německé národnosti, nejspíš pod vlivem manželky Anny, rodilé Němky. Důkazy k tomu chybí, ale jeho vliv na okupační úřady, které schvalovaly zlínské plány ve velmi složité době, byl nejspíš velmi silný,“ domnívá se Macháček.

Po osvobození země v roce 1945 se Pecina nuceně vystěhoval s rodinou do Mnichova. „V roce 1993 jsme se osobně setkali. V rámci jeho krátké zdvořilostní návštěvy Zlína nebyl čas na dlouhé vyprávění, ale slíbil, že se pokusí zavzpomínat na zajímavosti z počátků trolejbusové éry a všechny je sepíše,“ vypráví Macháček.

„Bohužel do událostí zasáhl zloděj. V Brně mi vykradli auto a společně s dalšími věcmi zmizely i Pecinovy dopisy, které jsem tehdy vezl. Zachoval se pouze jeden, ve kterém popisoval, jak mu vedení ČKD zakázalo koupit trolejbusy od Švýcarů pod pohrůžkou, že skončí s nákupy pneumatik od Bati,“ dodal.

Švýcarské trolejbusy byly velmi spolehlivé a na svoji dobu rychlé, ulicemi města projížděly rychlostí až 50 kilometrů za hodinu. I tak se ovšem žádný z prvních tří strojů nepodařilo zachránit. „Vydržely sice sloužit dvacet let, ale nakonec po nich zbyly jen dobové fotografie,“ poznamenal Macháček.

  • Nejčtenější

Koncert za veřejné peníze? Půlmilionový honorář nechám v kraji, navrhl Mareš

24. dubna 2024  10:32,  aktualizováno  11:22

Zpěvák a moderátor Leoš Mareš nabídl, že svůj honorář za vystoupení na zářijovém Dnu Zlínského...

Kraj dá za koncert Mareše půl milionu, za stejnou sumu loni hrály tři kapely

23. dubna 2024  16:37

Vedení Zlínského kraje chce šetřit, přesto vyplatí bezmála půl milionu korun za vystoupení Leoše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr

18. dubna 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kladno - Vsetín 4:1. Rytíři získali v baráži první výhru, rozhodl tříbodový Jarůšek

17. dubna 2024  16:50,  aktualizováno  20:53

Kladenští hokejisté zvítězili v prvním utkání baráže o extraligu nad Vsetínem 4:1 a v sérii na...

Svah pod silniční rampou je v pohybu, stavba nové křižovatky se zpozdí

25. dubna 2024  12:14

Druhým rokem cestáři pracují na úpravách nebezpečné křižovatky ve Vsetíně, jíž se také říká...

Chci vyhrát první ligu a jít do baráže, říká nový zlínský kouč Pardavý

25. dubna 2024  9:57

Z kempu slovenské reprezentace před mistrovstvím světa si odskočil do Zlína, aby tady podepsal...

Kraj usiluje, aby zlínští studenti mohli jezdit na univerzitu do Texasu

25. dubna 2024  8:56

Když delegace ze Zlínského kraje navštívila americký stát Texas, který je v přepočtu HDP na...

Už bylo na čase, oddechl si Červ po premiérové trefě. Prvně chtěl přihrávat

25. dubna 2024  6:59

Navedl míč na střed hřiště, zbavil se dvou protihráčů a zpoza vápna zamířil přesně k levé tyči....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...