Aircraft Industries doplatila 363 korun, insolvenční řízení skončilo

  12:55aktualizováno  20:13
Nejvýznamnějšímu českému výrobci letadel už nehrozí insolvence. Firma Aircraft Industries z Kunovic na Uherskohradišťsku uhradila poslednímu věřiteli, který na ni podal insolvenční návrh, poslední dlužné stokoruny a soud následně řízení ukončil.

Letadlo L-410 na letišti v Kunovicích. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

„Zatím to nebudu komentovat, připravujeme oficiální prohlášení,“ sdělila iDNES.cz ředitelka firmy Ilona Plšková. V tiskové zprávě však později firma pouze zopakovala rozhodnutí soudu.

Výrobce slavných dopravních letadel L-410 se s insolvenčním řízením potýkal od poloviny května. Návrh podala firma Aero Vodochody Aerospace, která se přihlásila s pohledávkou na více než 38 milionů korun včetně úroků (více jsme o tom psali zde).

Když brněnský krajský soud následně vyzval, ať se mu přihlásí další věřitelé, kterým Aircraft Industries dluží, ozvala se řada firem a institucí, které s kunovickou továrnou spolupracují. Hlásily se o desítky tisíc i desítky milionů korun.

Firma některé dluhy rovnou uhradila, s řadou společností se dohodla na prodloužení splatnosti nebo na splátkovém kalendáři.

Bernátek: Šlo mi o udržení výroby v Kunovicích

Přímo k insolvenčnímu návrhu se ale jako jediný přidal zlínský insolvenční správce Petr Bernátek, který převzal pohledávku na 23 tisíc korun.

A když nyní Bernátek potvrdil přijetí posledních 363 korun, soudce Martin Boháček ve středu insolvenční návrh zamítl, dva dny před naplánovaným projednáváním případu.

„Nebudu se k tomu vyjadřovat, byť na situaci firmy mám svůj názor. Je problémem věřitelů a zaměstnanců, že přistoupili na splátkové kalendáře,“ sdělil iDNES.cz Bernátek.

Podle jeho informací stále existují desítky firem, které mají u Aircraft Industries pohledávky nejspíš za stovky milionů korun.

„Mým zájmem bylo udržet výrobu v Kunovicích. L-410 vymysleli čeští konstruktéři, stát dal na jeho současnou modernizaci velké dotace, teď má někdo přenést výrobu do Ruska a české komponenty nahradit ruskými,“ upozornil Bernátek na zprávy objevující se stále častěji v ruských médiích.

Kdy a kam se podaří prodat letadla?

Napjatou finanční situaci alespoň na nějakou dobu vyřešili ruští majitelé firmy. Okamžitě po květnovém začátku insolvenčního řízení dohodli, že z Kunovic, kde v poslední době kvůli téměř nulovému odbytu výroba víceméně stála, k zákazníkům zřejmě už brzy odletí čtyři až pět letounů.

Ačkoliv firma kontrakt dosud nepotvrdila, z dokumentů dodaných soudu vyplývá, že na její účty dorazilo na konci května 350 milionů korun od ruské firmy Uralský závod civilního letectví (UZGA) coby záloha na nákup několika letadel L-410 (více zde).

Právě UZGA přitom s ruským majitelem kunovické společnosti připravuje vznik vlastního závodu na letadla L-410 na letišti Uktus u Jekatěrinburgu.

Zástupci majitele Aircraft Industries sice ujišťují, že konec výroby letadel v Kunovicích rozhodně nehrozí, ruští politici ale naopak mluví o tom, že by nedávalo smysl, kdyby se Rusko stalo pouhou „montovnou“ letadla L-410 (více zde).

Kunovická společnost má už několik měsíců potíže prodat své letouny do Ruska. Na trh, který je pro Aircraft Industries klíčový a kde má nejvíce svých zákazníků, totiž negativně působí propad rublu vůči dolaru, pokles ceny ropy i sankce uvalené Evropskou unií. A zákazníci, kteří si stroje objednali, tak váhají s jejich nákupem.

Podle zpráv z poslední doby firma vede jednání o prodeji letadel do Senegalu, zemí jihovýchodní Asie a Číny. Aircraft Industries také očekává zlepšení poté, co se do sériové výroby dostane modernizovaná verze letadla s označením L-410 NG.

Na šedesáti procentech mzdy však od konce loňského roku stále zůstává asi čtvrtina z necelé tisícovky zaměstnanců. Tento přechodný stav měl původně trvat jen do konce ledna, od té doby ale firma po dohodě s odboráři návrat lidí do práce několikrát oddálila.

Nejčtenější

Útočníci na Feriho možná kvůli rozhodnutí žalobce uniknou trestu

Byl jsem šokovaný, motala se mi hlava, řekl poslanec Feri ke svému napadení

Dva muži podezřelí z útoku na poslance Dominika Feriho při koštu vín v Boršicích na Uherskohradišťsku se možná vyhnou...

Kilometr dálnice stavíte rok, káral Babiš silničáře v Otrokovicích

Premiér Andrej Babiš se seznámil s tím, jak pokračuje stavba obchvatu Otrokovic.

Premiér Andrej Babiš zavítal v rámci své pracovní cesty po Moravě do Otrokovic, aby se podíval, jak pokračuje dostavba...

Csaplár převzal Zlín s elánem. Nepřišel jsem udělat pakárnu, říká

Josef Csaplár na tréninku Zlína.

Do pondělního večera seděl s realizačním týmem, který zdědil po svém předchůdci. Ráno pak trenér Josef Csaplár poprvé...

Křižovatku sleduje čtrnáct kamer, evidují počet aut, rychlost i kolonu

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Provoz na jedné z křižovatek ve Zlíně začalo sledovat čtrnáct kamer. Monitorují, jak je doprava hustá, kam auta jezdí,...

Čunek novou nemocnici ve Zlíně za 8 miliard neprosadil ani napodruhé

Jednání zastupitelstva Zlínského kraje týkající se výstavby nové nemocnice ve...

Jen na dalším odkladu se dohodli zastupitelé Zlínského kraje, kteří jednají o vzniku nové zlínské nemocnice. Ta má v...

Další z rubriky

Křižovatku sleduje čtrnáct kamer, evidují počet aut, rychlost i kolonu

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Provoz na jedné z křižovatek ve Zlíně začalo sledovat čtrnáct kamer. Monitorují, jak je doprava hustá, kam auta jezdí,...

Kvůli stavbě nové zlínské nemocnice Čunek obětuje rozšíření veřejné dopravy

Ilustrační snímek

Lidovecký hejtman Jiří Čunek řeší, jak přesvědčit hnutí ANO, aby v pondělí hlasovalo pro stavbu nové zlínské nemocnice....

Čunek novou nemocnici ve Zlíně za 8 miliard neprosadil ani napodruhé

Jednání zastupitelstva Zlínského kraje týkající se výstavby nové nemocnice ve...

Jen na dalším odkladu se dohodli zastupitelé Zlínského kraje, kteří jednají o vzniku nové zlínské nemocnice. Ta má v...

Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní
Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní

Krkonošský národní park (KRNAP) v loňském roce navštívilo téměř 3,8 milionu lidí. Negativním dopadem masové turistiky je velké množství odpadků, které po sobě lidé v přírodě zanechávají. Dobrovolníci jich každoročně sesbírají skoro 3 tuny.

Najdete na iDNES.cz