Třicet procent obyvatel Želechovic nad Dřevnicí trápí ve dne v noci nadměrný hluk. Potvrzuje to aktuální interaktivní mapa ministerstva zdravotnictví, která po pěti letech ukazuje hlukové zatížení kolem hlavních silničních a železničních tahů v republice.
„Vadí nám hluk i prašnost od silnice, takže například větrání je problém. Navíc jsme teď káceli stromy před školou, které tvořily alespoň malou zvukovou clonu. Naštěstí ale máme větší část oken situovanou do zahrady,“ upozornila například ředitelka želechovické základní školy Jarmila Machalíčková.
Škola stojí v blízkosti frekventované cesty mezi Zlínem a Vsetínem, po níž denně projede asi dvacet tisíc vozidel. Kousek vedle se táhne i železnice. Podle údajů z ministerstva je v této obci vystaveno hluku nad 60 decibelů přes den 423 lidí, v noci nad 50 decibelů 517.
„Obecně se intenzita dopravy zvyšuje a hluk také,“ konstatovala Eva Urbanovská, vedoucí oddělení hluku krajské hygienické stanice.
Přitom dlouhodobý denní hluk nad 55 decibelů považují hygienici za silné obtěžování a v noci může už 40 decibelů způsobovat horší kvalitu spánku, vyšší užívání sedativ nebo častější nemocnost. Hluk nad 65 decibelů podle odborníků prokazatelně poškozuje zdraví.
Například ve Zlíně snáší hluk nad 60 decibelů ve dne 10 492 lidí pracujících v blízkosti frekventovaných silnic. Rušení spánku zvukem nad 50 decibelů pak zažívá 11 178 obyvatel.
Hluk pociťují úředníci, prodavači, učitelé i lékaři
V hlučném pásmu stojí třeba zlínská radnice. Když se úředník vydá v poledne na oběd do restaurace, sotva vyjde ze dveří, ocitne se v blízkosti silnice, která vydává hluk kolem 75 decibelů.
Podobně jsou na tom například prodavači v obchodech ve městě i v obchodním centru v Malenovicích, žáci a pedagogové ze škol ve Štefánikově ulici nebo lékaři na poliklinice a EUC klinice kolem třídy T. Bati. Limity pro hluk z dálnic a hlavních silnic stanoví vládní nařízení. Neměly by ve dne přesáhnout 60 a v noci 50 decibelů.
Ovšem v případě, že jde o hluk vzniklý před rokem 2001, jsou předpisy benevolentnější a povolují limit o deset decibelů vyšší. Rámus o síle 70 decibelů odpovídá třeba hlučnému hostinci nebo potlesku v sále, pro noc je hodnota nastavená na 60 decibelů, které může vydávat zapnutá pračka. Do této staré hlukové zátěže patří především některé úseky hlavních spojnic po celém kraji.
Jakému hluku jsou obyvatelé vystavení, sleduje i krajský úřad. Hlavně na cestách, kde ročně projedou více než tři miliony automobilů. Takto intenzivní doprava zatěžuje třeba obyvatele bydlící u hlavních cest v Uherském Hradišti, Kroměříži, Valašském Meziříčí, Holešově, Bystřici pod Hostýnem, Vsetíně i krajském Zlíně.
„Týká se to i úseků mezi Zlínem a Březnicí, Hradištěm a Bílovicemi nebo Holešovem a Hulínem,“ popsal Pavel Botek, náměstek hejtmana odpovědný za oblast dopravy.
Právě informace z hlukové mapy slouží k tomu, aby úředníci po pěti letech viděli, kde vznikla další zatížená místa.
„Mapy mají sloužit jako podklad pro opatření, jež povede ke snížení hlukové zátěže, například v rámci územního plánování,“ potvrdila hlavní hygienička ČR Eva Gottvaldová.
Na základě výstupů z hlukové mapy ministerstvo dopravy spolu s krajskými úřady zpracuje akční plán. V něm už budou návrhy opatření, která by škodlivý a obtěžující hluk měla snížit. Zlínský kraj ho chce mít hotový v září.