První krok k velké změně podoby centra Vsetína už místní zastupitelé udělali. Tento týden se dohodli na znění smlouvy mezi městem a soukromou společností Valatrans, s níž plánuje společnou investici v prostoru před vlakovým nádražím. Nyní je na tahu firma, která by se měla vyjádřit do konce měsíce.
„Jde o to, jestli se rozhodnou pouze rekonstruovat svou budovu bývalé banky u nádraží, nebo půjdou do velké varianty a postaví obchodní galerii,“ vysvětlil starosta Jiří Růžička.
Naznačil tak obě možnosti, které jsou ve hře. Jedna nezmění prakticky nic, šlo by totiž „jen“ o opravu.
Ta druhá naopak zasáhne celý prostor. Znamená totiž, že soukromý investor v lokalitě postaví za 250 milionů korun obchodní galerii a podzemní parkoviště pod částí současné parkovací plochy u věžového domu. Město na to naváže stavbou vlastního podzemního parkoviště pod zbývající částí parkoviště.
Jasno bude do konce listopadu
Kromě toho se počítá také s rekonstrukcí vlakového nádraží, kterou plánuje Správa železniční dopravní cesty. V jeho rámci by mimo jiné vznikl podchod pod kolejemi, jenž bude na jedné straně ústit směrem do sídliště Rokytnice a na druhém lidi vyvede na povrch právě uvnitř obchodní galerie.
K opravenému vlakovému nádraží pak město hodlá posunout autobusové nádraží tak, aby se cestujícím usnadnily přestupy. To by ovšem znamenalo rovněž rozšíření nejbližších ulic Žerotínova a Nádražní. Oprava nádraží vyjde na 1,5 miliardy korun, o náklady se podělí město a SŽDC, tedy stát.
Jisté je, že dříve než na konci listopadu rozhodnutí nepadne. „To určitě ne, ale toto byl velmi důležitý krok, na který jsme čekali,“ poznamenal majitel firmy Valatrans Jaroslav Vala.
„Podstatné je, že znění smlouvy schválili zastupitelé takovým poměrem hlasů,“ doplnil v reakci na to, že pro zvedlo ruku 15 z 19 přítomných zastupitelů, čtyři se zdrželi.
Právě monstrózní pojetí celé proměny a návaznost stavebních prací vyvolaly veřejnou kritiku. Nejhlasitěji se ozvali zastupitelé za Vsetínské fórum Tomáš Husa a Michal Berg.
Letos v lednu podali námitku proti územnímu rozhodnutí kvůli příliš velké stavbě galerie, která zastíní okolní budovy, a nedostatečnému počtu parkovacích míst. Neuspěli a krajský úřad potvrdil správnost rozhodnutí vsetínského stavebního úřadu. Přípravy akce se ale zdržely o řadu měsíců.
Husa a Berg ani nyní pro návrh smlouvy ruku nezvedli. „Náš názor je konstantní. Tvrdíme, že to celé mělo být připraveno bez návaznosti na přeměnu nádraží tak, aby se tyto věci navzájem neohrožovaly,“ podotkl Berg.
Pokud dojde jen k opravě banky, zkomplikuje se investice města
Nyní je to tak, že pokud Valatrans „couvne“ a pustí se jen do opravy budovy bývalé banky, bude to znamenat problémy pro investici města.
„V takovém případě nerozšíříme ulice Žerotínova a Nádražní, a došlo by tak ke komplikaci s dopravním terminálem,“ popsal Růžička.
Berg navíc upozornil, že znění smlouvy může zvýšit cenu. „Firmy půjdou do soutěže s tím, že vědí, jakými termíny je město vázáno,“ naznačil.
Investice vsetínské radnice se má pohybovat kolem 50 milionů korun, za které vznikne 63 parkovacích míst. Částka je za kompletní stavbu od projektu po parkové úpravy a chodníky. Radnice už požádala o dotaci, která může pokrýt až 85 procent nákladů.
Ještě letos by mohlo město začít s přeložkami sítí, v příštím roce pak se stavbou podzemních garáží. Ty by měly být – stejně jako galerie – hotové do jara 2019. Kdy začne SŽDC s rekonstrukcí samotného nádraží, ještě přesně stanovené není.