Přepraví o pět set kilogramů větší náklad než jeho starší verze, má také delší dolet, dvojnásobný zavazadlový prostor i životnost čítající 45 tisíc letových hodin. Navíc se dá využít jak pro přepravu lidí, tak pro náklad i v sanitární nebo patrolovací verzi.
I proto je o něj zájem právě na jihoamerickém kontinentu. „Je všestranným a odolným řešením, které dokonale odpovídá náročným potřebám tohoto regionu,“ zdůraznil obchodní ředitel společnosti Aircraft Industries Tomáš Novák.
Jde sice o první letoun v nové verzi dodaný do Jižní Ameriky, starší verze ale už v minulosti kunovická firma dodávala.Od roku 1969 jich do celého světa prodala více než 1 200 a létají především v Rusku, ale také v jihovýchodní Asii a Evropě.
Kunovické rodinné stříbro se vrací do českých rukou, musí hledat nové trhy |
V současné době je v provozu více než 350 letadel této série ve více než 60 zemích. Pět strojů nejnovější a nejpokročilejší verze L 410 NG bude využívat stát Senegal na západě Afriky, tři už má Uzbekistán. Firma se zajímá také o trhy v Rumunsku, Indonésii, Malajsii nebo Indii.
„V nejbližším roce plánujeme vyrobit až čtrnáct až šestnáct letadel. Nyní se zaměřujeme především na jižní Ameriku, jihovýchodní Asii a Afriku,“ upřesnila předsedkyně představenstva Aircraft Industries Alena Medová.
O letadla bude zájem i v Africe
Nejmodernější verzi začali v Kunovicích vyrábět před šesti lety. Pro Latinskou Ameriku je ideální díky své odolnosti v extrémních klimatických podmínkách, spolehlivosti i dlouhé životnosti. Letoun koupila společnost Aerocardal, která v Chile provozuje osobní leteckou dopravu a leteckou záchrannou službu. Zároveň se stala obchodním partnerem skupiny Omnipol, pod kterou kunovická firma patří.
„Těšíme se na představení tohoto moderního letounu našim zákazníkům, kterým nabídneme spolehlivé, všestranné a technologicky vyspělé řešení odpovídající dynamickým potřebám regionu,“ řekl generální ředitel společnosti Aerocardal Ricardo Real.
Legendární L 410 z Kunovic míří na západ Afriky, začnou létat v Senegalu |
Aircraft Industries ukázala letoun i na výstavě v Las Vegas Business Aviation Convention & Exhibition. Představilo se na ní tisíc vystavovatelů a navštívilo ji 25 tisíc zájemců o letectví.
Ještě větší dosah měla podzimní účast na veletrhu poblíž Johannesburgu. Africa Aerospace and Defense Expo je jedna z nejvýznamnějších výstav v oblasti obrany a letectví na světě, navštívilo ji přes 40 tisíc účastníků z více než 30 zemí a své technologie představilo 450 společností.
Pro kunovickou firmu to může být další region, kde vlastnosti legendárního stroje vyniknou. „Letoun L 410 je ideálním kandidátem pro regiony, kde je omezená infrastruktura,“ poukázala Medová.
Nejúspěšnější české letadlo slaví půlstoletí, vzniklo jich už přes 1300 |
Pro zákazníky mohou být zajímavé i nízké provozní náklady, schopnost vzletu a přistání na krátkých nezpevněných drahách, třeba na písku nebo trávě, nebo provoz v extrémních teplotách od minus 50 do plus 50 stupňů Celsia.
Piloti s ukázkovým letounem strávili na cestách celý měsíc a představili ho například v Egyptě, Rwandě, JAR, na Madagaskaru, Seychelách, v Etiopii nebo Řecku. V Africe v současné době létá asi 150 letounů typu L 410.