Autobus MHD v Uherském Hradišti. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Hradiště chce nalákat obyvatele do autobusů, chystá revoluci v MHD

  • 1
Tristní stav veřejné dopravy v souměstí Uherské Hradiště, Kunovice, Staré Město má proměnit nová koncepce. Autobusy podle ní mají za rok najezdit více než dvojnásobek kilometrů, vzniknout mají nové linky i zastávky.

Koncepci (stáhnout si ji můžete zde) zpracoval na žádost hradišťské radnice dopravní nadšenec Jan Kolařík, který si osobně vyzkoušel stovky systémů MHD v Česku i zahraničí. Po projednání v městských komisích ji ve středu představil veřejnosti.

„Kdybych mohl, připravil bych ještě revolučnější koncepci. Vždyť těmito kroky se teprve dostaneme na úplně běžná čísla, není to žádný nadstandard,“ připomíná Kolařík, že naprostá většina měst v Česku, která mají počet obyvatel srovnatelný s hradišťskou aglomerací, má už nyní rozvinutější veřejnou dopravu, než on nyní chystá.

Vzniknout má systém páteřních větví, na nichž budou jezdit autobusy mezi 6. a 21. hodinou v maximálně dvacetiminutových intervalech. K nepoznání se změní dosud tristní víkendové a sváteční cestování. Autobusy mají za rok najezdit více než dvojnásobek kilometrů.

Spoje už také nebudou začínat a končit na autobusovém nádraží v Hradišti. Naopak projedou centrum města, obslouží i zatím zcela opomíjené vlakové nádraží a lokality Pod Svahy, Stará Tenice nebo Sokolovskou ulici.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Vzniknout mají přímá spojení mezi Mařaticemi a Štěpnicemi, Mařaticemi a Starým Městem, Jarošovem a Štěpnicemi, Kunovicemi a Starým Městem nebo Mařaticemi a nádražím v Kunovicích. Mezi jednotlivými spoji má být také garantovaný přestup. V plánu je vznik dvacítky nových zastávek.

Starosta Stanislav Blaha z ODS chce první balík změn spustit už příští rok.

„Naším cílem je co nejvíc redukovat dopravu auty do města a nahradit ji hromadnou dopravou,“ říká Blaha.

„Stáli jsme před rozhodnutím, jestli neprovést jen kosmetickou změnu MHD přidáním zastávek tam, kde chybějí. To by ale více lidí do autobusů nepřivedlo,“ uvědomuje si.

Záleží na podpoře politiků

Zastupitelé by koncepci mohli schvalovat už na prosincovém jednání. I když bídný stav MHD kritizovala před posledními komunálními volbami většina stran, prosazení projektu, obzvlášť v předvolebním roce, nebude snadné. Byť jednoznačnou podporu kromě Blahovy ODS slibuje například i opoziční hnutí ANO, které je jinak velkým kritikem současného vedení radnice.

Nyní a nově

srovnání současného stavu a návrhu nové MHD na Hradišťsku

  • Počet zastávek: 48 / 70
  • Ujetých km za rok: 470 tis. / 1,1 mil.
  • Přepravených cestujících za rok: 1,4 mil. / odhad není
  • Dotace měst: 4,3 mil. Kč / 13,5 - 18 mil. Kč
  • Zastávek na 1000 obyvatel: 1,27 / 1,86
  • Najetých kilometrů ročně na obyvatele: 12,47 / 29,2

Zdroj: Koncepce veřejné dopravy Uherského Hradiště

„Ke změnám MHD mělo dojít už dávno. Sami připravujeme větší soubor změn včetně cykloboxů, půjčoven kol a parkovišť. Pokud k tomu po volbách budeme mít politickou sílu, chceme do toho zapojit i širší okolí, nejen souměstí,“ uvedl zastupitel ANO Jan Zapletal.

Přidává se i koaliční hnutí KRUH, které v posledních volbách získalo téměř 11 procent hlasů.

„Jsme za koncepci rádi, voláme po ní dlouho, stavíme se k ní kladně a rozhodně ji podpoříme. Samozřejmě je potřeba ještě některé věci prověřit externími experty, ale budeme chtít, aby se novinky začaly zavádět,“ poznamenal radní Ivo Frolec.

Naopak Antonín Seďa z opoziční ČSSD je opatrnější. „Obecně nejsem fanouškem revoluce, ale spíše postupné evoluce,“ nezastírá. „Sice se mi líbí, jak by městská doprava měla fungovat, ale je zde otázka finanční náročnosti i řada konkrétních připomínek.“

Chybí také podpora spoluvládnoucích lidovců, jejichž místostarosta Zdeněk Procházka má sice dopravu ve městě na starosti, ale středeční veřejnou prezentaci projektu sledoval pouze zpovzdálí.

„Nechci se k tomu v tuto chvíli vyjadřovat. Koncepce není mým dílem,“ sdělil Procházka. Byl přitom členem pracovní skupiny, která s Kolaříkem koncepci řešila a nakonec ji i schválila.

Podle informací MF DNES byl však Procházka spolu se zástupcem ČSAD Uherské Hradiště odpůrcem změn, které mají systém MHD mimo jiné i významně zefektivnit. Zmíněný soukromý dopravce oficiální stanovisko ke koncepci nesdělil.

Blaha přesto věří, že projekt prosadí. „Se všemi kolegy napříč politickým spektrem o tom budu jednat. Na takové věci by měla být širší shoda, pokud chceme mít stabilní řešení, které překoná i případné otřesy po volbách,“ dodal starosta.

Na MHD v současnosti Uherské Hradiště, Staré Město a Kunovice dohromady přispívají přes 4 miliony korun Zlínskému kraji, který dopravu u ČSAD Uherské Hradiště objednává. Nově by měl podle návrhu příspěvek vzrůst odhadem na 13,5 až 18 milionů korun, záviset však bude především na tom, o kolik vzrostou tržby díky vyššímu počtu cestujících.