Když na konci loňského roku přestaly vlaky RegioJet podnikatele Radima Jančury jezdit mezi Starým Městem a Prahou, protože trasa do Ostravy pro něj byla ekonomicky zajímavější, vypadalo to, že se Zlínský kraj dostává na úplný okraj zájmu dopravců.
Překvapilo proto, že Leo Express Leoše Novotného by chtěl nově jezdit mezi Prahou a Starým Městem pětkrát denně, když v současné době vypravuje dva spoje každý den v obou směrech. Ještě ale není jisté, zda začne už letos.
„Ve Zlínském kraji registrujeme stabilně silnou poptávku i díky tomu, že nabízíme nejrychlejší spojení na Prahu i na severní Moravu a Slovensko. Vlakové spoje jsou dobře vytíženy,“ vysvětlila mluvčí Leo Expressu Kateřina Veitová.
Dopravce zatím vypravuje každý den dva páry přímých spojů s odjezdem v 9.10 a 17.10 z Prahy a v 5.40 a 12.45 ze Starého Města. Otázkou ale je, zda už od letošního prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády, přidá tři nové spoje.
Firma zatím poslala informace o nových vlacích Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.
Podle zákona musí nově dopravci oznamovat chystané linky nejprve tomuto úřadu, přitom ale oznámení není závazné. „Od prosince bude rozsah minimálně na stávající úrovni, nemůžeme slíbit, že se rozšíří,“ podotkla Veitová.
Podle ní je zájem společnosti o Zlínský kraj velký, což potvrdila další připravovanou změnou.
„Díky zájmu cestujících uvažujeme zejména o přidání minibusových spojů v trase Luhačovice – Zlín – Přerov, které navazují na vlakové spoje z Přerova a do něj,“ podotkla Veitová.
Zlínský kraj chce na některé linky přímo oslovit dopravce
Cestující ve Zlínském kraji i jeho vedení by posílení spojů uvítali. Podle náměstka hejtmana přes dopravu Pavla Botka může jít ze strany Novotného o reakci na Jančurovo zrušení dvou přímých spojení regionu s Prahou (viz též Zlínský kraj není pro soukromé dopravce atraktivní, omezí vlaky i autobusy).
„Kvalita spojení se tím zhoršila, což asi konkurence vycítila a má o tuto trať zájem. Rozhodně to vítáme, konkurence vytváří zdravé prostředí,“ míní Botek.
Podle něho má Zlínský kraj pro dopravce potenciál, byť leží na okraji republiky.
„Chystá se například modernizace trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic, což zlepší napojení krajského města s dalšími městy,“ nastínil Botek.
Zlínský kraj chce také oslovit přímo některé dopravce, kteří by od konce roku 2019 jezdili především v regionu a zlepšili spojení mezi zdejšími městy.
„Zájem už vyjádřily společnosti Leo Express a Arriva,“ uvedl Botek.
Ministerstvo: Spojení regionu s Prahou je na vysoké úrovni
Pokud jde o spojení regionu s Prahou po železnici, jsou dlouhodobě hlavním dopravcem České dráhy. U nich si rychlíky objednává ministerstvo dopravy, které jejich počet považuje za dostatečný.
„Spojení je na vysoké úrovni,“ uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold.
Dodal, že jde o vysoký standard i v rámci střední Evropy. Severní část Zlínského kraje podle jeho slov dostatečně obsluhují rychlíky do Žiliny, jižní část pak především vlaky do Luhačovic.
Leo Express si na Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře zaregistroval i nové mezinárodní linky do Bratislavy a Vídně, které by jezdily třikrát denně přes Otrokovice i Staré Město. Zatím však není jisté, kdy začnou jezdit ani jestli nepůjde o prodlouženou variantu spojů z Prahy do Starého Města.
Společnost Arriva Vlaky zase plánuje další spoj z Prahy do slovenské Nitry, který by zastavoval i v několika stanicích v kraji, například i v Uherském Brodě, Bojkovicích, Slavičíně či Bylnici. V součastnosti mezi Prahou a Nitrou provozuje jeden denní pár vlaků, který doplňuje další souprava mířící v pátek a v sobotu z Prahy a v sobotu a v neděli zpět.