Je to projekt, který zásadně promění východní část baťovského areálu ve Zlíně. Obchodní a zábavní centrum Fabrika, jež má vyrůst v památkové zóně na místě, kde stávaly tovární budovy 24, 25 a 26, přiláká tisíce lidí. Kvůli tomu, aby doprava v okolí nezkolabovala, bude nutné upravit některé cesty a křižovatky.
Investor, kterým je společnost Cream, má zažádáno o územní rozhodnutí. Získat ho chce do poloviny příštího roku a v roce 2018 hodlá výstavbu za zhruba 300 milionů korun zahájit.
„Projekt je dnes kompletně připraven pro fázi územního řízení. Součástí dokumentace jsou i úpravy dopravního napojení baťovského areálu. Fakticky už záměru nic nebrání, je třeba jen získat potřebná povolení,“ přiblížil ředitel firmy Cream Martin Jarolím.
Narovnat Vavrečkovu ulici, nebo zachovat park?
Právě doprava je nejproblematičtější částí projektu, protože areál není na příjezd zhruba pěti tisíc aut za den připravený.
Investor si nechal zpracovat studii, z níž vyplynulo, že se křižovatka ulic Vodní a Bartošova změní v kruhový objezd. Přes něj a podél autobusového nádraží, které se časem promění v dopravní terminál, se k nákupnímu centru bude přijíždět.
Upravit se má také Vavrečkova ulice, jež vede kolem Baťova institutu směrem ke Gahurově ulici s nadjezdem. Cream by na ní udělal jen drobnější úpravy, město ale doporučuje, aby se Vavrečkova narovnala a přes současný park vedla ke Gahurově.
„Narovnání město prosazuje z urbanistického důvodu. Umožní lepší propojení staré a nové části Zlína,“ přiblížil vedoucí odboru koncepce a realizace dopravních staveb radnice Karel Říha.
„Máme variantu, že se park zachová, preferujeme citlivější řešení. Vjezd do areálu bychom ponechali a vyměnili jen povrch vozovky,“ nastínil Jarolím s tím, že je ale ochoten vyjít městu vstříc.
Po úpravách by měl podle Říhy areál příval nových aut zvládnout. Na druhou stranu ale upozorňuje, že zhušťování dopravy nemůže pokračovat donekonečna.
„I proto tam chceme zavést trolejbusové linky. Zastávka by měla být i před Fabrikou,“ přiblížil Říha.
Mezi budovami nebudou „baťovské“ proluky
Součástí Fabriky budou obchody, kanceláře a zábavní část. Bude tam i parkoviště pro zhruba tisíc aut. V okolí vzniknou odpočinkové plochy.
Cream navrhl objekt, který se skládá ze tří budov, jež připomínají jejich předchůdkyně. Na rozdíl od nich jsou však propojené. Proluky mezi nimi, tak typické pro baťovský areál, zmizí.
„Byl bych pro citlivější řešení,“ reagoval už dříve zlínský architekt František Petr.
„Důležité bylo ctít urbanistickou koncepci, zachovat blok a výškou se srovnat se sousedními objekty. Návrh nevybočuje, není to solitérní stavba, splývá s okolím,“ míní autor návrhu, architekt Vít Máslo.
V plánu jsou další obchody a parkování v okolí
S výstavbou Fabriky souhlasí i památkáři, byť mají řadu podmínek.
„Z dokumentace není patrné, jak bude výstavbou zasažená východní fasáda sousední budovy číslo 34. Bude to třeba v další fázi upřesnit,“ nastínila vedoucí odboru kultury a památkové péče magistrátu Kateřina Pešatová.
Změní se také sousední budova 16/3, na jejímž místě mělo původně vyrůst nové vlakové nádraží. To bude nakonec opodál jako součást plánovaného dopravního terminálu, nicméně Cream počítá s tím, že místo budovy postaví objekt o rozsahu plánovaného nádraží.
„V přízemí budou obchodní jednotky a ve vyšších patrech parkovací stání,“ dodal Jarolím.
Budovy číslo 24, 25 a 26 začala firma bourat přes nesouhlas památkářů (více zde):
23. prosince 2013 |