Závodní vůz vyletěl při rallye u Lopeníku z trati a zabil čtyři diváky. (10....

Závodní vůz vyletěl při rallye u Lopeníku z trati a zabil čtyři diváky. (10. listopadu 2012) | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Auto v Lopeníku mohlo bourat kvůli dřívějším nehodám, předestřel obžalovaný

  • 45
O čtyři měsíce odročil soudce Jiří Přibyl projednávání případu smrti čtyř dívek při rally v Lopeníku v roce 2012. Závěrečné řeči a rozsudek tak zazní nejdříve na jaře 2022, v roce desátého výročí tragédie.

„Další jednání bude nejdříve na konci března, dříve to ze zdravotních důvodů na straně senátu není možné,“ vysvětlil předseda soudu Jiří Přibyl.

„Vyslechneme další svědky, které navrhla obhajoba, protože dnešním doplněním výpovědi jednoho z obžalovaných se ukazují nové skutečnosti. Až následně bychom pak prošli listinné důkazy, přehráli záznamy kamer a přišly by na řadu závěrečné řeči,“ dodal.

Pořadatel závodu Petr Bujáček totiž na vlastní žádost doplnil svou výpověď. Podle svých slov pátral po historii vozidla Mitsubishi Lancer, které na Lopeníku havarovalo, protože údajně není k dispozici sportovní průkaz, ve kterém by tyto záznamy byly uvedené.

Z jeho zjištění vyplývá, že v době od roku 2010 až po nehodu na Lopeníku 2012 absolvovalo toto konkrétní auto 35 závodů v Česku, ve velkém nebo malém mistrovství, přičemž šestkrát nedokončilo závod z různých důvodů a celkově čtyřikrát havarovalo.

„Tolik havárií v porovnání s vozidly této třídy je unikum, nenašel jsem takové druhé vozidlo. Dodnes není vysvětlená příčina, proč auto na Lopeníku náhle vystřelilo a může to být následek předchozích nehod,“ upozornil Bujáček.

U soudu vypovídal také jeden ze závodních jezdců Jiří Šmíd, který popisoval nehodu s tímto vozidlem v roce 2010 při závodech v Českém Krumlově. „Odstartovali jsme, bylo mokro, asfalt byl hladký vlhký. Nejdříve byla pomalejší pasáž, pak rychlejší, jeli jsme asi 150 kilometrů v hodině, bylo to asi kilometr a půl od startu,“ popsal Šmíd.

„Pak se auto roztancovalo, šlo do smyku, klouzalo, urazili jsme levé zadní kolo, auto bylo neříditelné a narazili jsme pravou stranou do stromu,“ vysvětlil s tím, že šlo o rozsáhlé poškození vozidla, za jehož opravu zaplatil majiteli stovky tisíc korun. „Prakticky nic z toho auta se pak nedalo použít,“ upřesnil Šmíd.

Soud vyslechne i majitele vozu

Majitel vozidla přitom v předchozí svědecké výpovědi nehodu popisoval jako „plechařinu“. Obhájci i státní zástupce proto v dalším jednání chtějí znovu vyslechnout majitele vozu i jezdce, kteří s ním před Lopeníkem havarovali a zjistit tak, v jakém technickém stavu vlastně vůz na trať v Lopeníku vyjel. „Skrytý stav vozidla vyvolává čím dál větší pochybnost,“ konstatoval například obhájce Andrej Lokajíček.

V případu je obžalovaný traťový komisař Petr Plášek, který podle obžaloby v rozporu se svými povinnostmi nevykázal dívky od trati. Jeho podmíněný trest už v minulosti zrušil odvolací soud. Obžalovaní jsou i předseda organizačního výboru závodu Bujáček, vedoucí rychlostní zkoušky Josef Nášel, hlavní činovník pro bezpečnost Miroslav Smolík a bezpečnostní delegát Václav Filip.

Podle státního zástupce porušili ustanovení mezinárodních sportovních řádů týkající se organizace rally, tvorby bezpečnostního plánu, zabezpečení míst na trati nebo kontrol před závodem. Za usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti všem hrozí až šest let vězení, vinu odmítli.

Tragédie, při níž zahynuly dívky ve věku mezi sedmi a 20 lety, se stala 10. listopadu 2012. V roce 2016 nepravomocně uložil okresní soud tehdy jedinému obžalovanému Pláškovi podmínku. Krajský soud ale rozsudek zrušil a věc vrátil k došetření státnímu zástupci, který později obžalobu rozšířil o další čtyři lidi.

10. listopadu 2012