Seznamy přijatých žáků, které po přijímacích zkouškách zveřejnily střední školy ve Zlínském kraji, znamenaly pro patnáctiletou Nelu zásadní zklamání. V tu chvíli nebyla přijatá ani na jedno ze dvou gymnázií, kde zkoušky skládala. „Přitom jsem se opravdu dost učila a z testů jsem měla dobrý pocit,“ smutnila Nela, která dosud patřila k premiantům.
S rodiči podala na obě školy odvolání a zároveň začali hledat volná místa jinde. Do druhých kol přijímacího řízení poslali celkem sedm přihlášek. Nakonec dostali z obou původních škol dobrou zprávu – Nelu přijaly.
Podobně si mohly oddechnout rodiny 66 deváťáků, kteří se hlásili na krajská gymnázia a nebyli přijatí. Když se k tomuto počtu přidá 32 míst v kunovickém gymnáziu, je to nárůst o 98 žáků. Vzhledem k tomu, že se letos na gymnázia v kraji hlásilo o sto žáků více než před rokem, je situace prakticky srovnatelná. A velmi nepodobná té, kterou zažívají rodiče deváťáků v Praze a Středočeském kraji.
Nekonečná fronta a dvacet komisí. Přijímačky jsou martyrium pro všechny![]() |
„Na vyšší počet žáků vycházejících ze základních škol jsme se připravovali s předstihem a mapovali místa na středních školách všech zřizovatelů,“ reagovala krajská radní odpovědná za školství Zuzana Fišerová. „Vzdělávací nabídka v kraji odpovídá počtu vycházejících žáků.“
Školy navýšenou kapacitu zvládnou prostorově i personálně. Dvaatřicet žáků ale považují za maximální počet. „Jsme v historické budově a třídy jsou poměrně malé. Lavice pro tolik žáků dosahují téměř až k tabuli,“ popsal ředitel kroměřížského gymnázia Josef Havela. „Víc už by byl problém, nějak bychom si ale museli poradit.“
Narážel tím na nedávnou schůzku premiéra Petra Fialy a ministra školství Mikuláše Beka se zástupci asociace krajů, ze které vyplynula možnost plnit třídy až na 34 žáků. Tou cestou ale vedení kraje jít nechce, preferuje 32 žáků.
„Kvůli zachování kvality výuky,“ podotkla Fišerová.
Pro 5 863 žáků, kteří nyní dokončují devátou třídu základní školy, je ve Zlínském kraji celkem 7 871 míst na středních školách. Z toho 5 171 je na maturitních oborech včetně gymnázií. Ta mají 1 086 míst.
Gymnázia by mohly doplnit třídy lyceí
Počty míst na maturitních oborech v kraji přibývaly postupně i v minulých letech. Loni a předloni vznikly nové třídy IT technologií na obchodních akademiích, navyšovaly se kapacity zdravotnických škol. A letos je víc míst také na střední pedagogické škole ve Zlíně.
„Pokud jde o další vývoj, prokáže-li se, že nabídka míst na středních školách není dostačující, dohodneme se s řediteli našich škol na dílčím posílení,“ podotkla radní.
Vyhodnotit letošní přijímací řízení ale bude možné až na začátku školního roku, kdy budou k dispozici relevantní čísla.
V současné době je poměr mezi všeobecným a odborným maturitním vzděláváním ve Zlínském kraji nastavený tak, že na gymnáziích je zhruba třetina žáků a dvě třetiny studují na středních odborných školách. Vychází to z dlouhodobého záměru, platného do roku 2024, který mimo jiné zohledňuje obory středoškolského vzdělávání a složení průmyslu a zaměstnavatelů v kraji.
„Poptávku po všeobecném vzdělání, která z roku na rok neustále roste, nemusí řešit jen gymnázia, mohou to být třídy lyceí. Tedy všeobecné vzdělání s profesním prvkem,“ nastínil Miroslav Hřebecký, programový ředitel společnosti EDUin, která se zabývá vzděláváním.
Všeobecné vzdělání je podle něj cestou k tomu, aby se oddálil okamžik, kdy mladí lidé volí svou profesní cestu, a aby se snížila jejich neúspěšnost. „Je chyba myslet si, že když mladým lidem zavřeme cestu ke studiu a natlačíme je na obory, o které nestojí, že z nich budou dobří řemeslníci či odborníci,“ míní.
25. května 2023 |