ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Konec jízdy po chodníku, Jižní svahy spojí s centrem Zlína cyklostezky

  • 6
Dosud musejí cyklisté jezdit z největšího zlínského sídliště Jižní Svahy do centra po cestě, nebo po chodníku. To se konečně změní. Letos má vzniknout smíšená cyklostezka i pro pěší, jež obě hustě osídlené části města propojí.

Povede od Baťovy vily na Čepkově k budově Univerzity Tomáše Bati ve spodní části sídliště. Kopírovat bude dnešní trasu chodníku, který nahradí.

„Letos bude tato investice hotová. Máme vykoupené pozemky a zadanou projektovou dokumentaci,“ uvedl radní pro dopravu Michal Čížek. „Z Jižních Svahů se tak konečně cyklisté dostanou komfortně do města,“ doplnil.

Zlínští radní už vybrali dodavatelskou firmu. Náklady na výstavbu vyjdou na šest milionů korun. Tím však snaha o propojení středu města s Jižními Svahy neskončí. Příští rok by měla cyklostezka pokračovat druhou etapou od univerzity k I. segmentu.

A vznikne také propojení podél hlavní příjezdové cesty na sídliště. Smíšená cyklostezka povede ve směru od centra po její levé straně podél ulice K Pasekám, odtud bude stoupat po Okružní ulici k odbočce na Luční ulici.

Povede ale také rovně směrem ke Zlínským Pasekám a skončí poblíž čtvrti Mokrá. To by se mohlo udělat v roce 2023 nebo 2024.

Cyklisté se až na několik drobnějších úskalí dostanou na kole po cyklostezkách napříč celým městem, především podél řeky Dřevnice. V roce 2020 radnice otevřela důležitou část páteřní cyklostezky na Čepkově a na Cigánově. Na této trase jsou i podjezdy pod frekventovanými silnicemi, což cyklistům výrazně usnadňuje jízdu.

Cyklostezka však zatím nevede podél Dřevnice kolem továrního areálu. Lidé musejí tento úsek objet za průmyslovým areálem Rybníky. K cyklostezce se znovu napojují v Prštném.

„V rámci plánované výstavby Pravobřežní komunikace ve směru do Prštného se však do budoucna počítá s cyklostezkou podél řeky Dřevnice,“ sdělil mluvčí magistrátu Tomáš Melzer.

Velké změny v cyklodopravě čekají také Valašsko, kde se buduje přeshraniční projekt Bevlava (Bečva–Vlára–Váh), v jehož rámci má vzniknout padesát kilometrů nových tras, které propojí Česko se Slovenskem. Navazuje na cyklostezku Bečva z Velkých Karlovic do Valašského Meziříčí, první kilometry už jsou hotové a další se připravují.

„Výstavba další etapy cyklostezky z Lužné přes Lidečko, Horní Lideč a Valašské Příkazy po Poteč bude zahájena v roce 2022 a dokončena v roce 2023,“ řekl projektový manažer Místní akční skupiny Hornolidečsko Aleš Lahoda. Vyjde to na zhruba čtvrt miliardy korun.