Pondělí 13. července 2020, svátek má Markéta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 13. července 2020 Markéta

Zchátralé vlakové nádraží ve Vsetíně vyhlíží nákladnou rekonstrukci

  11:45aktualizováno  11:45
Vlakové nádraží ve Vsetíně je ve velmi špatném stavu. Přípravy na rekonstrukci už začaly, od zahájení stavby však cestující dělí ještě několik let, odstartuje zřejmě až v roce 2019.

Vlakové nádraží ve Vsetíně. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Je součástí transevropské železniční sítě a nutně potřebuje opravu. Na tom se shodnou všichni, lidmi ve městě počínaje a Správou železniční dopravní cesty konče. Přestože termín zahájení prací je zatím v nedohlednu, věci kolem vlakového nádraží ve Vsetíně se daly do pohybu.

„Vsetínské nádraží je evergreenem. Koleje jsou v pořádku, potíže jsou s nástupišti a budovou,“ potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař.

Budova zchátrala a nástupiště jsou příliš nízko, zatímco schody do vagonu vysoko. Zvlášť pro seniory nebo třeba maminky s kočárky je nastupování velmi obtížné.

Původně měla oprava nádražní budovy začít už v roce 2011 (více zde), podle aktuálních odhadů by se mohly velké stavební úpravy odstartovat v roce 2019, už letos však s největší pravděpodobností padne jedna ze dvou hlavních překážek.

Nádraží má totiž nyní dva majitele, kolejiště patří SŽDC a nádražní budova Českým drahám. Organizace si mezi sebou převádějí majetek a vsetínské nádraží má majitele změnit v příštích měsících.

Jakmile bude budova patřit SŽDC, může ji zahrnout do plánu kompletních oprav tratě číslo 280, která vede z Hranic na Moravě až do Střelné a dál na Slovensko. Na ní jsou dvě nádraží, jež potřebují rekonstrukci, kromě vsetínského ještě v Horní Lidči.

Železničáři počítají s evropskými penězi

Bude to obří zakázka, na kterou právě začíná vznikat studie. K žádosti o stavební povolení ale ještě povede dlouhá cesta. Pokud by skončila do dvou let, naplnil by se ideální scénář. Pak totiž přijde okamžik, kdy SŽDC může požádat o evropskou dotaci.

V roce 2016 se otevřou dva fondy, z nichž by železničáři mohli na tyto účely čerpat peníze.

„Když ale vezmu v potaz všechny schvalovací procesy, tak začátek prací odhaduji na rok 2019. A to jsem optimista,“ uvedl vsetínský zastupitel a poslanec Petr Kořenek.

Vsetínskému nádraží se věnuje už třetím rokem, nyní také jako člen dopravního výboru Sněmovny.

„Nikdo nezpochybňuje, že oprava nádraží je nutná, to je podstatné. Navíc význam Vsetína jako železničního uzlu by mohl v budoucnu narůstat, ne se snižovat,“ dodal Kořenek.

Momentálně z něj vedou koleje do několika směrů - do Hranic na Moravě, do Střelné plus dál na Slovensko a také do Velkých Karlovic. Výhledově by mohl přibýt ještě jeden směr: na Vizovice, kde nyní končí trať z Otrokovic přes Zlín. To je ale zatím v rovině hodně teoretických úvah.

Chtějí propojit vlakové a autobusové nádraží

Jisté je, že rekonstrukce samotného nádraží se dělat nebude. Cena by se totiž šplhala až k miliardě korun. Ve hře ale zůstane oprava budovy, která je ve velmi neutěšeném stavu.

Právě to se město snažilo prosadit už v minulosti. Marně. Aby se ale mohla opravit nádražní budova, musí být nejprve jasné, jak bude vypadat rekonstrukce celé trasy.

„Takovou variantu bych jasně preferoval. Naplánujme celou trasu, ale s pracemi začněme ve Vsetíně,“ zhodnotil starosta města Jiří Čunek.

Rekonstrukce nádraží je totiž pro Vsetín strategický krok. Na ni naváže i řešení dopravní situace na ulici Nádražní a také napojení autobusové dopravy.

„Navíc musíme postavit parkoviště, aby lidé mohli přijet k nádraží autem, přesednout na vlak a pokračovat dál. Takový způsob cestování nabývá na významu, a proto potřebujeme znát plány na rekonstrukci co nejdříve,“ dodal Čunek.

Kvůli průtahům ve městě vznikla i občanská iniciativa Opravte nádraží!, jež během podzimu sesbírala víc než tisícovku podpisů pod petici. Organizátoři odeslali archy na Ministerstvo dopravy, SŽDC i vedení Českých drah.

„Už jsme zaznamenali dílčí úspěchy, třeba v tom, že České dráhy více dbají na úklid, nejbližší okolí nádraží je mnohem čistější než dřív,“ reagoval člen petičního výboru a vsetínský zastupitel Michal Berg.

Zároveň začala výměna dřevěných přechodů mezi nástupišti za nové, s protiskluzovou úpravou. Tu zase dělá SŽDC a skončí nejpozději do konce února.

  • Nejčtenější

Dogy na útěku napadly pošťačku i seniora, policisté jednoho psa zastřelili

Policisté na Kroměřížsku zastřelili jednoho ze dvou psů, kteří utekli ze špatně zajištěné zahrady a zaútočili na...

Na domě v Uherském Hradišti se objevila rudá hvězda a nápis Kreml v azbuce

Na soukromé budově na náměstí Míru v Uherském Hradišti se objevila rudá hvězda a azbukou napsaný nápis Kreml. Světelné...

Sjezd z dálničního obchvatu v Otrokovicích se na dva měsíce uzavřel

Sjezd z dálničního obchvatu Otrokovic na hlavní příjezd do Zlína silničáři až téměř do konce prázdnin uzavřeli. Řidiči...

Žalobce zastavil stíhání muže, který už rok seděl za únos. K soudu jdou jiní

Žalobce zastavil trestní stíhání Michala Šnajdra, který si měl za únos, jejž nespáchal, odsedět deset let za mřížemi. K...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šlo nám o živobytí, komentuje trenér Páník zlínský boj o záchranu

Misi, kvůli které se v březnu vrátil do Zlína, splnil. Klub, odkud se odrazil do velkého fotbalu, udržel s předstihem v...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Největší poklady Slovácka: tisíce let staré sídliště i tajemství školního sklepa

Premium Jsou za tím běžné věci: oprava školy, budování zahradního domku nebo podnět od náhodného nálezce. Výsledek? Mimořádné...

Mít na veřejnou dopravu jen jedinou kartu zůstává přáním na papíře

Spor krajských zastupitelů zkomplikoval přípravu integrovaného dopravního systému. V jeho rámci se má v regionu od...

Lidé do ciziny nechtějí, letos zůstanou v Česku, říká spolumajitel cestovky

Ani zvýšená poptávka po zájezdech v rámci Česka sezonu nezachrání, uvědomuje si spolumajitel vsetínské cestovní...

Žalobce zastavil stíhání muže, který už rok seděl za únos. K soudu jdou jiní

Žalobce zastavil trestní stíhání Michala Šnajdra, který si měl za únos, jejž nespáchal, odsedět deset let za mřížemi. K...

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...