Zlín v příštím roce investuje do oprav ulic a dostaví cyklostezku u řeky

  14:21aktualizováno  14:21
Zlínský rozpočet počítá pro příští rok s nejvyššími výdaji za poslední léta. V plánu je dobudování cyklostezek podél řeky v centru města a velké opravy několika ulic. S dalšími významnými investicemi chce vedení města přijít v příštích měsících.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Přes 30 milionů korun půjde příští rok na vybudování cyklostezky na Tyršově nábřeží a ve Výletní ulici u Dřevnice. Je to scházející úsek, po jehož dokončení bude možné projet středem města bezpečně na kole podél řeky. Přípravné práce začaly už letos, celkové náklady jsou zhruba 50 milionů korun.

Nejvíce investic, které jsou obsažené v rozpočtu města na příští rok, se týká právě dopravy. Dohromady tam má jít přes 100 milionů korun.

Další velkou akcí je úprava třídy 2. května nedaleko centra města za téměř 40 milionů a Středové ulice na Jižních Svazích, kde vznikne i cyklostezka, za celkem 25 milionů korun.

„Bude možné investovat opět několik stovek milionů korun. Přesnou částku budeme znát po uzavření hospodaření v roce 2018 a převedení přebytku z něj do nového roku,“ přiblížil ekonomický náměstek primátora Bedřich Landsfeld ze STAN.

Kdy opraví kino, náměstí, tržnici nebo zimní stadion?

Na investice je v rozpočtu zatím vyčleněno necelých 212 milionů, se započtením přebytku to může být 300 až 400 milionů korun. Na přelomu února a března příštího roku by vedení města mělo upřesnit a zastupitelé následně schválit další zásadní investice.

Radniční koalice ANO, STAN, KDU-ČSL, ODS a Pirátů už zveřejnila programové prohlášení, v němž nechybí zásadní projekty, jako je obnova Velkého kina, modernizace náměstí Míru, rekonstrukce tržiště Pod Kaštany a Zimního stadionu Luďka Čajky či úpravy parku za divadlem.

Otázka ale je, kdy začnou a kdy skončí. Většina z projektů není ve fázi, že by se s nimi mohlo začít příští rok, ale až v horizontu následujících čtyř let.

„Opravdu velké akce s největší pravděpodobností zahájíme po stavební stránce, ale v tomto volebním období je nedokončíme,“ nastínil primátor Jiří Korec z ANO.

Zastupitelé rozpočet schvalovali ještě před tím, než bylo programové prohlášení na světě, což některým opozičním politikům vadilo. Současně nebyli spokojení s tím, že je v návrhu hospodaření města uvedeno málo investic.

„Nemáme k dispozici investiční plán, který zasáhne do hospodaření města. Stavět rozpočet bez pevného investičního plánu je možná zbytečná práce,“ reagoval opoziční zastupitel z hnutí Zlín 21 Čestmír Vančura.

„Rozpočet primárně neřeší investiční výdaje, ale provozní výdaje, investice řešíme zpravidla začátkem roku,“ řekl Landsfeld.

Růst platů úředníků bude městskou kasu stát 25 milionů

Rozpočet je navržený jako mírně přebytkový, když příjmy jsou 1,581 miliardy a výdaje 1,576 miliardy korun. Zásadní změnou oproti minulému roku je to, že provozní výdaje byly navýšené o více než sto milionů korun. Celkem jsou 1,36 miliardy korun.

„Jde o největší navýšení za dobu, co jsem na radnici (osm let, pozn. red.). Hlavním důvodem je zvyšování platů ve státní sféře podle rozhodnutí vlády,“ nastínil Landsfeld.

Jenom růst platů na magistrátu bude stát městskou kasu 25 milionů korun, přidáno dostanou i zaměstnanci v městských společnostech.

Polepší si také řidiči v městské hromadné dopravě, což částečně stojí za tím, že Dopravní společnost Zlín–Otrokovice dostane příští rok na provoz 150 milionů korun. To je o zhruba 30 milionů více než letos a o 50 milionů více než před dvěma lety.

„Přijdou chudá léta, ale nárůst cen energií a mezd musíme respektovat. Musíme si říct, jestli chceme zachovat servis pro občany, nebo ne,“ reagoval Landsfeld.

„Přidáváte za dva roky více než 50 milionů, ale osobní náklady takové nejsou,“ řekl zastupitel Tomáš Dudák ze Zlín 21.

Jízdné se ve zlínské MHD naposledy zvyšovalo v roce 2012. „Ve Zlíně máme jedno z nejnižších jízdných,“ zmínil ředitel dopravního podniku Josef Kocháň. „Srovnatelně velké dopravní podniky jsou financovány z poloviny z jízdného a z poloviny z dotací. My jsme mírně pod touto (dotační) položkou,“ doplnil.

Důvodem navýšení je i zavedení juniorpasu, díky němuž školáci jezdí mnohem levněji.

Autor:

Nejčtenější

Je konec, hokejová Sparta je vyřazena. Zlín vyrovnal sérii s Boleslaví

Zklamaní hokejisté Sparty po vyřazení z předkola s Vítkovicemi

Hokejová Sparta i po roce končí v předkole. V rozhodujícím duelu doma nestačila na Vítkovice 1:5 a celkově v sérii...

Sparta ještě šanci má, Vítkovice porazila. Boleslav uspěla ve Zlíně

Hráči Sparty se radují z druhého gólu, který dal Lukáš Klimek (vlevo). Vpravo...

Hokejisté Sparty ve čtvrtek na domácím ledě porazili Vítkovice 4:3 a snížili stav série na 1:2. Ještě tak drží šanci na...

Boj o baráž: Vsetínská šance ještě žije, Kladno zdolalo Jihlavu

Patrik Machač z Kladna (vpravo) a Miha Štebih z Jihlavy.

Hokejisté Vsetína v semifinále Chance ligy do dnešního duelu nevstřelili Českým Budějovicím ani gól, ale tentokrát se...

První odsouzenou ženu s náramkem čeká za porušení pravidel soud

Filip K. dostal za neplnění podmínky trest domácího vězení. Umožňuje mu to...

Vůbec první odsouzená žena, kterou při domácím vězení monitoroval elektronický náramek, neobstála a kvůli porušení...

Jihlava srovnala sérii s Kladnem, Budějovice podruhé uspěly ve Vsetíně

Kladenský Jaromír Jágr (vlevo) přijíždí ke skrumáži hráčů během druhého...

Budějovičtí hokejisté důrazně našlápli k účasti v baráži o extraligu. V druhém semifinálovém zápase na ledě Vsetína...

Další z rubriky

Devět let po povodních začnou v Kunovicích vznikat hráze za stamiliony

Rozvodněná řeka Olšava v Kunovicích v červnu 2010.

Před devíti lety se v Kunovicích vylila řeka Olšava z břehů a zatopila desítky rodinných domů, z nichž některé byly...

Pahrbek pojme méně lodí, i tak bude přístav největší na Batově kanále

Plánovaná podoba přístavu u rekreačního střediska Pahrbek v Napajedlích. V...

Stavba nového přístavu na Baťově kanále v Napajedlích u rekreačního areálu Pahrbek se přiblížila. Záměr má hotové...

Zlín se dohodl s majiteli dvou buněk, tržiště se příští rok promění

Proměna zlínského tržiště by měla začít v březnu 2020. Zastřešení mělo původně...

Zhruba za rok by měla ve Zlíně konečně začít několik let plánovaná rekonstrukce tržiště Pod Kaštany. Získá moderní...

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR KVALITY

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj, Moravskoslezský kraj

Najdete na iDNES.cz