Byli bychom radši, kdyby žádný obchvat nebyl, říká Vladimíra Hlaváčková z...

Byli bychom radši, kdyby žádný obchvat nebyl, říká Vladimíra Hlaváčková z baťovské čtvrti v Zálešné. | foto: Luděk Ovesný

Plán na obchvat zlínské Zálešné je hotový, peníze na stavbu dál chybí

  • 12
Před deseti lety vystěhoval magistrát první lidi z domů, které stály v cestě obchvatu zlínské čtvrti Zálešná. Ten dodnes nestojí. Město teprve nyní pracuje na dokumentaci pro územní rozhodnutí.

Podle původních plánů měla už loni přes čtvrť baťovských domků na Zálešné ve Zlíně vést nová cesta. Obchvat, který uleví části centra a sousedním přetíženým ulicím.

Se stavbou se ale dodnes nezačalo a město stále nemá stavební povolení. Přitom už před téměř deseti lety zbouralo první staré domky, které stály v trase obchvatu. Tamější lidé se museli odstěhovat.

Mapa plánovaného obchvatu zlínské čtvrti Zálešná.

Další místní zatím mohou zůstat, ale nevědí, jestli se nebudou muset také stěhovat, případně kdy. Akce za 500 milionů korun se totiž zdržuje.

Vedení radnice po předcházejících průtazích informovalo v roce 2013, že si nechá zpracovat dokumenty pro územní rozhodnutí a že by o rok později mohlo mít stavební povolení (více zde).

„Zpracováváme projekt pro územní rozhodnutí,“ reagoval nyní náměstek primátora Josef Novák téměř stejně jako jeho kolega před dvěma lety.

„Řešilo se to dlouho, protože jsme hledali nejlepší způsob dopravního napojení nemocnice a dopravního podniku. Už se to podařilo, máme finální řešení,“ doplnil Novák.

Lidé ze Zálešné se obchvatu bojí

U krajské nemocnice vznikne nová křižovatka a do dopravního podniku povede vjezd od nábřeží u řeky Dřevnice. Upřesněné už je i křížení s kolejemi.

Obchvat povede od supermarketu na Burešově, přes Zálešnou a za dopravním podnikem se napojí na tah do Vizovic. Novák odhaduje, že by se mohlo začít stavět v roce 2018. Klíčové však samozřejmě budou peníze, které zatím scházejí.

„Co se týká financí, není to ještě jasné. Uvažujeme o dotacích z Evropské unie,“ nastínil Novák.

Opozice překvapivě není vůči vedení radnice příliš ostrá. „Jsem rád, že se v záměru pokračuje. Než se vyřídí všechna povolení, vyžaduje to nějaký čas. Nejsem vyloženě kritický,“ řekl zastupitel a šéf zlínské ČSSD Vladimír Drtil.

Lidé ze Zálešné se ale bojí, že výstavba obchvatu a následný dopravní provoz poškodí jejich 80 let staré domy.

„Bude tady hluk, prach, můžou nám praskat stěny domů,“ uvedl před časem Miroslav Jadrníček.

Město hájí projekt tím, že jeho součástí budou protihlukové stěny a další opatření, jež negativní dopady na okolí zmírní.

Čekání na R49 a dálniční přivaděč do Zlína

Magistrát však není pod časovým tlakem, protože obchvat bude naprosto nutný až ve chvíli, kdy silničáři postaví rychlostní cestu R49 z Hulína do Fryštáku a odsud dálniční přivaděč do Zlína. A u obou akcí termín schází.

Na silnici R49 totiž nemá Ředitelství silnic a dálnic povolení. Doufá, že ho letos získá a příští rok zahájí stavbu. Jisté to však není, neboť se zaseklo na stěhování chráněného křečka, který v trase cesty žije (více zde).

Poslední úsek přivaděče má na starosti Zlínský kraj, který hodlá spolu s městem požádat o peníze EU. Vlastní zdroje taky nemá.

„Půjde o čtyřpruh s křižovatkami na Štípu a Jižní Svahy. Začalo se už dříve zbouráním Horákova mlýnu na Vršavě,“ popsal náměstek hejtmana Jaroslav Drozd.