Obchvat Valašského Meziříčí má začínat u chemičky Deza. | foto: vizualizace HBH Projekt

Valašské Meziříčí si musí na obchvat počkat kvůli hrázím proti vodě

  • 10
Stavba 6,5 kilometru dlouhého obchvatu Valašského Meziříčí, na který ve městě čekají už desítky let, nabrala zpoždění kvůli nevyjasněným protipovodňovým opatřením. Předloni se mluvilo o zahájení stavby v roce 2020 a podle silničářů to byl reálný termín. Pak se ale postupně posouval a teď už počítají s tím, že začnou až v roce 2024.

„Muselo se opakovat posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), které teprve přesně definovalo, že stavba změní odtokové poměry, a tedy musíme město ochránit před velkou vodou,“ vysvětlil šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karel Chudárek.

Několik kilometrů obchvatu totiž vede v těsné blízkosti řeky Bečvy a právě tím se projekt komplikuje. Stavba může zasáhnout do rozlivového území nebo místních toků.

„V té době už jsme měli připravenou dokumentaci pro územní řízení,“ dodal Chudárek.

Vedení Valašského Meziříčí však tvrdí, že se o problému vědělo už dřív. „Upozorňovali jsme, že jsou protipovodňová opatření nedílnou součástí připravované stavby,“ řekl starosta Robert Stržínek.

Je proto přesvědčený, že se stavba zdržuje zbytečně. „Tímto se zpozdila o rok, možná rok a půl,“ řekl.

Silničáři se hájí, že první EIA bylo nekonkrétní, přesné zadání pro projektanty vzešlo až z druhé verze. Paradoxně právě v době, kdy získali první výsledky EIA, věřili, že se stavba zásadním způsobem posunula blíž k realizaci.

Fotogalerie

V roce 2016 se byl na situaci v Meziříčí podívat tehdejší ministr dopravy Dan Ťok, který ujistil, že obchvat města má vládní podporu. V následujícím roce bylo dokončeno EIA. Jenže v roce 2018 už bylo jasné, že přípravy nabírají skluz.

Verze, kterou projektanti navrhli a zakreslili do dokumentů, totiž narazila u Povodí Moravy. To plány vrátilo k doplnění, na němž se pracuje. Zatím tak není jasné, jak mají opatření reálně vypadat.

„Čekáme na dodání podkladů, abychom mohli vydat stanovisko, zda s úrovní protipovodňové ochrany souhlasíme. Společným zájmem samozřejmě je, aby stavba odtokové poměry nezhoršila,“ reagoval mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

Povodí bude stavět nové protipovodňové zdi a hráze u Poličné, případně navyšovat stávající. Zahájení plánuje na rok 2021.

V trase nové silnice zatím alespoň začal geotechnický průzkum, jenž je k dalšímu pokračování příprav nezbytný. Obnáší zhruba 270 vrtů a sond, které upřesní, jaké je v místě podloží, a zmapuje známé i potenciální území, v nichž mohou hrozit sesuvy půdy.

„Probíhá podle plánu, aktuálně se pracuje v okolí Byninského vrchu. Terénní práce budou v závislosti na počasí pokračovat do jara,“ popsal Václav Chajdrna z ŘSD.

Pomůže i Palačovská spojka

Valašské Meziříčí je jedno z nejhůř průjezdných měst ve Zlínském kraji. Proudí tudy tranzitní doprava ze Slovenska a severní Moravy, je zde napojení na dálnici D1. Denně jde až o 30 tisíc vozidel. Průjezd je komplikovaný i proto, že v centru jsou tři kruhové objezdy na malé vzdálenosti a ve špičce fungují jako ucpávka.

Zvýšení kapacity klíčového kruhového objezdu, kde se setkávají čtyři dálkové trasy, sice dopravě ulevilo, dlouhodobé řešení to ale není.

Ve směru od Vsetína se bude na obchvat najíždět za obcí Jarcová, dál povede mezi Meziříčím a Poličnou a před Juřinkou se stočí do průmyslového areálu a dál až za areál chemičky Deza.

Sjezd bude kromě obou konců také u Poličné. „I tady bude velká křižovatka, a ačkoliv se setkává se silnicí druhé třídy, má opodstatnění,“ popsal Chudárek.

Je to velmi frekventovaná trasa na Bystřici pod Hostýnem. Celkem se počítá s částkou 3,1 miliardy korun, samotná stavba má být dokončená během čtyř let.

Ještě předtím ji ovšem čeká další problém, jenž může realizaci odsunout. Navrženou trasu totiž dlouhodobě kritizují majitelé pozemků, přes které má obchvat vést.

„Vím o několika místech, kde se dají potíže očekávat,“ uvedl Stržínek.

Skutečnou úlevu městu přinese teprve otevření obchvatu a také další silnice, takzvané Palačovské spojky. Ta je napojením na dálnici D1.

S přípravami je dál než obchvat, momentálně finišuje výkup pozemků. Jde o stavbu za 2,4 miliardy korun. Termín zahájení se odhaduje na rok 2021, dokončení pětikilometrového úseku o dva roky později.

Jarní prázdniny

Týdenní jsou na základních a středních školách rozloženy v termínech od 1. února do 14. března. Přinášíme úplný přehled prázdninových termínů podle okresů.