Dálnice D49 má začít vznikat úsekem z Hulína do Fryštáku, u D55 je zase v plánu pokračování z Otrokovic směrem na Uherské Hradiště. Obě důležité silnice ale váznou.
Dálnici D49 blokují ekologičtí aktivisté – přesněji řečeno její přípravu zastavil soud, na který se obrátili kvůli tomu, že v trase žijí chránění živočichové (viz též Stavba dálnice D49 se odsouvá, aktivistům opět vyšla sázka na křečka).
U dálnice D55, jejíž další plánovanou část má tvořit dostavba obchvatu Otrokovic, se zase silničářům nedaří vyvlastnit poslední pozemky od soukromých majitelů (viz též Obchvat Otrokovic v ohrožení. Stavbu brzdí mravenci a spor o pozemky).
„Ekologičtí aktivisté zastupují jen několik lidí, občanská společnost se ale zmobilizovala a dává najevo, že má o tyto komunikace zájem,“ uvedl exhejtman Lukáš, který se angažuje ve Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě.
Vondráček: Nový zákon podpoříme, chtějí jej všichni
V lednu by chtěl mít dostatek podpisů a předat petici příslušnému senátnímu a poslaneckému výboru. Podle petičního zákona potřebuje mít deset tisíc podpisů, aby se problematika dostala přímo na jednání Senátu.
„Nemělo by to zapadnout,“ doufá Lukáš.
Před podzimními parlamentními volbami krajští lídři větších stran slibovali, že budou chtít prosadit zákon, který povolování dálnic usnadní natolik, aby ho ekologické organizace nemohly účelově blokovat.
„Určitě to podpoříme, chtějí to všichni. Zákon by měl mít formu vládního návrhu. Budu chtít, aby šel příští rok do prvního čtení,“ reagoval kroměřížský poslanec za vítězné hnutí ANO a čerstvý předseda Sněmovny Radek Vondráček.
Šéf silničářů: Ať se ekologové vyjádří jen jednou
Klíčovou změnou by měl být fakt, že by se ekologové mohli k záměru vyjádřit jen jednou. Podle krajského šéfa Ředitelství silnic a dálnic Karla Chudárka nejlépe během řízení EIA, v němž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí.
Archeologové zkoumají místa, kudy povede obchvat Otrokovic |
„Maximálně pak během územního řízení. A tečka. Pak už nastupuje technická příprava a stavební povolení,“ sdělil Chudárek.
U vyvlastnění by podle něho mělo být dáno předem, za kolik peněz je ochoten stát v daném místě pozemky získat. A pokud na to majitel nepřistoupí, měl by věc řešit soud s tím, že by příprava stavby pokračovala.
Oba úseky dálnic by se měly začít stavět příští rok, není to ale stoprocentně jistý termín. Pokud by se jejich povolování prodlužovalo, mohl by pomoci právě nový zákon.