Vytížená „turbokřižovatka“ silnic I/35 a I/57, která slouží jako výpadovka na Rožnov pod Radhoštěm, je tak přes den pro osobní auta průjezdná kyvadlově. Hotovo má být 2. května.
„Je skvělé, že silničáři zvolili tuto variantu, večer a v noci tudy jezdí násobně méně aut,“ pochvaluje si valašskomeziříčský starosta Robert Stržínek. „Projet Valmezem během odpolední špičky je problém i v době, kdy se nic neopravuje. A teď by to bylo peklo.“
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tady může dělat v nočních hodinách z více důvodů. Poblíž křižovatky nejsou rodinné domy nebo sídliště, takže hluk spojený se stavbou tolik nevadí. A jde o práce na jednom místě, ne opravu cesty dlouhé desítky či stovky metrů.
Opravy silnic na Valašsku zdržují řidiče. Komplikace jsou v Rožnově i Meziříčí![]() |
„Rozsah prací je v takovém případě menší, pohybujeme se na kratším úseku. V zástavbě by to nešlo,“ uvedl šéf krajské pobočky ŘSD Karel Chudárek.
Město ani ŘSD zatím nedostali jedinou stížnost na rušení nočního klidu kvůli opravě křižovatky. Což není zvykem.
„Když se opravovala cesta za okružní křižovatkou u Panáčka směrem k nemocnici, práce se taky dělaly v noci,“ vybavil si Stržínek. „Tehdy si lidé stěžovali třeba na to, že když auta couvají, pípají a v noci je zvuk slyšet daleko více. Tomu nelze zabránit. Ale díky nočním pracím je zase jednodušší doprava přes den,“ dodal starosta.
Ve Zlíně se končilo večer
Práce během noci nejsou pro silničáře ničím novým. Podobně se před lety pustili do křižovatky v otrokovické místní části Kvítkovice, která tehdy byla nejvytíženější v kraji. Do pozdního večera se dělalo i ve Zlíně na silnici pod divadlem či u Centroprojektu.
„Tam se ale končilo kolem desáté, jedenácté večer,“ upozornil Chudárek. „Ve Zlíně je hustota domů vysoká a lidé by se kvůli hluku nevyspali. Takže opravovat cestu například na třídě Tomáše Bati přes noc není možné.“
Omezení spojených s nočním režimem je ale více. Potřeba nejsou jen dělníci přímo na stavbě či opravě silnice, ale i dopravci či lidé pracující na obalovně živičných směsí, kde se vyrábí asfalt. Nutné je jim zajistit příplatky ke standardní mzdě, což práce zdražuje.
Třetí léto plné uzavírek, silničáři letos opraví nejvytíženější cestu ve Zlíně![]() |
A potíž je i s umělým osvětlením. „Nikdy není úplně rovnoměrné a dělá stíny, což je nepříjemné. Rovinatost povrchů samozřejmě neměříme na oči, ale kontrolujeme naváděnými stroji, ale pořád to může klamat,“ řekl Chudárek.
Pracovat v noci je také pro stavbaře nebezpečnější. „Když řidič couvá s nákladním autem, nevidí za sebe tak dobře jako ve dne, může tam stát dělník. Za dlouhá léta praxe vím i o takových pracovních úrazech,“ uvedl ředitel zlínské ŘSD.
V Česku se navíc podle něj moc nedodržuje povolená rychlost, což je pro stavbaře nebezpečné.
„Když se před dvaceti lety opravovala dálnice, zavřel se na ní jeden jízdní pruh a ve druhém se dělalo,“ podotkl Chudárek. „To už dnes kvůli bezpečnosti práce nejde. Místo toho se uzavře celý pás a auta jezdí ve druhém. Kdybychom to neudělali, chlapům na stavbě sviští metr za zády auta stovkou a k neštěstí chybí jen krůček.“
Oprava uzavře most přes Bečvu
Větší problémy očekávají ve Valašském Meziříčí od 5. května, kdy bude kvůli opravě cesty uzavřený klíčový most přes Rožnovskou Bečvu. Práce na něm předběžně potrvají až do přelomu září a října.
„To bude dopravně hodně komplikované. A pokud se nám do toho připlete pár polských kamionů, kteří si nevšimnou objížďky, tak se v uvozovkách máme na co těšit,“ prohodil Stržínek.
Řidiče na Vsetínsku čekají komplikace. Začíná se opravovat silnice i most![]() |
Od 6. do 14. května bude ŘSD opravovat úsek silnice I/57 ve Vsetínské ulici od mostu přes Rožnovskou Bečvu po okružní křižovatku u Panáčka.
„Následně nás ještě čeká oprava povrchu vozovky v ulici Masarykova mezi velkou okružní křižovatkou a okružní křižovatkou u autobusového nádraží. Zde budeme pracovat od 19. do 24. května, již bez nočních uzavírek a pouze přes den,“ sdělila mluvčí krajské ŘSD Lucie Trubelíková.