Po křečkovi řeší silničáři další živočichy, D49 začnou stavět v září

  11:50aktualizováno  11:50
Silničáři požádali o stavební povolení na dálnici D49 z Hulína do Fryštáku a chtějí začít stavět letos v září. Současně ale čekají, zda jim ministerstvo nezruší další výjimku se zásahem do území, kde žijí chránění živočichové.

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Nejdříve museli několik měsíců řešit, že v trase plánované dálnice D49 z Hulína do Fryštáku žije chráněný křeček polní. Silničáři pro něj koupili speciální pozemek, který osázejí vojtěškou, vyvrtají v něm nory, a křečka, pokud na něj při výstavbě dálnice narazí, na nové plochy přestěhují (o předražené studii k výskytu křečka čtěte zde).

Pak zase loni při průzkumu území pro dálnici narazili na více než deset druhů chráněných tvorů – vydru říční, raka říčního, rosničku nebo čmeláka. Museli si tak na krajském úřadě vyřídit další výjimku.

Fotogalerie

Tu sice získali, ale ekologické organizace Egeria a Děti Země se proti ní odvolaly. Silničáři teď netrpělivě čekají na konečný verdikt ministerstva životního prostředí. A úpěnlivě doufají, že ministerstvo výjimku potvrdí.

„Je to poslední doklad, který potřebujeme pro vydání stavebního povolení, o které jsme už zažádali. Když výjimku doložíme, měli bychom ho dostat,“ naznačil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Karel Chudárek.

Pokud to ale na ministerstvu nevyjde? Pak by se opakovala anabáze s křečkem, kterého silničáři řešili přes rok a vypracovali si kvůli němu předražený posudek.

Prakticky by to znamenalo další několikaměsíční zdržení a letošní termín výstavby by opět vzal za své. I proto Chudárek považuje odvolání za ekologů účelové.

„Jde jim jen o to, oddálit výstavbu,“ říká naštvaně.

Ekolog, který blokuje D49

Za sdružením Egeria stojí Miroslav Mach, který opakovaně napadá nejrůznější rozhodnutí ohledně D49. S MF DNES nekomunikuje, redakce má však k dispozici jeho 13 stran dlouhé odvolání. Upozorňuje v něm, že silničáři si o výjimku na vydru či raka žádali už dříve, ale nedostali ji.

„Když výjimku neobdržel (stavebník, tedy ŘSD), předstíral, že tyto druhy se v dotčeném území nevyskytují, realizoval záměr a od roku 2016 opět žádá o výjimku na tyto druhy. Po dobu 7 let pak prováděl manipulace se zeminou, stavební práce a kácení dřevin nelegálně,“ píše Mach.

Jaká je reakce silničářů? „V řízení byl doložen řádným způsobem aktuální průzkum – biologické hodnocení. Historický exkurz do geneze správních rozhodnutí, jakož i nesmyslné a nepravdivé fabulace odvolatele (Macha), nemohou mít na věc žádný vliv,“ uvedlo ŘSD.

Podobná slovní přestřelka se mezi silničáři a aktivisty odehrává už několik let. A stavba, která má výrazně zlepšit spojení kraje se zbytkem republiky a později i se Slovenskem, vázne.

Mach navíc před časem poslal Evropské komisi dokument, v němž kritizuje i dálnici D49.

„Do málo narušené a dosud čisté krajiny zbytečně zatahuje tranzitní dopravu,“ stojí ve stížnosti. Ta však nemá odkladný účinek, takže příprava může pokračovat dál (více zde).

Podívejte se na vizualizaci stavby:

Dokončení obchvatu Otrokovic začne letos v říjnu

Silničáři tak stále počítají s tím, že by v září mohli začít konečně stavět. A dálnici za zhruba 9 miliard korun by měli dokončit v roce 2020. Zatím se však pořádně nekoplo do země. Nejprve scházely peníze, potom stavební povolení. Až letos by konečně mohlo být obojí.

