V roce 2005 vystěhoval magistrát první obyvatele zlínské čtvrti Zálešná, kteří tam žili v městských baťovských domcích, aby si připravil území pro výstavbu obchvatu. Dosud má ale vykoupenou jen třetinu ostatních nemovitostí, především garáží, které stojí v trase důležité silnice.
„Další výkupy jsou předjednané, máme smlouvy o smlouvách budoucích. Řešíme to průběžně už rok,“ přiblížil Michal Zlámal, který je pověřený vedením odboru koncepce a realizace dopravních staveb radnice.
Město musí získat celkem 96 především řadových garáží, tři menší objekty v areálu přilehlé krajské nemocnice a několik tisíc metrů čtverečních dalších ploch.
Podle Zlámala půjde projekt brzy do územního řízení, přičemž územní rozhodnutí by mělo být vydané příští rok. Celá příprava by mohla skončit v roce 2020. „Je to optimistická varianta,“ podotkl Zlámal.
Ještě loni přitom radnice počítala s tím, že by s obchvatem mohla začít v roce 2019. „Příprava je mimořádně pomalá, obchvat už měl být minimálně rozestavěný,“ míní opoziční zastupitel Aleš Dufek z KDU-ČSL.
„Liniové stavby se po legislativní stránce nepřipravují jednoduše. Jsou tam majetkoprávní aspekty, důležitá je ochrana životního prostředí,“ argumentuje Zlámal.
Místo skleněných mají vzniknout betonové protihlukové stěny
Právě posuzování vlivů stavby na životní prostředí v rámci řízení EIA stálo za posledním zdržením projektu. Na základě požadavků Evropské unie se muselo původní řízení z roku 2012 aktualizovat a vyplynulo z něho přes padesát podmínek.
Jedna z nich například zní: „Pro dokumentaci ke stavebnímu povolení zpracovat podrobnou akustickou studii pro jednotlivé lokality a chráněnou obytnou zástavbu“.
V další se pak požaduje řešit protihlukovou ochranu protihlukovými stěnami situovanými dle návrhu nově vypracované akustické studie.
Protihlukové stěny, jež jsou součástí projektu, by měly být podle požadavků ministerstva betonové, protože pohlcují hluk lépe než skleněné, které ho spíše odrážejí. Právě z přílišného hluku, ale i otřesů a smogu mají strach obyvatelé Zálešné, kolem jejichž domů obchvat povede.
Starší muž, který zde bydlí, prohlásil, že obchvat považuje za největší blbost, kterou slyšel. Nelíbí se mu, že silnice povede v hlubokém zářezu ve svahu i na pilířích. „Nevěřím ani protihlukovým stěnám. Myslíte si, že dopravu opravdu odhluční?“ ptá se nedůvěřivě.
Podle Zlámala jsou ale všechny podmínky EIA splnitelné, a to včetně té, že se musí provést hlukové měření za provozu. Důležitým bodem je také to, že by se obchvat měl začít stavět současně s dálnicí D49 z Hulína do Fryštáku, odkud povede do Zlína dálniční přivaděč.
Všechny tři důležité silnice spolu souvisejí a svůj účel dokáží splnit, jen když budou fungovat dohromady.
„Obchvat je důležitý kamínek do mozaiky. Pokud by měl vůči dálnici a přivaděči zpoždění, bylo by to pro město problematické. Sokolská ulice by byla zahlcená auty,“ upozornil krajský radní pro dopravu Pavel Botek.
Náklady na obchvat přesáhnou půl miliardy korun
Obchvat pomůže odvést dopravu z přetíženého centra města. Povede od supermarketu na Vršavě přes Zálešnou a za dopravním podnikem se napojí na tah do Vizovic.
U nemocnice vznikne nová křižovatka a do dopravního podniku povede vjezd od nábřeží u řeky Dřevnice. Vyřešené už je i křížení s kolejemi, což ale zase souvisí s elektrifikací trati z Otrokovic do Vizovic, s níž by stát chtěl začít na přelomu let 2019 a 2020 (čtete v článku K elektrifikaci železnice do Zlína mají lidé z místních částí výhrady).
Přípravu výstavby dálnice D49 dočasně zastavil soud kvůli námitkám ekologických aktivistů, kteří upozornili na to, že v trase cesty žijí chránění živočichové. Kdy se začne stavět, není jasné. Peníze na dálnici a elektrifikaci by ale měl mít stát připravené.
Financování však může být problémem u obchvatu, jehož náklady zřejmě přesáhnou půl miliardy korun. Město si nebude moci dovolit dát tolik peněz z vlastního rozpočtu, a bude proto potřebovat dotace, nejspíše od Evropské unie.
„Počítáme s uplatněním projektu v rámci aktuálně poskytnutých dotačních titulů,“ nastínil Zlámal.
Podle prvních plánů se už mělo po obchvatu Zálešné jezdit od roku 2015. Kdy se to stane realitou, však dnes nedokáže nikdo říci.