Michal Žáček vede zlínskou Agenturu Velryba, která na Moravu dlouhá léta vozí...

Michal Žáček vede zlínskou Agenturu Velryba, která na Moravu dlouhá léta vozí velká světová i domácí jména. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Depresivní nálada pominula, o koncerty je zájem, říká jejich organizátor

  • 0
Lidé mají o koncerty a kulturu obecně větší zájem než dříve. Všímá si toho Michal Žáček, majitel známé Agentury Velryba, která do Zlínského kraje i dalších koutů Moravy dlouhá léta vozí velká světová i domácí jména. Pořádala například ostravský koncert Stinga.

„Pominula depresivní atmosféra a nálada, že je třeba šetřit. Ale ani kolem let 2009 a 2010, kdy to v tomto směru bylo nejsilnější, jsme výraznější odliv návštěvníků nepociťovali,“ říká Žáček v rozhovoru pro MF DNES.

Platí tedy, že lidé se pořád chtějí bavit a za kulturní zážitek si klidně i připlatí?
Pokud je kvalitní titul a během kampaně před koncertem se podaří lidem vysvětlit, o co jde, bývá návštěva dobrá. Roli hraje i výše vstupného, která je hodně regionální záležitostí. Zatímco v Praze je normální dát za českou kapelu i 700 až 800 korun, ve Zlíně to bývá maximálně do 500 korun. Pokud je vstupné výrazně dražší, musí už daný zážitek být vyloženě exkluzivní záležitostí. V těchto věcech však každý promotér musí spoléhat na intuici a nabyté zkušenosti, neexistuje univerzální recept.

Jarní koncerty v kraji

Rocksymphony
Hity Led Zeppelin, Black Sabbath, AC/DC, Nazareth, Deep Purple nebo Metalliky zazní 24. dubna ve zlínské hale Euronics. Uskuteční se zde pokračování divácky nesmírně úspěšného projektu Rocksymphony, který spojuje vážnou hudbu a rock. Za doprovodu Filharmonie Bohuslava Martinů se u mikrofonu představí Marta Jandová a Jan Toužimský. Vstupenky přijdou na 290 až 650 korun.

Olympic
Legendární kapela Olympic letos otevře nový ročník Buchlovského hudebního léta, do buchlovického amfiteátru dorazí 29. května. Už tento víkend se představí také v Luhačovicích, kde vystoupí 21. března. Kapela loni oslavila 52 let existence a mezi její fanoušky patří snad všechny generace. Na koncertu zazní letité hity jako Dynamit, Pták Rosomák, Osmý den, Okno mé lásky a další.

Vivaldianno
Nový hudebně-multimediální projekt člena skupiny Lucie Michala Dvořáka a houslového virtuosa Jaroslava Svěceného si budou moci fanoušci poslechnout v Kongresovém centru ve Zlíně 30. května. Vstupenky na velkolepě zpracovaný mrazivý příběh barokního génia Antonia Vivaldiho, v němž se představí také zahraniční hosté, stojí od 450 do 590 korun.

Vlasta Redl
Zpěvák, textař, skladatel a multiinstrumentalista (hraje na kytaru, klávesy, piano, mandolínu, tamburínu a další nástroje) potěší svoje příznivce hned dvakrát: 12. dubna ve Valašském Meziříčí a 21. dubna v Otrokovicích. Vlasta Redl ve své tvorbě dokázal osobitě skloubit rock, bigbít, folk a lidovou hudbu. Píše také scénickou hudbu a produkuje, podílel se na téměř šedesáti albech.

Bratři Ebenové
Hudební skupina bratří Marka, Kryštofa a Davida Ebenových přijede 7. dubna do Kroměříže. Posluchačům v Domě kultury nabídne sofistikovaný folk s vybroušenými texty, které přetékají slovními hříčkami a doplňuje je moderátorský um Marka Ebena. Loni vydali Bratři Ebenové desku Čas holin a oslavili třicet let od vydání prvního alba Malé písně do tmy. Vstupenky lze koupit za 400 a 450 korun.

