Průmysl plný automatů, robotů a počítačově řízených procesů se stává přirozenou součástí českých firem. Odborníci tvrdí, že je potřeba tomu přizpůsobit i systém vzdělávání, a to už dokonce od nejmenších dětí.
Právě proto Fakulta humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně s novým projektem přišla.
„Svět 4.0 bude znamenat celkovou změnu ve vývoji digitalizace a kybernetiky. Už teď to s sebou přináší změny na trhu práce a požadavky na budoucí absolventy. U dětí je třeba rozvíjet takové dovednosti, které budou potřebné pro jejich vyrovnání se s technologickými změnami,“ vysvětlil Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky, která projekt spolufinancuje.
Zlínští odborníci tvoří koncepci, jak děti v předškolním věku učit prostřednictvím badatelské výuky. Ta dbá na rozvoj znalostí, dovedností a postojů získaných na základě aktivního a na zkušenostech založeného poznávání prostředí, které se dítě samo učí objevovat.
Ukazuje se, že podle prognóz budou děti z takzvané generace Alfa, tedy narozené po roce 2010, ve velké většině pracovat v dospělosti na pozicích, které zatím nejsou ani vymyšlené.
Koncepce by měla ve Zlíně vzniknout během letošního roku. Její autoři ji ověří i v některých školkách.
„Také připravíme vzdělávací software určený především učitelům mateřských škol, který bude prostředkem pro aplikaci koncepce do praxe,“ vysvětlila Jana Majerčíková, řešitelka projektu z Ústavu školní pedagogiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.