Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tvVšichni pacienti byli v umělém spánku, ihned po příjezdu je začali zdravotníci převážet na jednotku intenzivní péče.
Převoz pěti pacientů napojených na plicní ventilaci najednou je výjimečná a medicínsky i logisticky náročná akce. Sanitky jely do hlavního města společně, měly i policejní doprovod.
„V pondělí jsem kontaktoval ředitele nemocnice v Uherském Hradišti pana Sládka a nabídl jsem jim pomoc. Na pacienty jsme coby největší zdravotnické zařízení v zemi připraveni, kapacitu máme dostatečnou,“ prohlásil ředitel motolské nemocnice Miloslav Ludvík.
Podle jeho náměstka pro léčebně-preventivní péči Martina Holcáta má Motol v současné době skoro 400 lůžek vybavených kyslíkem a asi 40 lůžek intenzivní péče.
„Samozřejmě počítáme i s jinými pacienty. Odkladné výkony jsme zrušili, ale děláme ty akutní. A onkologické pacienty zásadně neodmítáme,“ zdůraznil.
„Musíme počítat s tím, že děti se rodí, lidé mají infarkty, mrtvice, jsou autonehody a podobně. Musíme být připraveni na příjem všech pacientů. Klíčové je, co rozhodne hlavní dispečink, oni to vidí za celou republiku a jsou schopní kapacity optimálně distribuovat. Od začátku říkám, že české zdravotnictví je robustní a je schopno si se vším poradit,“ poznamenal Ludvík.
Do Prahy zamířilo pět tříčlenných posádek složených z anesteziologa, záchranáře a řidiče sanitky. Plně vybavenou sanitku s ventilátory a potřebnými přístroji i s posádkou vyslaly do Prahy stanice záchranářů ve Zlíně, Uherském Hradišti, Kroměříži, Vsetíně a Valašském Meziříčí.
Spolu s nimi jel i doprovodný záchranářský vůz, který vezl do zásoby kyslíkové bomby, další záložní přístroje, náhradní kola a podobné vybavení pro případ kolony na dálnici nebo defektu.
„Transport má být šetrný, to znamená, že pacienta nechceme zbytečně překládat. U vrtulníku bychom to dělali mnohem častěji, než při převozu záchranářskou sanitkou. Navíc v sanitce může být řidič v odděleném prostoru, tedy v čistém prostředí. U vrtulníku pilot oddělený není a nedokážu si představit, že by pilotoval a komunikoval v ochranném obleku s trojkovým respirátorem,“ vysvětlil lékař Dorian Pfeifer z krajské záchranky ve Zlíně.
„Zvažovali jsme i převoz letadlem, ale když jsme si spočítali čas, komfort pacienta a finanční stránku, převoz sanitkou převážil. Pro nemocného je sanitka mnohem pohodlnější a časová úspora letadlem byla skoro nulová,“ poukázal Tomáš Vymazal, přednosta Kliniky anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny 2. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní nemocnice v Motole, který je krajským koordinátorem intenzivní péče pro Prahu.
Sanitky ze Zlína a Uherského Hradiště se s kroměřížskými setkaly na kroměřížské základně záchranné služby, kde se kolona seřadily a společně vyjela do Prahy.
„Před Prahou v Průhonicích by je měl čekat další policejní vůz, který zajistí hladký průjezd Prahou,“ uvedl mluvčí krajských nemocnic Egon Havrlant.
Pět pacientů bylo po celou dobu napojeno na plicní ventilaci, jde o čtyři muže a jednu ženu ve věku 44 až 64 let.
Nemocnice ve Zlínském kraji jsou na hraně kapacitních možností, ve čtvrtek v nich bylo již 482 covid pozitivních pacientů. Intenzivní péči potřebuje přes 100 pacientů s covidem i jinými diagnózami, zbývající kapacity jsou již omezené.
Nemocnice proto začaly na konci minulého týdne s přesuny covidových pacientů do nemocnic v jiných krajích, do čtvrtka dosud přeložily na standardní lůžka 27 pacientů, dnes poprvé vezou pacienty do pražské nemocnice, navíc ve vážném stavu.