Linkovou autobusovou dopravu ve Zlínském kraji využilo letos v březnu 2,3 milionu lidí, což je ve srovnání s únorem o zhruba 600 tisíc cestujících víc. Oproti prvnímu loňskému čtvrtletí je nárůst dokonce stoprocentní, tehdy ale situaci výrazně ovlivnil koronavirus, který už odeznívá.
„Přičítáme to zhoršené ekonomické situaci ve světě, kdy rostou nejen náklady na pohonné hmoty, ale vlastně na všechno,“ nastínil jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje Martin Štětkář. „Svoji roli hraje i teplejší počasí, které táhne lidi do přírody na výlety,“ dodal.
Linkovou autobusovou a regionální vlakovou dopravu objednává Zlínský kraj a v rámci loni zavedeného integrovaného dopravního systému jdou všechny tržby z jízdného jemu. Proto nárůst cestujících vítá a věří, že bude pokračovat.
„Doufáme, že tento rok nám řekne, kolik jsme schopni cestujících za jeden rok přepravit,“ řekl Štětkář.
Cestování bez roušek je příjemnější
Období po zavedení nového systému bylo dosud ovlivňováno koronavirem. Od poloviny dubna ale nejsou roušky v autobusech a vlacích povinné, což může být další impulz pro lidi, aby je častěji využívali.
„Když je teplejší počasí a není třeba ani rouška, cestující to určitě vítají,“ říká Štětkář.
Také autobusoví dopravci potvrzují větší zájem veřejnosti o jejich služby. A také je to velmi těší, protože i oni doplácejí na vyšší náklady na pořízení pohonných hmot.
„Na podzim měl sice počet cestujících výkyvy kvůli nemocnostem a karanténám, nyní je ale stabilnější a vnímáme návrat cestujících do veřejné dopravy. Vliv na to mají určitě i dražší pohonné hmoty,“ uvedl mluvčí Arrivy Jan Holub.
„Registrujeme zvýšený počet cestujících napříč všemi námi obsluhovanými oblastmi,“ poznamenal ředitel osobní dopravy firmy Transdev Morava Roman Havko. „Ve Zlínském kraji v meziměsíčním srovnání evidujeme nárůst o více než 57 procent přepravených cestujících,“doplnil.
Zda jde o dlouhodobý trend, zatím není jasné
Dopravce Z-Group bus spočítal přírůstek cestujících od začátku roku na 80 procent. Důvodů je podle něho více.
Cestující v linkových autobusechleden 2022 1 920 000 únor 2022 1 710 000 březen 2022 2 340 000 Počet cestujících v prvním čtvrtletí 2021 3 083 000 2022 5 972 000 Údaje za Zlínský kraj |
„Je méně nemocných koronavirem a mezi lidmi jsou menší obavy z této nákazy,“ vypočítal mluvčí Z-Group bus Miroslav Slaný. „Také se snížilo množství lidí pracujících z domova a v neposlední řadě svou roli jistě hrají vysoké ceny pohonných hmot,“ sdělil.
Podle dopravců je ale otázka, jestli jde o dlouhodobější, nebo jen dočasný trend, což se ukáže až v následujících dnech a měsících.
„Jsme velmi rádi, že se počty cestujících v našich autobusech i vlacích oproti předchozím dvěma letům zvyšují, a doufáme, že tento trend vydrží,“ přeje si Holub.
Většinou si ale dopravci nemyslí, že by nedávné zrušení povinnosti nosit roušky přivedlo do autobusů další lidi. „Někteří cestující zrušení povinnosti nosit roušky přivítají, jiným cestujícím naopak může vadit,“ uvažuje Slaný.
Plní se i vozy městské hromadné dopravy
Lidé se vracejí také do městské hromadné dopravy. Zlínský dopravní podnik se aktuálně dostal na 85 procent počtu cestujících, kteří ji využívali před koronavirem v roce 2019.
„V posledních týdnech jsou to zřejmě především drahé pohonné hmoty, které nám vracejí část cestujících,“ domnívá se ředitel Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice Josef Kocháň. „Lidé si snadno spočítají, že zejména časové jízdné ve veřejné dopravě je vyjde výrazně výhodněji než každodenní dojíždění osobním automobilem,“ poznamenal.
V roce 2019 přepravil dopravní podnik přes 33 milionů cestujících, o rok později necelých 29 milionů, loni to bylo něco málo přes 27 milionů. V případě zlínského dopravního podniku může hrát roli i to, že se ani letos nezdražovalo jízdné, které zůstává na stejné úrovni od roku 2012.
Z-Group bus provozuje městskou hromadnou dopravu ve Vsetíně a ve Valašském Meziříčí, kde zaznamenal nárůst cestujících o 60 až 70 procent. „V případě MHD ve Vsetíně jezdíme od ledna 2021 úplně nový model městské dopravy, kdy jsme nasadili autobusy na stlačený zemní plyn a změnily se oběhy,“ upozornil Slaný.