Obchvat zlínské Zálešné má zpoždění, musí splnit padesát podmínek

  11:58aktualizováno  11:58
Příprava obchvatu Zálešné ve Zlíně, který má mimo jiné ulevit centru města od návalu automobilů, se zdržuje. Projekt už má ale za sebou aktualizované řízení EIA, z něhož vyplynulo přes padesát podmínek. Stavět by se mohlo nejdříve v roce 2020.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

V roce 2005 vystěhoval magistrát první obyvatele zlínské čtvrti Zálešná, kteří tam žili v městských baťovských domcích, aby si připravil území pro výstavbu obchvatu. Dosud má ale vykoupenou jen třetinu ostatních nemovitostí, především garáží, které stojí v trase důležité silnice.

„Další výkupy jsou předjednané, máme smlouvy o smlouvách budoucích. Řešíme to průběžně už rok,“ přiblížil Michal Zlámal, který je pověřený vedením odboru koncepce a realizace dopravních staveb radnice.

Mapa plánovaného obchvatu zlínské čtvrti Zálešná.

Mapa plánovaného obchvatu zlínské čtvrti Zálešná.

Město musí získat celkem 96 především řadových garáží, tři menší objekty v areálu přilehlé krajské nemocnice a několik tisíc metrů čtverečních dalších ploch.

Podle Zlámala půjde projekt brzy do územního řízení, přičemž územní rozhodnutí by mělo být vydané příští rok. Celá příprava by mohla skončit v roce 2020. „Je to optimistická varianta,“ podotkl Zlámal.

Ještě loni přitom radnice počítala s tím, že by s obchvatem mohla začít v roce 2019. „Příprava je mimořádně pomalá, obchvat už měl být minimálně rozestavěný,“ míní opoziční zastupitel Aleš Dufek z KDU-ČSL.

„Liniové stavby se po legislativní stránce nepřipravují jednoduše. Jsou tam majetkoprávní aspekty, důležitá je ochrana životního prostředí,“ argumentuje Zlámal.

Místo skleněných mají vzniknout betonové protihlukové stěny

Právě posuzování vlivů stavby na životní prostředí v rámci řízení EIA stálo za posledním zdržením projektu. Na základě požadavků Evropské unie se muselo původní řízení z roku 2012 aktualizovat a vyplynulo z něho přes padesát podmínek.

Jedna z nich například zní: „Pro dokumentaci ke stavebnímu povolení zpracovat podrobnou akustickou studii pro jednotlivé lokality a chráněnou obytnou zástavbu“.

V další se pak požaduje řešit protihlukovou ochranu protihlukovými stěnami situovanými dle návrhu nově vypracované akustické studie.

Protihlukové stěny, jež jsou součástí projektu, by měly být podle požadavků ministerstva betonové, protože pohlcují hluk lépe než skleněné, které ho spíše odrážejí. Právě z přílišného hluku, ale i otřesů a smogu mají strach obyvatelé Zálešné, kolem jejichž domů obchvat povede.

Starší muž, který zde bydlí, prohlásil, že obchvat považuje za největší blbost, kterou slyšel. Nelíbí se mu, že silnice povede v hlubokém zářezu ve svahu i na pilířích. „Nevěřím ani protihlukovým stěnám. Myslíte si, že dopravu opravdu odhluční?“ ptá se nedůvěřivě.

Podle Zlámala jsou ale všechny podmínky EIA splnitelné, a to včetně té, že se musí provést hlukové měření za provozu. Důležitým bodem je také to, že by se obchvat měl začít stavět současně s dálnicí D49 z Hulína do Fryštáku, odkud povede do Zlína dálniční přivaděč.

Všechny tři důležité silnice spolu souvisejí a svůj účel dokáží splnit, jen když budou fungovat dohromady.

„Obchvat je důležitý kamínek do mozaiky. Pokud by měl vůči dálnici a přivaděči zpoždění, bylo by to pro město problematické. Sokolská ulice by byla zahlcená auty,“ upozornil krajský radní pro dopravu Pavel Botek.

