Problém je, že počet míst pro auta u základny je nedostatečný. A tak musí hasiči parkovat jinde.
„Často je problém najít místo i dopoledne, kdy je většina místních lidí v práci. A po obědě se to sem nahrne zase,“ podotkl jeden z obyvatel Jan Lehkoživ.
„Momentálně je to už neúnosné. Parkují už od sjezdu u Artexu až po konec XVIII. bloku. Třeba dnes jsem nemohl zaparkovat ani u patníku mimo parkoviště už ve třináct hodin, některá auta tu stojí i několik dnů bez pohybu. Že to jsou lidé z hasičárny, člověk pozná podle oblečení,“ napsal Martin Kužel na diskusní fórum zlínského magistrátu s tím, že pro šedesát rodin je tam k dispozici jen patnáct parkovacích míst.
Město o potížích ví, ale odstranit je není prakticky možné. „Jelikož se jedná o veřejně přístupný prostor a parkoviště v majetku města Zlína, může zde parkovat kdokoliv,“ sdělila Barbora Cekotová z radničního odboru dopravy.
Lidé ve Zlíně si navíc ani nemohou pořídit vyhrazené parkovací stání na pozemcích města. Tuto možnost mají jen majitelé průkazů pro zdravotně postižené osoby a jejich opatrovníci.
Pomůže revitalizace Obecin a modré zóny?
Pomoci by mohly dvě věci. „První je stanovení modrých zón a druhou revitalizace sídliště Obeciny. Obě dvě jsou však vázány na složitý legislativní proces a finance, takže momentálně nedokážeme říct termín realizace,“ uvedla Cekotová.
V rámci zmíněné revitalizace jsou naplánované i dopravní změny. Jednou z nich je, že současný chodník, který vede podél cesty od začátku až téměř na konec sídliště, nahradí šikmá stání pro auta. Parkovací místa před domy mají být jednotná a mít podélné stání. To se ale obyvatelům nelíbí a při nedávné veřejné prezentaci možné proměny Obecin žádali o šikmé stání.
Za parkování v centru Fryštáku se platí, auta už tam nestávají celý den |
„Teď máte k dispozici asi 344 parkovacích míst a potřebujete jich tak 400. Snažili jsme se tato místa pro automobily najít, ale současně zachovat rozsah zeleně. Při šikmém stání u domů bychom do zeleně zasáhli,“ reagovala Kamila Kasanová z Kanceláře architekta města.
Hasičský záchranný sbor s obyvateli Obecin či zástupci radnice už stížnosti ohledně parkování v ulicích města v minulosti řešil. Když před šesti lety začala výstavba nové části centrální stanice na Přílucké ulici, její součástí bylo i podzemní parkoviště pro služební vozidla.
Zaparkovat v centru Zlína je pro řidiče problém, v plánu jsou i modré zóny |
Další parkovací stání vznikla v areálu a před třemi lety vybudovali nové parkoviště vlevo od hlavního vstupu do budovy. Více už podle hasičů udělat nejde.
„Je třeba si uvědomit, že areál stanice musí prioritně vytvářet podmínky pro zabezpečení akceschopnosti hasičů pro zásah, to znamená údržbu a mytí techniky, její parkování, výcviky, bezpečný pohyb vozidel i chodců,“ upozornila mluvčí krajských hasičů Lucie Javoříková.