Suverénně nejvíce řetězec Penny Market, který se takto provinil opakovaně, například i ve Zlíně či v Rožnově pod Radhoštěm. Soudní dvůr Evropské unie loňským verdiktem potvrdil, že sleva musí být odvozena z nejnižší (referenční) ceny, za kterou bylo zboží prodáváno za posledních třicet dní.
Když Česká obchodní inspekce (ČOI) udělala dvě mimořádné kontroly, které se na to zaměřily, zjistila, že se to ne vždy děje. Řetězce slevu často odvozovaly z jiné než referenční ceny. Označovaly ji slovy „Běžná cena“, nebo „Doporučená cena výrobce“, což bylo uvedeno drobným písmem.
Penny Market ve zlínské prodejně v Bartošově ulici nabízel podle ČOI džus Relax za 26,90 korun a deklaroval slevu 48 procent. Ta byla vypočítaná z částky 51,90, nikoli z referenční ceny 24,90.
Zákazníci propadli slevovým kartám a aplikacím. Vedou potraviny, říká průzkum![]() |
Chilli omáčka tamtéž byla k mání za 69,90 s údajnou slevou 30 procent, ovšem šlo o referenční cenu. Johnnie Walker Red Label stál 239,90, sleva 31 procent byla vypočítána z částky 349,90, přičemž referenční cena byla 239,90 korun.
Výčet by mohl dál pokračovat, týkal se širokého spektra prodávaného zboží. V prodejně v Okružní ulici na zlínských Jižních Svazích řetězec Penny nabízel instantní nudle za 39,50 Kč se slevou téměř 50 procent, referenční cena byla však jen 44,90 korun. Nescafé kapsle tam stály 199,90, což měla být sleva 20 procent, skutečná referenční cena byla však pouze 179,90.
V obchodě v Rožnově pod Radhoštěm prodávalo Penny kapsle na praní Persil za 189,90 korun s deklarovanou slevou 27 procent, ovšem opět šlo o referenční cenu bez sebemenší slevy.
„V případech, kdy ČOI zjišťuje opakované porušování dotčených ustanovení zákona o ochraně spotřebitele, ukládá sankce při horní hranici zákonné sazby, která je v těchto případech pět milionů korun,“ předestřel mluvčí ČOI František Kotrba. „To se v prvním čtvrtletí týkalo především subjektu Penny Market,“ doplnil.
Slevy nyní postrádají logiku, s trhem je něco v nepořádku, říká šéfka potravinářů![]() |
Právní moci nabylo devět sankcí, jež se ho týkaly, za celkových téměř 17 milionů korun.
„Od 5. března došlo v celé síti Penny ke změně v zobrazování akčních cen. U každého výrobku nyní uvádíme aktuální akční cenu, nejnižší cenu za posledních 30 dní a dobu trvání akce,“ reagovala mediální zástupkyně řetězce Martina Dvořáková.
Na druhém místě v částkách za pokuty je Albert, který za čtyři sankce zaplatil necelých 2,5 milionu korun. Podle jeho mluvčího Jiřího Marečka jde o starší případy převážně z roku 2023, které v prvním letošním čtvrtletí pouze nabyly právní moci.
„Tehdy byl novelizován zákon a přizpůsobení slevové komunikace se odehrálo podle nejlepšího vědomí a podle dostupného právního výkladu. Závazný právní výklad poskytují až nyní rozsudky soudu,“ tvrdí. „Cenovou komunikaci jsme upravili a zákazníkům se omlouváme,“ vzkázal.
Více prodejen, více pokut, tvrdí Penny
Penny vysvětluje větší množství pokut i větším množstvím prodejen.
„Naše společnost jich má více než 430, což je zdaleka největší počet ze všech maloobchodníků. Vyšší počet přirozeně zvyšuje pravděpodobnost, že může dojít k pochybením,“ zmínila Dvořáková.
Řetězec Billa dostal pět pokut za zhruba milion korun, Lidl čtyři za 280 tisíc, Kaufland čtyři za 175 tisíc a Globus dvě za 18 tisíc. Žádná pravomocná sankce se v prvním čtvrtletí netýkala Teska.
Většinou jde o souhrnné pokuty, přičemž nejvíce prohřešků se ale týkalo právě falešných slev.
„Kreativní“ práce se slevami. V cenách je chaos, potravináři volají po změně![]() |
„Prodávající buďto neinformovali, nebo informovali nesprávně o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době třiceti dnů před poskytnutím slevy,“ potvrdil Kotrba.
Pokutované řetězce se odvolávají jen někdy, podle Kotrby jde o menšinu případů.
„Nejvíce žalob podala v minulém období společnost Albert, dvě žaloby společnost Mountfield a jednu žalobu společnost Kaufland,“ podotkl mluvčí obchodní inspekce.