Stojí venku na dešti, slunci i sněhu jen kousek od letiště. Čtyřiadvacet letadel různých typů, stáří i výrobců postupně chátrá v kunovickém muzeu už řadu let. Do regionu proslulého jejich výrobou by přitom mohla lákat turisty z celého kraje, republiky i ciziny.
V Kunovicích mohou návštěvníci obdivovat legendární žlutý Čmelák, akrobatický speciál L-29 Delfín, největší letadlo vyrobené v Československu L-610, stíhačku MIG-21, transportní Iljušin nebo bombardér Su-7.
Teď je ale potřeba schovat stroje pod střechu. V Kunovicích se o to intenzivně snaží. V této chvíli dokonce existují dvě koncepce budoucího leteckého muzea.
„Sešly se nám dva návrhy, ale nejdou vyloženě proti sobě. Věřím, že se domluvíme,“ ujistil kunovický místostarosta Pavel Vardan.
Nadšenci chtějí hlavně zachránit letadla...
Jednu studii dva roky připravovali, promýšleli a propočítávali nadšenci z místního Slováckého aeroklubu. Veřejnosti ji představili před pár dny. Už před rokem s ní předstoupili před krajské zastupitele a sklidili všeobecnou chválu.
„Jde nám hlavně o záchranu letadel, protože koroze nepočká. Potřebujeme stroje dostat co nejdřív do hangáru,“ vysvětlil Martin Hrabec.
Jejich plán je skromný, levnější, počítá s dobrovolnictvím i zapojením veřejnosti a moc nespoléhá na dotace. Letadla chtějí nadšenci schovávat pod střechu postupně. Stavět by se podle nich mohlo do dvou let a na první hangár by mohlo stačit 10 milionů korun. Do něj by schovali ty nejvíce zničené letouny.
„S jejich údržbou a obnovou by nám mohli občas pomáhat i jiní zájemci, aby se do chodu zapojili a muzeum tak bylo živé,“ upozornil Hrabec.
Už teď mají peníze na to, aby alespoň upravili vstupní prostor. Letos totiž správcovství letounů převzali od Slováckého muzea v Uherském Hradišti. Před několika dny jim navíc kunovičtí radní bezplatně půjčili pozemky, na kterých stroje stojí. Výpůjčka platí jeden rok. Co bude pak, nikdo neví.
...radnice má velký plán za 50 milionů korun
Zmodernizování muzea totiž plánuje i místní radnice, která pozemky vlastní. V šuplíku už má tři zpracované plány. Přístup má ale odlišný.
„Je to širší problém než jen záchrana vzácných exponátů,“ zdůraznila starostka města Ivana Majíčková.
Radnice řeší muzeum komplexně a chce ho i zatraktivnit a modernizovat.
„Chceme, aby muzeum přilákalo i architektonickým a dispozičním řešením. A zajímalo nejen nadšence do letadel, ale i běžné turisty, kteří by se sem navíc vraceli,“ vypočítal priority města Milan Valouch z investičního odboru.
Podle tohoto plánu se odhadované náklady pohybují kolem 50 milionů korun. Potřebné by byly na postavení nové vstupní budovy, parkoviště, inženýrských sítí i haly pro letadla.
Rozdíly v obou koncepcích jsou viditelné. Aeroklub chce především zachránit stroje, město řeší spíše vznik muzea jako celku.
I přes odlišnosti je ale jasné, že obě strany se snaží o totéž. Připomenout, že okolí Kunovic je s letadly spjaté.
9. února 2014 |