„Zářijový termín je pořád reálný,“ konstatoval Chudárek. „Začali bychom skrývkou ornice, násypem na mosty a pak bychom pracovali přímo na tělesu dálnice. Peníze problém nejsou, máme je od státu přislíbené,“ doplnil.

Dálnice D49 je na seznamu nejdůležitějších státních dopravních zakázek, na něž půjde letos ze Státního fondu dopravní infrastruktury 80 miliard korun.

„Už třetí rok za sebou dáváme do dopravní infrastruktury rekordní finanční prostředky, abychom rozhýbali výstavbu, která v minulosti postupovala velmi pomalu nebo úplně stála,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

V letošním roce chtějí silničáři rozjet také dostavbu obchvatu Otrokovic, který je součástí D55. Nyní ale ještě vyvlastňují dva poslední pozemky, po nichž cesta povede.

„Pak požádáme o stavební povolení a stavbu bychom mohli zahájit v říjnu,“ doufá Chudárek.

V co nejdřívější zahájení dostavby obchvatu věří v Otrokovicích, protože přes centrum teď kvůli chybějící části obchvatu jezdí příliš mnoho aut.

Autor:

Nejčtenější

Zemřel spoluzakladatel Tescomy, k hrncům se s kamarádem dostali od muziky

Jiří Vaculík měl ve společnosti Tescoma na starosti vývoj.

Před pár dny nečekaně zemřel jeden ze zakladatelů zlínské společnosti Tescoma vyrábějící kuchyňské potřeby. Jiřímu...

Kouč Jílek: Dostali jsme pořádnou facku, hodně lidem to nahraje

CO S TÍM? Zadumaný sparťanský trenér Václav Jílek během neúspěšného zápasu se...

Nikdy na jeho tým nepřišlo doma tolik fanoušků. „Skoro patnáct tisíc lidí, fantastická atmosféra a my se jim odvděčíme...

Zlín - Slavia 0:1, body pro obhájce zařídil po šťastném odrazu Hušbauer

Slávistická radost ve Zlíně, střelec gólu Josef Hušbauer (vpravo) v objetí...

Slávističtí fotbalisté za obhajobou titulu vyrazili vítězstvím. V úvodním kole nového ročníku na něj dosáhli ve Zlíně,...

Z nákladního auta na D1 vytekla kyselina sírová, řidič zřejmě zaspal

Jiří Vaculík (vlevo) a Petr Chmela začínali coby spoluhráči v kapele Symfonik...

Mikrospánek mladého řidiče zřejmě stál za nehodou nákladního auta, které převáželo barely s vysoce koncentrovanou...

Podlesníky, pivovarský guláš a jelení steak. Ochutnejte krajové speciality

Pivovarský guláš se dříve připravoval z koňského masa, dnes vítězí hovězí.

Chcete-li hodovat jako kdysi šlechta, dejte si kvalitní kus jeleního masa. Vyrazit pro něj můžete i ke středočeským...

Další z rubriky

Města schovávají kontejnery pod zem, třídit tak jde i v historickém centru

Podzemní kontejnery fungující pouze s čipovou kartou jsou ve Zlíně třeba na...

S receptem na to, jak odstranit nevzhledné a zapáchající stanoviště popelnic, přichází hned několik měst ve Zlínském...

Dění kolem zlínské nemocnice mi nepřidalo, říká Vajdák o odchodu do Brna

Vlastimil Vajdák je členem představenstva zlínské nemocnice, kde má na starosti...

Po téměř dvou letech odchází z vedení Baťovy nemocnice Vlastimil Vajdák, který zodpovídal za ekonomiku a provoz. Od...

Půltunové pánve dosloužily, skláři je vynášeli v teplotě 1200 stupňů

Výměna rozžhavených pecí na tavení skla ve sklárnách ve Strání-Květná.

Zkušenosti nabrané během mnoha let, soustředění a důvěra v toho, kdo stojí vedle. Skláři v Květné na Uherskohradišťsku...

Najdete na iDNES.cz