Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: RegioJet

Lidé ve Zlínském kraji přijdou o vlakové spoje do Prahy, RegioJet je ruší

  • 16
Vlakové spojení Zlínského kraje s Prahou se zhorší, RegioJet zruší dva ranní spoje ze Starého Města a odpolední zpátky. České dráhy nepočítají s tím, že by jejich vlaky vynechaly menší stanice a byly rychlejší.

I po zavedení nových jízdních řádů letos v prosinci zůstane Zlínský kraj na železniční mapě stále téměř na periferii. Jejich návrh už je hotový, a co se týká rychlíkových spojení s Prahou, vyplývá z něj jen málo změn.

Hlavní novinkou je, že společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury zruší přímé ranní spoje (4:44 a 6:08 hodin) ze Starého Města do metropole a odpolední (16:44 a 17:19 hodin) zpět. Firma to vysvětluje skutečností, že některé rychlíky Českých drah z regionu do Prahy letos zrychlily, a tudíž jeho spoje už nejsou pro cestující tak zajímavé.

„Tím, že přímo konkurují komerčním vlakům, nemá smysl vypravovat jeden pár spojů. Ještě loni zde jezdily jen dva rychlé spoje Českých drah, Zlínský Express a Šohaj, letos už jich je sedm,“ přiblížil Jančura.

V této souvislosti opět kritizuje, že rychlíky Českých drah jsou – na rozdíl od spojů soukromých dopravců – štědře dotované státem. „Kdyby soukromníci měli stejné dotace, cestující ze Zlínska by do Prahy jezdili zadarmo,“ tvrdí Jančura.

Soukromí dopravci nedostávají dotace, pouze kompenzace za státem nařízené slevy. RegioJet bude dál svážet cestující z regionu autobusy do Olomouce, odkud jezdí spoje do Prahy. Bez milionů od ministerstva dopravy bude nadále mezi Zlínským krajem a Prahou jezdit Leo Express, který vypravuje jeden ranní přímý spoj a jeden odpolední. A je možné, že v budoucnu přidá další.

„Vidíme v tomto kraji potenciál, což dokládají i naše další služby, jako je Odvoz domů ve Zlíně. Do budoucna tedy nemůžeme vyloučit, že služby rozšíříme či přidáme další spoje,“ naznačila mluvčí Leo Expressu Kateřina Veitová.

Služba Odvoz domů ve Zlíně funguje od letošního ledna, lidé si jejím prostřednictvím mohou objednat odvoz autobusem až do místa bydliště.

„Diskriminace“ cestujících ze Zlína

V plánech Českých drah je nejpodstatnější skutečnost, že rychlíky budou i nadále při cestě do Prahy zastavovat v menších stanicích (Přelouč, Choceň, Ústí nad Orlicí), což jejich cestu mírně prodlouží. Přitom právě přidáním zastávek před koncem loňského roku České dráhy zpomalily o zhruba čtvrt hodiny. To naštvalo řadu cestujících využívajících nejrychlejší expresní vlaky Šohaj a Zlínský Express.

„Drtivá většina cestujících jede do Prahy a potom zpátky do Zlína a tyto zastávky je zdržují,“ podotkl Lukáš Sedláček, který jezdívá pracovně do Prahy několikrát za měsíc.

„Vlaky z Ostravska v Chocni, Přelouči nebo Ústí nad Orlicí nezastavují. To považuji vůči cestujícím ze Zlínska za diskriminující,“ nešetří kritikou Sedláček.

A podobný názor mají i někteří politici z regionu. „České dráhy obětují Zlínsko a Slovácko lukrativnějším linkám mezi Prahou a Ostravou. Kraj s tím ale nic nenadělá. Jednali jsme o tom s ministerstvem dopravy, které si rychlíkové spoje objednává, a musíme to respektovat. Byť se nám to nelíbí,“ reagoval krajský náměstek přes dopravu Pavel Botek, který je však jinak s četností spojů relativně spokojený.

Dráhy nasadí lepší vozy

České dráhy jako kompenzaci zpomalení nejrychlejších spojů zrychlily ostatní přímé vlaky (některé o téměř půl hodiny) z Luhačovic, Starého Města či Vsetína. Právě tohle odradilo Jančuru od vypravování zmíněného rychlíku.

„Kromě toho tady byly nasazeny modernější vozy, které mají zásuvky a některé klimatizaci. Do konce roku bude do označených vozů doplněna wi-fi,“ podotkla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

„U vlaků směr Ostrava je zohledněn fakt, že jsou to obvykle mezistátní spoje, které dále pokračují do Polska nebo na Slovensko,“ doplnila Bezuchová.

Problémem, který nové jízdní řády neřeší, zůstává i to, že se cestující ze Zlína a okolí jen komplikovaně dostávají na ranní pendolino do Olomouce. Vlak, který z Otrokovic vyjíždí v 7:56 hodin, totiž do Olomouce dorazí jedenáct minut po odjezdu pendolina.

Lidé tak musejí sednout v Otrokovicích na spoj ještě před sedmou hodinou a přestoupit v Přerově. Ani tady České dráhy změny zatím nechystají, byť jde jen o návrh, který ještě nemusí být do detailu definitivní. „Komentovat možné změny je ještě předčasné,“ sdělila Bezuchová.