„Účelem výzvy je prostřednictvím nákupů nízkoemisních a bezemisních vozidel přispět ke snížení emisí skleníkových plynů v souladu s mezinárodními závazky České republiky,“ nastínil mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček.
Půjde o vozidla pro veřejnou dopravu, která využívají alternativní energie, jako je elektřina a vodík, tedy o elektrobusy, vodíkové autobusy, trolejbusy či tramvaje.
Zlínský dopravní podnik připravuje žádost o dotaci na nové trolejbusy. „Chceme výzvy využít v maximálně možné míře na obnovu vozového parku trolejbusů,“ nastínil ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.
O žádosti uvažují také další krajští dopravci. „Máme díky podobnému dotačnímu programu pořízených 14 autobusů pro MHD ve Vsetíně,“ poznamenal mluvčí společnosti Z Group-bus Miroslav Slaný.
„Musíme nastudovat podmínky nového dotačního programu, a pokud se nám to bude jevit jako smysluplné, tak požádáme. Čeká nás obnova vozového parku ve Zlínském kraji v příměstské dopravě,“ upřesnil.
„O výzvě víme a dali jsme ji na vědomí dopravcům. Budeme rádi, když ji využijí například pro nákup nových elektrických jednotek pro železniční linku S9 Přerov–Břeclav,“ poznamenal náměstek hejtmana přes dopravu Radek Doležel.
Výzva podporuje zaostalejší regiony
Peníze půjdou z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a jsou součástí dotačního programu pro období let 2021 až 2027.
„Díky novým projektům ve veřejné dopravě jistě dojde ke zlepšení kvality ovzduší v českých městech,“ poznamenal ředitel Řídicího orgánu IROP Rostislav Mazal.
Mezi méně rozvinuté regiony, které mohou žádat o 2,1 miliardy korun z celkové částky, patří Ústecký, Karlovarský, Moravskoslezský, Královéhradecký, Pardubický, Olomoucký i Zlínský kraj. Důvodem je to, že jejich HDP na obyvatele k průměru HDP v zemích Evropské unie nedosahuje 75 procent.
Vláda už dříve schválila Strategii regionálního rozvoje na podporu sociálně a hospodářsky ohrožených regionů, jejíž součástí je akční plán. Týká se i šesti měst ze Zlínského kraje – Bystřice pod Hostýnem, Kroměříže, Otrokovic, Holešova, Vsetína a Uherského Brodu.
Podle Frčka budou další výzvy zaměřené na zaostalejší oblasti pokračovat. Týkat se budou sociálních služeb, základních škol či dostupnosti zdravotní péče.