Závodní vůz vyletěl při rallye u Lopeníku z trati a zabil čtyři diváky. (10....

Závodní vůz vyletěl při rallye u Lopeníku z trati a zabil čtyři diváky. (10. listopadu 2012) | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Nadstandardně připravený závod, zaznělo u soudu k rally, kde zemřely divačky

  • 45
Na pět osob se předloni rozrostl počet obžalovaných v případu tragické smrti čtyř dívek při závodech rally v obci Lopeník v roce 2012. Jednání mělo pokračovat v březnu a dubnu loňského roku, kvůli koronavirové pandemii se však odsunulo a uherskohradišťský soud jej projednává až nyní.

Tragický případ, který změnil podmínky automobilových závodů v Česku, se blíží k závěrečné fázi. Dnes se zabýval mimo jiné otázkou bezpečnostního plánu závodu. Ten zpracovala firma Rally Zlín, která pořádá mimo jiné Barum rally Zlín. Pořádáním automobilových soutěží se zabývají téměř půl století.

Podle Miloslava Regnera, jednatele Rally Zlín, byl celý závod na Lopeníku nadstandardně připravený.

„Safety plán jsme dělali, ale nebyli jsme jeho tvůrci. Postup, který tam je, je od pořadatele akce, my to přemalujeme na počítači a předáme do tisku. O safety plánu rozhoduje organizátor, my jsme zhotovitelé, případně opravíme chybu,“ vypověděl Regner, který má dvacetileté zkušenosti v pozici ředitele různých závodů i ve funkci sportovního komisaře.

„Neověřujeme, zda jsou informace správné, za to odpovídá organizační tým. Když se nám něco nezdá, nebo něco chybí, tak to diskutujeme,“ doplnil.

Regner u soudu přibližoval organizování automobilových soutěží v zahraničí, zkušenosti s tvořením bezpečnostních plánů, vysvětloval pojmy jako zakázaná zóna, divácký prostor nebo nebezpečný prostor.

„Termín nebezpečná místa je hodně široký. Musíte předpokládat, že na trati je spousta míst, kde může auto vyletět, a to je specifikováno v tom materiálu. Bodů, co je nebezpečné, je strašně moc. Důležité je, jak se mají chovat diváci,“ konstatoval dnes u soudu Regner.

Kromě už souzeného traťového komisaře Petra Pláška, jehož podmíněný trest zrušil odvolací soud, viní státní zástupce Tomáš Pindur z přečinu usmrcení z nedbalosti a těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti další čtyři muže. Jde o organizátora závodu Petra Bujáčka, hlavního činovníka pro bezpečnost Miroslava Smolíka, vedoucího rychlostní zkoušky Josefa Nášela a bezpečnostního delegáta Václava Filipa. Hrozí jim až šestileté vězení.

„Způsobili smrt proto, že porušili důležité povinnosti vyplývající z jejich funkce. Každý z nich vyvolal situaci, kdy se osoby pohybovaly na pozemcích, které měly být vymezené jako zakázaná zóna,“ prohlásil státní zástupce. 

Při rally v obci Lopeník v roce 2012 jedna z posádek závodních vozů vylétla mimo trať a srazila několik diváků stojících v blízkosti rodinného domu. Čtyři dívky ve věku mezi sedmi a dvaceti lety na místě zemřely, starší žena byla vážně zraněná. Hlavní líčení, které začalo v prosinci 2019, bylo na více než rok přerušené kvůli epidemickým opatřením.

Další ze svědků popsal situaci kolem místa nehody tak, že po jedné i druhé straně silnice byl zakázaný prostor pro diváky. Plášek měl podle něj stát na pravé straně silnice ve směru jízdy, tedy na opačné straně, než stál v době nehody.

Na sloupu byla jen prázdná folie

„Byla tam zakázaná místa, která jsme vyznačili cedulkou na sloupu i na hromadě dřeva před domem. Nedávalo by smysl, aby tam byla páska, ta se dává jen tam, kde je divácký prostor. Co se týče diváků před domem, rozhodně nestáli v bezpečné vzdálenosti,“ konstatoval Marek Sochor, tehdejší zástupce vedoucího rychlostní zkoušky, tedy obžalovaného Nášela.

Plášek v té souvislosti namítal, že na sloupu byla jen prázdná folie a na dřevě žádná cedulka nebyla.

František Rosický, který dlouho pracoval jako bezpečnostní delegát na závodech a zpracovával také zprávu o předpisech platných v roce 2012, poukázal na to, že traťový komisař má vzhledem k divákům důležitější roli, než zákazová cedule.

„Je mi velice líto, co se stalo. Ale myslím, že organizátor se pochybení nedopustil. Rally je živý organismus, může se stát, že lidé přijdou jinam, než mohou. Proto musíme mít systém kontrol. Nebezpečná místa je nutné označit a musejí být v bezpečnostním plánu, ale zase to není dogma, jen vodítko,“ konstatoval Rosický. „Je otázka zkušenosti pořadatele, jak vyhodnotí nebezpečnost horizontu,“ doplnil.

Jezdec jednoho ze závodních vozů u soudu popsal, jak trať kolem místa nehody vypadala. „Když jsem najížděl na horizont, možná jsem letěl vzduchem, auto šlo malinko do smyku a musel jsem to vyrovnávat nadvakrát. Ale smyk nebyl nijak velký, to se normálně děje na závodech,“ vysvětlil Adam Kobliha.

Soud začal v únoru roku 2014

Soud se případem smrti čtyř dívek při rally na Lopeníku zabýval od února 2014. Jediným obžalovaným byl Plášek, který na závodech dohlížel na bezpečnost diváků coby traťový komisař.

Soudce Přibyl ho po roce odsoudil za usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví k podmíněnému osmnáctiměsíčnímu trestu. Plášek podle něj nevykázal divačky z míst těsně u trati a následně do nich ve vysoké rychlosti narazilo závodní auto. Všechny na místě zemřely.

Rozsudek ale nenabyl právní moci, a teď se před soudem bude kromě Pláška zpovídat i zmíněná čtveřice.

„Došlo k selhání jednotlivce, nikoliv systému, kontroly, bezpečnosti nebo zabezpečení závodu. Stíhaní lidé nenesou zodpovědnost za lidskou chybu. Stojíme za nimi a mají naši podporu,“ prohlásil před časem generální sekretář Autoklubu ČR Tomáš Kunc.