Devět velkých skleněných vitrín běžně chrání stovky kusů historické, exotické a vzácné obuvi. Když se však celá expozice Princip Baťa v posledních dvou týdnech kompletně malovala a uklízela, uklízečky je neměly zrovna v lásce.
„Protože vitríny mají jen posuvná skla, musela při čištění vždy vlézt dovnitř a nechat se tam zavřít. Přitom celý hranol stojí jen na vysokých nohách uprostřed, v rozích nejsou. Takže to bylo i psychicky náročné,“ popsala vedoucí konzervátorského oddělení Muzea jihovýchodní Moravy ve Zlíně Jitka Šindelová Klimtová.
Podobných „výzev“ zažili pracovníci Muzea jihovýchodní Moravy během generálního úklidu, který následoval po celkové výmalbě prostor, více. Některé práce totiž přišly na řadu poprvé po deseti letech od slavnostního otevření expozice v roce 2013.
Od příštího týdne už bude výstava znovu přístupná. Rukama konzervátorů nebo uklízeček prošlo tentokrát všechno, co návštěvník v prostoru o zhruba 1 500 metrech čtverečních vidí. Tisíce kusů jedinečné obuvi, vzácné exotické předměty z cest legendární dvojice H+Z, historické baťovské šicí stroje včetně funkční výrobní linky, postavičky z filmů točených v Kudlovských ateliérech, letoun pověšený pod stropem, obrovský globus nebo replika Tatry 87.
Pracovalo se výhradně v rukavicích, aby na některých předmětech nezůstaly stopy. Všechny exponáty museli pracovníci odebrat z vitrín a pak zase vrátit. Pro leštění skla se také nesměla používat žádná chemie ani leštidla, ale pouze čistá voda a leštící hadříky. I voda by přitom mohla poškodit některé materiály.
„Musíte pracovat opatrně, není to stejné, jako když si uklízíte doma. Boty musíme brát za tu nejpevnější část, tedy zespodu. Máme tady i hedvábné střevíčky s výšivkami a materiál je velice křehký, takže potřebuje opravdu jemné zacházení,“ poukázala Klimtová.
Mezi 600 kusy obuvi jsou také boty z pštrosího peří, hroší kůže, replika obuvi pračlověka Ötziho či krále Karla IV. Ve filmové části expozice zase konzervátoři „oprašovali“ postavičky večerníčkových Krysáků nebo Ferdy Mravence. Na odstranění prachu používali restaurátorský vysavač a speciální štětečky.
„V Tatře jsme kontrolovali olej, dofoukávali pneumatiky, čistil se interiér i skla. Olej jsme dolévali také do obuvnických strojů, i do celé výrobní linky, která je funkční, a když se někdy pro ukázku spouští, tak musí všechno dobře pracovat. Snažili jsme se jednotlivé práce dopředu pečlivě naplánovat i časově, aby nebyly zbytečné prostoje,“ upozornila koordinátorka všech prací v expozici Stanislava Guryčová.
Do původního stavu pak všechny expozice uvedla aranžérka muzea Milena Gregůrková. Od úterý se o tom mohou přesvědčit první návštěvníci.