Vlakové nádraží ve Valašském Meziříčí.

Vlakové nádraží ve Valašském Meziříčí. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Trať do Valašského Meziříčí brzy zrychlí, oprava nádraží ale musí počkat

  • 2
Stát díky úpravám umožní rychlejší jízdu na trati ke státní hranici přes Valašské Meziříčí, k nelibosti místních tam ale v brzké době neopraví nádraží. Takové investice se plánují v jiných městech Zlínského kraje.

Na mezinárodní železniční trati z Hranic na Moravě do Valašského Meziříčí a dál ke státní hranici dnes vlaky na původních úsecích jezdí maximálně osmdesátikilometrovou rychlostí. Vyšší rychlost jim nedovolí špatný stav kolejí a zabezpečovacího zařízení na přejezdech. Na zhruba desetikilometrovém úseku z Hustopečí nad Bečvou do Valašského Meziříčí se to ale brzy změní.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tam příští rok v květnu rozjede investici za 1,6 miliardy korun, díky níž budou vlaky jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. A postupně budou přibývat další úseky.

„Trať získá nový svršek, nové koleje i betonové pražce. V celém úseku bude rekonstruováno zabezpečovací zařízení a trakce, všechny přejezdy dostanou závory,“ přiblížil Marek Iliaš z tiskového oddělení SŽDC. „Jedná se o mezinárodní tranzitní koridor, tudíž je to velmi významná trať,“ zdůraznil.

Na akci už je vydáno územní rozhodnutí a v jejím rámci dozná částečných změn také železniční nádraží ve Valašském Meziříčí.

„Budou tam nové elektronické tabule na nástupištích i nový staniční rozhlas. Zřízen bude také bezbariérový přístup k nástupištím,“ upřesnil Iliaš.

Tamní nádraží potřebuje zásadnější rekonstrukci, s níž ale stát v nejbližší době nepočítá. To velmi vadí starostovi města Robertu Stržínkovi.

„Tuto investici do Valašského Meziříčí považuji za absolutně nedostatečnou. Nádraží je v katastrofálním stavu, je to ostuda,“ reagoval Stržínek.

Podle něho je kromě budovy samotné třeba investovat například také do starých perónů a uvítal by i eskalátory.

Nová nádraží vzniknou v Bystřici, Rožnově a Vsetíně

SŽDC se zásadní opravou nádraží v Meziříčí v brzké době nezačne. A to i proto, že stát bude ve Zlínském kraji investovat do rekonstrukcí jiných výpravních budov.

V roce 2020 by měl podle předběžných plánů začít například v Bystřici pod Hostýnem.

„Nádraží je pro velkou část turistů prvním kontaktem s rekreační oblastí Hostýnských vrchů a právem bývají zděšení. Je dobře, že už se to změní,“ nastínil starosta Bystřice Zdeněk Pánek.

Nevzhlednou budovu nahradí světlý, zčásti prosklený objekt. „Samozřejmostí je bezbariérovost a technický návrh odpovídající energetickým požadavkům 21. století,“ podotkl Iliaš.

V Rožnově pod Radhoštěm je výpravní budova z první poloviny 20. století v havarijním stavu. Po chystané rekonstrukci, s níž by stát mohl začít také v roce 2020, má zůstat zachovaný její historický ráz.

„Oprava je jednoznačně potřeba, voláme po ní už dvacet let,“ prohlásil rožnovský starosta Radim Holiš.

Nově se uspořádá dispozice hlavní výpravní budovy, takže se promění čekárna, pokladny i sociální zařízení. Objekt získá nová okna, dveře, fasádu. Odstraněna bude přístavba hlavní budovy a upraví se její okolí, kde vznikne za peníze města a státu přes 80 parkovacích míst.

Vlakové nádraží se zlepší také ve Vsetíně, kde vznikne dopravní terminál.

„Jde o společnou investici s drahami, ale přesné částky neznáme. Budeme se snažit pokrýt to v co největší míře z dotací,“ naznačil vsetínský starosta Jiří Růžička.

Hlavní část prací má začít v roce 2020. Opravené bude kolejiště i výpravní budova, která bude sloužit jako odbavovací terminál pro vlakovou a autobusovou dopravu. Autobusy se posunou blíže k vlakům, vznikne společné nástupiště a zásadně se tak zkrátí doba přestupů. Vzniknout má podchod, který vyústí směrem k zimnímu stadionu. Dále parkovací dům a obchodní galerie. Změní se také prostor před vlakovým nádražím.