„Chtěli jsme tak prohloubit spolupráci s dětskými domovy v kraji, kterou dlouhodobě máme,“ uvedla proděkanka fakulty Jana Matošková.
„Věříme, že hra skutečně přispěje k rozvoji finanční gramotnosti a usnadní dětem přechod z dětského domova do reálného života,“ sdělila Bohumila Svitáková, pedagožka a odborná asistentka Ústavu financí a účetnictví zmíněné fakulty.
Hru si včera poprvé vyzkoušeli mladí lidé žijící v domovech. Její princip je jednoduchý: simuluje reálný život dospělých. Hráči starší patnácti let si vyzkoušejí vydělávat peníze, platí za bydlení, hradí další nutné náklady a přitom musejí čelit lákadlům „výhodných“ nákupů či rychlých půjček. Zároveň si mají vytvořit návyk pravidelného spoření.
Porovnejte si základy finanční gramotnosti se svými dětmi![]() |
„Děti z dětských domovů často nemají dostatek příležitostí získat praktické zkušenosti s penězi. Tato hra je učí, jak s nimi zacházet odpovědně a jak se vyhnout finančním pastem,“ řekla spoluautorka hry a studentka třetího ročníku Lucie Bohuslavová, pro niž je tvorba hry zároveň bakalářskou prací.
Hra pamatuje i na nenadálé výdaje
Hráči na úvod dostanou platební kartu a mají i určitý měsíční příjem, ale musí se s ním naučit pracovat.
„Nechybí ani stanoviště náhodných výdajů, kdy musí znenadání něco zaplatit. Celkově hrají šest kol coby šest měsíců, my to pak vynásobíme a ukážeme jim, kde mohou být finančně za deset let,“ přiblížila Svitáková.
Rodiny na Zlínsku plánují domov pro děti s autismem. V regionu jich je málo |
Výsledkem je, že si mohou našetřit na auto. „To je ale spíše symbol toho, jak si ve hře povedou. Mohou mít na starší ojetý, ale i nový vůz,“ zmínila pedagožka. „Vysvětlujeme jim také, že pokud třeba chtějí šetřit na jídle a jíst neustále špagety s kečupem, podepíše se to na jejich zdraví. Je nám ale samozřejmě jasné, že později to pro ně bude velmi obtížné dodržet.“
Problém původní rodiny
V praxi je totiž odchod z dětského domova do běžného života zásadním zlomem. „Od ředitelů domovů víme, že největším problémem je vliv původní rodiny,“ poznamenala Svitáková. „I holky, které měly za sebou kurzy o finanční gramotnosti a dařilo se jim, to pak měly v reálném životě složité. I proto je jakákoliv pomoc důležitá.“
KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?![]() |
Hra Finanční pevnost vznikala ve spolupráci se zmíněnými řediteli a zástupci dětských domovů. Děti z nich se nyní na fakultě vystřídají, aby si ji mohly vyzkoušet.
„Pro děti je to přínos. Sice je sami školíme ve finanční gramotnosti, ale stále to nestačí,“ vnímá ředitelka zlínského Dětského domova Lazy Eva Ledvinová. V posledních letech navíc podobné školení či projekty ze strany státu nefungují.
14. dubna 2024 |