Arakain a Lucie Bílá
Stálice české metalové scény kapela Arakain se letos opět spojí s nejpopulárnější českou zpěvačkou Lucií Bílou, která právě v této skupině před třiceti lety začínala. Naváže tak na veleúspěšné výroční turné Arakain XXX, které s kapelou absolvovala. Ve Zlínském kraji se představí dvakrát: 5. dubna v Březolupech a tři dny poté ve Valašském Meziříčí.

Jak se informace o koncertě dostávají k potenciálním návštěvníkům?
Naší cílovou skupinou je převážně střední a starší generace. Víme, že zásadní je pro ně krajský měsíčník a jiná tištěná média, plus Facebook. Stále se vylepují plakáty, ale to už je spíše doplňkový zdroj informací. Ani spoty v rádiu, které dříve hrály prim, nejsou na prvním místě.

Na co se chodí nejvíc? Dominují osvědčená jména, nebo je zájem i o méně známé kapely?
Nemůžeme si dovolit dělat záslužnou osvětovou činnost jako třeba zlínská Zelenáčova šopa, které patří můj velký obdiv. Je to stálá klubová scéna, do níž lze přijít i na to, co nezná masové publikum, ale díky důvěře v klubovou dramaturgii to můžete risknout. Naše agentura musí sázet na známá jména. Ale podařilo se nám třeba vyprodat Kongresové centrum s MozArt Group. Jedná se o polské kvarteto hráčů na smyčcové nástroje, kteří se pohybují na pomezí vážné hudby a show. Jsou to hudební komici, kteří mají skvěle vypointované scénky. Promo před koncertem jsme hodně dělali přes obrázky a video, aby lidé pochopili, o co jde. A odezva byla výborná.

Které roční období je pro koncerty nejlepší?
Můj subjektivní dojem je, že říjen, listopad a prosinec. Lidé ještě nejezdí na sníh, venku není moc hezky... Naopak v létě se snažíme koncertům pod střechou úplně vyhýbat. Lidé na ně nemají náladu a my navíc pořádáme Holešovskou Regatu.

Tento festival také letos sází na model páteční koncert (letos jím bude Tomáš Klus) a sobota jako hlavní den akce. Osvědčilo se vám to?
Loni přišlo v pátek na Jaromíra Nohavicu osm tisíc lidí, v sobotu jich pak bylo přes třináct tisíc. Ale neznamená to, že by o Nohavicu byl menší zájem. (úsměv) V pátek chodí rodiče, kteří dají děti hlídat dědečkům a babičkám a v sobotu pak dorazí celá rodina. Nicméně do budoucna nebude pravidlem, že zůstaneme každý rok u dvoudenního programu. Závisí to vždy na tom, zda na pátek zajistíme dostatečně atraktivního interpreta. Tomáš Klus je pro letošek velké jméno, navíc nyní vydává novou desku, k níž pojede turné.

Regatu čeká už pátý ročník. Jak se s ní sžili lidé z Holešova a okolí?
Velmi dobře, festival vzali za svůj. Díky společnostem Ticketpro a Ticketportal, u nichž vstupenky na festival prodáváme, máme vcelku přesné informace o tom, kde se nejvíc prodávají. Na prvním místě je Holešov a jeho bezprostřední okolí, druhý je Zlín, až pak další spádové oblasti.

Proč se Zlínskému kraji vyhýbají vystoupení velkých kapel? Lucie, Kabát a další velké domácí formace náš region velmi často míjejí.
Musíme se na to dívat pragmaticky. Zlín má malou spádovou oblast a navíc zde chybí dostatečný prostor. Na zimním stadionu jsme dělali vyprodané koncerty Iron Maiden nebo Jethro Tull, ale to je už deset a více let a stadion byl už tehdy na hranici únosnosti. Dnešní technické nároky na prostory k velkým koncertům jsou už někde jinde. Proto jsem velmi přivítal zprávu o jeho chystané rekonstrukci. Ale průběžně se snažíme i za daných podmínek dostat do Zlína světová jména, například do ojedinělého sálu Kongresového centra. Je to ale těžký běh na dlouhou trať, třeba to vyjde. (úsměv)