Ministr dopravy Aleš Řebíček (vlevo) a tehdejší hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš poklepali na základní kámen R49 30. září 2008. | foto: Zlínský kraj

Havlíček dal zelenou dálnici z Hulína do Fryštáku, stavět se může už letos

  • 29
Ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) dnes zamítl všech šest rozkladů týkajících se stavebního povolení na úsek dálnice D49 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Fryštákem na Zlínsku. Vyplývá to z dokumentu zveřejněného na úřední desce ministerstva. Silničáři by se tak po dlouhých 13 letech mohli pustit do stavby.

Stavební práce na dálnici by se mohly rozběhnout ještě letos, ekologické organizace se však mohou obrátit na soud.

Jak dnes potvrdil šéf zlínského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karel Chudárek, stavební povolení, které ministerstvo dopravy vydalo loni, by mělo po patnáctidenní lhůtě potřebné pro zveřejnění rozhodnutí nabýt právní moci.

Je tak reálné, že se silničáři budou moci pustit do výstavby 16 kilometrů dlouhého úseku dálnice D49, která by měla v budoucnu usnadnit cestování na Slovensko a ulevit Zlínu od tranzitní dopravy.

Na úsek mezi Hulínem a Fryštákem je podepsaná smlouva se zhotovitelem a dokončené jsou přípravné práce. Proti stavebnímu povolení však bylo podáno šest rozkladů, nemohlo tedy nabýt právní moci.

Čtyři z nich podaly ekologické organizace Egeria, Děti Země, Vizovické vrchy a Spolek pro ekologii Kostelec. Ministerstvo podle nich dostatečně nedefinovalo účel stavby. Navrhovaly přezkum závazných stanovisek, které se týkají například zásahu do krajinného rázu.

„V obsáhlém rozkladu především upozorňujeme, že ne všechny požadavky závazných stanovisek byly zahrnuty do podmínek povolení,“ sdělil po podání rozkladu předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik.

„Dále jsme ve spisu nenašli jedno stanovisko na ochranu před hlukem, dále k ochraně ovzduší, lesa či k průchodu dálnice přes přírodní park Hostýnské vrchy,“ zmínil.

Přípravné práce jsou nachystané

Ministr však všech šest rozkladů zamítl a stavební povolení potvrdil. Podle Chudárka je reálné, že se přípravné stavební práce mohou rozběhnout ještě do konce letošního roku.

„Přípravné práce máme nachystané, jednáme se zhotoviteli a stavebními dozory, budeme řešit předání stavby,“ nastínil před nedávnem Chudárek. „Skrývku ornice, zakládání mostů či konsolidační násypy bychom začali dělat ještě letos. Silničářské a betonářské práce na jaře,“ doplnil.

Není však podle něj vyloučeno, že se ekologické organizace kvůli plánované výstavbě dálnice D49 v úseku mezi Hulínem a Fryštákem opětovně obrátí na soud, což může práce znovu zdržet.

„Pokud nás nezastaví soud, tak na konci roku 2024 věřím, že si to dáme jako vánoční dárek a budeme jezdit,“ řekl Chudárek.

Dálnice D49 má ulevit tranzitní dopravě především v okolí Zlína. Výstavba úseku z Hulína do Fryštáku by měla trvat zhruba tři roky. Náklady činí téměř 5,6 miliardy korun bez DPH.

Podáme žalobu k soudu, říkají aktivisté

Ekologičtí aktivisté už reagovali, že se se současným stavem smířit nechtějí a hodlají dosáhnout zastavení stavby žalobou u soudu.

„Pokud jsou rozklady zamítnuty, tak velmi pravděpodobně podáme žalobu, aby to prozkoumal soud. Jiná šance už není. Namítali jsme v řízení podjatosti a řadu nezákonností,“ reagoval Patrik s tím, že ekologické spolky budou pravděpodobně postupovat společně.

 Podle Patrika zatím není jasné, jestli požádají soud o vydání předběžného opatření, kterým je možné výstavbu okamžitě zastavit. Jejich postoj však znamená, že i když se silničáři pustí do práce, nemusejí mít vyhráno. „Je jedno, jestli začnou stavět zítra, nebo za měsíc. Na podání žaloby máme měsíc a soud má potom tři měsíce na vydání rozhodnutí,“ nastínil Patrik.

Může se tak opakovat situace stará deset let. Na konci roku 2011 soud zrušil pravomocné stavební povolení na dálniční úsek D49 z Hulína do Fryštáku. Přestože byli silničáři nachystaní, stavět nemohli. Tehdy sice soud nevyhověl návrhu spolků na vydání předběžného opatření, ale nakonec jim dal zapravdu.

Dálnice D49 má v budoucnu spojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Od Hulína povede kolem Fryštáku a Zlína k Horní Lidči na Vsetínsku a do slovenské Lysé pod Makytou. ŘSD stavbu dálnice slavnostně zahajovalo už v září 2008. Zdržel ji však nedostatek peněz i připomínky ekologů.

22. srpna 2017

,