Na sídlišti v Uherském Hradišti nechala radnice odtáhnout první dlouhodobě...

Na sídlišti v Uherském Hradišti nechala radnice odtáhnout první dlouhodobě nepojízdná auta. | foto: Město Uherské Hradiště

Radnice přitvrzují v boji s autovraky, Hradiště už je začalo odtahovat

  • 4
Města ve Zlínském kraji lidem posílají výzvy k odstranění nepojízdných aut, umožňuje to změna zákona. Někde už začali vraky odtahovat, například ve Zlíně chtějí nejprve za odstavená auta bez STK rozdávat pokuty.

Specializovaná firma odstranila v pátek z ulic Uherského Hradiště první čtyři autovraky. Místní radnice se tak pustila do boje nepojízdnými vozidly. Aktuálně úředníci na území města řeší asi patnáct dlouhodobě odstavených aut, na další můžou lidé upozorňovat například prostřednictvím webové aplikace Zlepši své město.

„Letos 30. dubna nabyla účinnosti novela zákona o pozemních komunikacích, která městu rozšířila prostor pro řešení dlouhodobě odstavených vozidel i bez doposud striktně specifikovaných známek autovraku,“ upozornil starosta Stanislav Blaha.

Zákon radnicím umožňuje, aby vlastníky odstavených aut, která jsou více než šest měsíců technicky nezpůsobilá k provozu, vyzval k jejich zprovoznění nebo odstranění.

„Po marném uplynutí této výzvy jsme oprávněni vozidlo z pozemní komunikace odstranit a odstavit jej na vhodném místě, kde si jej má provozovatel vozidla na výzvu vlastníka pozemní komunikace možnost vyzvednout ve lhůtě tří měsíců,“ přiblížil místostarosta Hradiště Jaroslav Zatloukal.

Když si provozovatel vozidlo nevyzvedne, musí silniční správní úřad rozhodnout o jeho prodeji ve veřejné dražbě. Pokud by se auto prodat nepodařilo, má vlastník pozemní komunikace možnost vozidlo předat k likvidaci.

Náklady za odtah a uskladnění, které se můžou vyšplhat maximálně na 7 700 korun, bude povinen uhradit provozovatel auta.

Rožnov nabízí poradenství a asistenci při likvidaci

Dřívější právní úprava městům umožňovala vypořádat se pouze s auty, která naplňovala definici autovraku. Za ten se však považuje pouze auto, kterému chybí podstatná část pro provoz – například kola nebo volant. Většina dlouhodobě odstavených aut tuto definici nesplňovala a města proti nim byla bezmocná.

„Novela zákona ale zakazuje na komunikacích odstavovat vozidlo, které po dobu více než šesti měsíců nesmí být provozováno proto, že nemá platnou technickou kontrolu,“ popsala vedoucí odboru občanskosprávních agend kroměřížské radnice Ivana Bukovská.

Tato úprava má znamenat velkou úlevu zejména pro občany, kteří denně řeší problémy s parkováním. Mnohá místa totiž zabírají právě nepoužívaná vozidla. Jen ve Zlíně jsou jich stovky, v dalších větších městech kraje desítky.

Města proto v tomto období vlastníky dlouhodobě odstavených vozů vyzývají, aby situaci řešili. V Kroměříži tak doputovalo v minulých týdnech k majitelům aut, která dlouhodobě zabírají místo na ulicích či parkovištích, prvních devět výzev.

Například v Rožnově chtějí majitelům vraků situaci usnadnit – nabízejí poradenství a asistenci při likvidaci. „Ve většině případů dostanou majitelé vozidla hotovost za odstranění autovraku od firmy, která likvidaci zajišťuje,“ poukázal Miroslav Kovář z rožnovského odboru správy majetku města.

Zlín chce za auta bez STK dávat pokuty

Ve Zlíně zadokumentovala městská policie od doby účinnosti novely přes 300 takových aut. Nejčastěji v širším centru a sídlištních lokalitách.

„Časté jsou například v ulici Kvítková u bývalého kulturního domu Družba a na parkovišti pod I. segmentem na Jižních Svazích,“ vyjmenoval zlínský mluvčí Tomáš Melzer. Jde především o starší vozidla, z nichž se postupně vlivem vandalismu staly vraky.

„Ale setkáváme se i s případy novějších vozidel poškozených například nehodou či požárem,“ zmínil mluvčí.

Magistrát spolu s městskou policií aktuálně připravuje systém, který povede k sankcionování majitelů vozidel s propadlou STK o více než šest měsíců, jež stojí na veřejných komunikacích.

„V další fázi by pak mohlo dojít až k odstranění a k následnému prodeji těchto vozidel ve veřejné dražbě,“ popsal Melzer. Pokud tak všechno dobře půjde, mohlo by se už za několik měsíců parkovištím výrazně odlehčit.

Vedení radnic si novelu zákona pochvaluje. „Byli jsme pod palbou kritiky občanů, kteří nám z různých míst hlásili, že jsou tam odstavené vraky,“ uvedl starosta Uherského Hradiště Blaha.

„Věřím, že se nám s novou legislativou brzy podaří alespoň část parkovacích míst uvolnit pro jejich řádné uživatele,“ dodal.

Radnice by nyní o vracích navíc měly získat ještě lepší přehled. Přispět k tomu mohou sami občané prostřednictvím aplikací. Využít k tomu lze například Mobilní rozhlas nebo formuláře na webových stránkách měst.