Náklady na obchvat přesáhnou půl miliardy korun

Obchvat pomůže odvést dopravu z přetíženého centra města. Povede od supermarketu na Vršavě přes Zálešnou a za dopravním podnikem se napojí na tah do Vizovic.

U nemocnice vznikne nová křižovatka a do dopravního podniku povede vjezd od nábřeží u řeky Dřevnice. Vyřešené už je i křížení s kolejemi, což ale zase souvisí s elektrifikací trati z Otrokovic do Vizovic, s níž by stát chtěl začít na přelomu let 2019 a 2020 (čtete v článku K elektrifikaci železnice do Zlína mají lidé z místních částí výhrady).

Přípravu výstavby dálnice D49 dočasně zastavil soud kvůli námitkám ekologických aktivistů, kteří upozornili na to, že v trase cesty žijí chránění živočichové. Kdy se začne stavět, není jasné. Peníze na dálnici a elektrifikaci by ale měl mít stát připravené.

Financování však může být problémem u obchvatu, jehož náklady zřejmě přesáhnou půl miliardy korun. Město si nebude moci dovolit dát tolik peněz z vlastního rozpočtu, a bude proto potřebovat dotace, nejspíše od Evropské unie.

„Počítáme s uplatněním projektu v rámci aktuálně poskytnutých dotačních titulů,“ nastínil Zlámal.

Podle prvních plánů se už mělo po obchvatu Zálešné jezdit od roku 2015. Kdy se to stane realitou, však dnes nedokáže nikdo říci.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Po střetu s autem zůstal kamion zaklíněný do domu, jeden člověk zemřel

V Lužné se osobní auto srazilo s kamionem, ten po střetu narazil do verandy...

Kvůli vážné nehodě byla několik hodin uzavřená silnice I/57 v Lužné na Vsetínsku. Hasiči tam vyprošťovali kamion, který...

KOMENTÁŘ: Proč fotbalová liga v novém fanoušky neláká

Tvrdé souboje provázely souboj o titul mezi Slavií a Plzní.

Když tenis před téměř padesáti lety na konci vyrovnaného setu zavedl zkrácenou hru zvanou tie-break, aby nedocházelo k...

VIDEO: Po prudkých deštích mají lidé na Valašsku vytopené domy

Bleskové povodně způsobil vodní tok Senina v Ústí u Vsetína.

Bleskové povodně vyvolané prudkými dešti zasáhly Valašsko. Na Senici v Ústí na Vsetínsku a Lutonince ve Vizovicích na...

První část dálnice na Slovácku má stavební povolení, práce začnou letos

Trasa plánované dálnice D55 v úseku Babice - Staré Město.

Silničáři získali stavební povolení na úsek dálnice D55 z Babic do Starého Města. Do tří let by po ní řidiči mohli...

Boleslav - Zlín 3:0, dva góly v závěru, vítězové si zahrají o Evropu

Zlínský brankář Matej Rakovan chytá míč před boleslavskými útočníky Murisem...

O druhé předkolo Evropské ligy si zahrají mladoboleslavští fotbalisté. Ve finálové odvetě prostřední skupiny Fortuna...

Další z rubriky

Do Zlína mě to vždy táhlo, říká ikona klubu Juran. Ježkovi na Spartu nekývl

Antonín Juran odehrál za fotbalový Zlín na třináct sezon. Na přelomu 60. a 70....

Za sto let, co oficiálně existuje zlínský fotbalový klub, obléklo jeho dres nespočet hráčů. Těch, kteří by v něm...

Ve Zlíně začíná filmový festival. Cestuj, objevuj a poznávej, vyzve děti

Egypt, rok 1947. Miroslav Zikmund filmuje východ slunce na Cheopsově pyramidě.

Zlínský filmový festival pro děti začíná. Nabídne 280 snímků z 51 zemí světa a uctí cestovatelskou dvojici Hanzelka +...

VIDEO: Do Baťova památníku se vrátilo továrníkovo osudové letadlo

Replika Baťova osudného letadla Junkers F 13 dorazila do zlínského Památníku...

Do opraveného Památníku Tomáše Bati ve Zlíně dorazila replika letadla Junkers F 13, při jehož pádu továrník v roce 1932...

Najdete na iDNES.cz