„Jde o velmi cenný exponát, a to hned z několika důvodů. Především je to vůbec první západní letadlo v majetku muzea. Zároveň je zajímavé i fotogrammetrickou úpravou,“ vysvětlil ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.
„Už tady jedno takové letadlo máme, je to Avia Il-14 FG. To je ale výrazně starší a větší letadlo. Návštěvníci tak budou moci hezky porovnat, jak se tento obor vyvíjel,“ dodal.
Nový letoun Cessna je totiž upravený pro letecké snímkování. Od svého vzniku až do začátku nového tisíciletí létal v Německu, kde sloužil třeba ke každodenní přepravě zásilek mezi Frankfurtem a Velkou Británií.
V roce 2002 ho koupila česká firma Geodis a nechala jej přestavět na fotogrammetrickou verzi. Měl dva otvory pro fotografování, do kterých bylo možné zasadit analogové i digitální kamery nebo přístroj pro mapování s pomocí laserového paprsku. Letoun má také přídavné nádrže pro zvětšení doletu.
Kromě Česka stroj létal i nad sousedními státy, ale také nad Francií, Lucemburskem, Lotyšskem, Rumunskem, Itálií, Albánií, Srbskem, Chorvatskem nebo Slovinskem.
Občas to bylo dost natěsno. Podívejte se, jak Naganský expres „ucpal“ silnice |
Sloužil do roku 2015. Na konci své kariéry už nedokázal pojmout rozměrnou optiku moderních fotoaparátů a následně skončil jako zdroj náhradních dílů.
Prototyp Cessny 402 poprvé vzlétl v roce 1965. Letoun umožňoval přepravu až devíti cestujících nebo nákladu. Do roku 1986, kdy výroba skončila, bylo postaveno 1 540 těchto letadel.
Kunovické muzeum převáželo letoun z letiště v Hradci Králové částečně rozebraný po silnici. Přepravu měla na starosti stejná firma, která před necelými osmi lety dopravila na Slovácko Naganský expres, tedy letoun TU-154M.