V brodském pivovaru chtějí letos uvařit 67 tisíc hektolitrů piva. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Uherský Brod slaví 120 let. Minipivovary nejsou konkurencí, říká sládek

  • 3
Pivovar Uherský Brod má v jubilejním 120. roce od svého založení ambiciózní plán. Jeho sládek chce letos uvařit 67 tisíc hektolitrů piva. Firma navíc zmodernizovala areál a díky nové hale zvýší výrobu.

Oblíbili si ho hlavně mladší lidé, kteří mají raději točené než lahvové. Rok od uvedení na trh slaví nové uherskobrodské pivo Respekt úspěch. Pivovar Uherský Brod ho nabídne i na tradičních pivních slavnostech, které se ve slováckém městě uskuteční v pátek 31. července a v sobotu 1. srpna.

„Děláme ho jen v sudech a díky tomu se nám daří udržet v hospodách i naše štamgasty,“ podotkl obchodní ředitel pivovaru Tibor Nechala.

Na nedostatek zákazníků si nestěžuje. Z bran areálu ročně odjede více než šedesát tisíc hektolitrů piva do různých koutů Česka i Slovenska. Nyní by se výroba mohla ještě zvýšit. Pivovar má totiž novou halu, díky které uspoří 600 tisíc korun ročně.

„Vyrobené pivo jsme dosud museli převážet do externího skladu, což nás trápilo. Teď můžeme plánovat i navýšení výroby,“ vysvětlil sládek a výrobní ředitel Lukančo Trifončovski.

Provoz čeká modernizace

Hala za osm milionů korun o ploše 680 metrů čtverečních vyrostla přímo v areálu. Firmě ušetří 3 600 kilometrů, které jen loni najely devítitunové kamiony cestou do externího skladu.

Do haly navíc budou své pivo vozit i další české pivovary, které stejně jako ten uherskobrodský patří do firmy Pivovary Lobkowicz. Dohromady je jich sedm a jsou roztroušené po celé republice.

Proč se pivovar zbavil jména Janáček? Lidé si jej pletli se skladatelem

V posledních dvou letech je to další velká investice. Díky ní Pivovary Lobkowicz snížily celkové náklady na provoz.

Areál je za dvacet milionů korun zateplený, má nová okna i nový systém chlazení.

„V celé skupině jsme investovali do provozu asi půl miliardy korun za pět posledních let,“ doplnil ředitel Pivovaru Lobkowicz Zdeněk Radil.

A podle všeho s investicemi ještě nekončí.

„Za dva tři roky bychom chtěli provoz zmodernizovat a zautomatizovat a opravit střechu,“ plánuje Trifončovski.

Většina produkce jde do Česka

Brodský pivovar letos slaví stodvacáté výročí od uvaření první várky piva, kterou zakladatel František Janáček stihl připravit pouhý rok poté, kdy firmu postavil.

Většina současné produkce míří na český trh, zhruba dvacet procent do zahraničí. Prodej na Slovensku chce ale Uherský Brod v budoucnu zvýšit.

A neobává se ani konkurence v podobě stále oblíbenějších malých rodinných pivovarů.

„Žádná konkurence to není, spíše příjemný doplněk nabídky,“ řekl Trifončovski.

„Zatímco pro nás je nejmenší možná dávka dvě stě tisíc hektolitrů, oni vyrábějí desetkrát menší množství. Díky tomu nabízí speciály, kterých my uvaříme jen kolem sedmi procent z celkové výroby,“ dodal.

Pro zákazníky vaří v Brodě v současné době devět druhů piv. Mimo klasických jde také o piva polotmavá, vícestupňová, pšeničná, kvasnicová, nefiltrovaná, případně zakuřovaná nebo ovocná.