Vlakové přejezdy řidiči často podceňují a jezdí přes ně rychleji, než by měli. Ilustrační foto

Vlakové přejezdy řidiči často podceňují a jezdí přes ně rychleji, než by měli. Ilustrační foto | foto: Policie ČR

Řidiči vlakové přejezdy často podceňují, zbytečně tak riskují

Nejnebezpečnější železniční přejezdy ve Zlínském kraji nejsou ty na hlavních koridorech, kde se prohánějí rychlíky. K těm opravdu nebezpečným patří přejezdy na trase Otrokovice-Vizovice, na něž navazují silniční křižovatky. Řidiči je často podceňují a jezdí přes ně rychleji, než by měli. Často následuje srážka.

Ve Zlínském kraji je evidováno tři sta šedesát železničních přejezdů. Na čtyřech z nich se nehody opakují, od roku 2008 se na každém z nich staly tři vážné nehody.

"Jedná se o přejezd Otrokovice-Trávníky, Luhačovice-Biskupice, Lípa-Želechovice a přejezd Zlín-Louky - Zlín-Malenovice," upozornil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s vysvětlením, že v součtu nejsou zahrnuty jen nehody se silničními vozidly, ale také s chodci nebo cyklisty.

Do statistik nehod na přejezdech výrazně promlouvá i zdánlivě nevinná trasa mezi Otrokovicemi a Vizovicemi, po níž "se plouží" motorový vlak.

Nebezpečné přejezdy

Zlín-Příluky

Zlín-Podvesná

Otrokovice-Trávníky

Lípa-Želechovice

Zlín-Louky - Zlín-Malenovice

Želechovice

Luhačovice-Biskupice

Zašová

Mnozí řidiči nebezpečná místa znají. "Strach mám z přejezdu na Podvesné. Nahromadí se tam auta z křižovatky, málem se postrkují, je to o nervy," řekl Ladislav Šnábl ze Zlína.

Když se dodržují předpisy, přejezd nebezpečný není

Společně s přejezdy Zlín-Příluky, Želechovice a přejezdem v Zašové vyžaduje přejezd na Podvesné ve Zlíně podle odborníků ještě vyšší pozornost než ostatní.

"Je to v souvislosti se složitějšími křižovatkami, které na přejezdy navazují. Řidiči musí dodržovat všechny předpisy, pak ani tyto přejezdy nebudou nebezpečnější než jiné," vysvětlil Tomáš Drvota ze Správy železniční dopravní cesty.

Odborníci se shodují: Za dopravními nehodami na železničních přejezdech stojí na prvním místě rychlá jízda a nepozornost řidičů. "Všeobecně je to nejčastěji vjíždění na železniční přejezd i přes blikající signalizaci. Tam, kde závory jsou, pak vjíždění v momentě, kdy se zdvihají nebo spouštějí," upřesnil Drvota.

Pokud řidič způsobí nehodu na přejezdu a pak se vymlouvá, že nefungovalo signalizační zařízení, může narazit. "Železniční přejezd zůstává přejezdem, i kdyby byla signalizace porouchaná. Řidič může vjet na přejezd nejvýše třicítkou, a to teprve tehdy, když se přesvědčí, že z žádného směru nejede vlak," upozornil Martin Drápal.

V letošním roce se na železničních přejezdech ve Zlínském kraji stalo devatenáct nehod. "Zemřelo při nich devět osob, šest se zranilo. Za celý loňský rok při sedmatřiceti nehodách na přejezdech v kraji zahynulo osmnáct osob, dvanáct si odneslo zranění," doplnil statistiku Drvota.