Čtvrtek 12. prosince 2019, svátek má Simona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 12. prosince 2019 Simona

Evakuovaným pomáhá slivovice i masáže zdarma. Přesto jsou plní vzteku

16:48aktualizováno  16:48
Přes dvě stovky evakuovaných lidí, kteří nenašli azyl u známých, byli nastěhováni do hotelů na Luhačovicku. Pomáhají jim hasičští a policejní psychologové, zajištěna je pro ně i nepřetržitá zdravotnická služba.

Evakuované sváželo šest autobusů hasičů (6. prosince 2014) | foto: ČTK

V 7 hodin ráno museli svůj domov ve Vrběticích opustit manželé Marie a Milan Michálkovi. Nyní jsou ubytováni v hotelu Harmonie nad Luhačovickou přehradou.

„Je to těžké a neuvěřitelné, co se děje. Nikdo nám nic neřekne, všichni jsou v nejistotě, tápou. Ten kdo něco podobného neprožije, to neumí pochopit,“ říká se slzami v očích paní Marie.

Domek manželů dělí od areálu s uskladněnou municí jen pár set metrů. Přestěhovali se do něj před osmi lety ze severní Moravy, když šli do důchodu. „O muničním skladu nám tehdy nikdo nic neřekl. A teď najednou začal bouchat,“ krčí svorně rameny.

Do hotelu si s sebou vzali jen to nejnutnější, k rodině v Ostravě to mají daleko. „Včera o půl desáté nám řekli, ať jsme ráno nachystaní. Co můžeme dělat, sbalili jsme léky a nejnutnější věci, hodili je do auta a ráno odjeli,“ poznamenala Michálková.

Přestože jim v hotelu nic nechybí, věří, že se budou moci do Vrbětic co nejdříve vrátit. „Doma je doma. Máme venku pejska a v pokoji dva papoušky. Dostali žrádlo, vodu, ale dlouho to nevydrží,“ ví oba.

Oni i jejich sousedi pochopitelně snášejí celou nenadálou situaci velmi špatně. „Lidi jsou naštvaní. Cítí bezradnost, bezmocnost, vztek. Na psychiku je to nápor, zejména u starších lidí,“ neskrývá Michálková.

„Můžeme na masáže i koupele. Myšlenkami jsme ale jinde“

Další evakuovaní z Haluzic a Lipové bydlí v hotelu Hubert v Pozlovicích. Přestože se v pátek odpoledne mohli do svých domů po středeční evakuaci vrátit, večer už zase museli pryč.

„Čekáme, co bude. Při minulých evakuacích jsme byli u rodiny v Zádveřicích a Hrobicích. Teď už jsme je ale nechtěli otravovat,“ říká jednašedesátiletý Jaroslav Čuřík z Lipové.

Do Pozlovic se přesunul s manželkou, synem, dcerou a jejím manželem a dvěma dětmi. „Máme tu veškerý komfort, jídlo třikrát denně. I děti si mají kde hrát. Zdarma můžeme na masáže a na koupele. Ale myšlenkami jsme stejně všichni jinde,“ nezastírá.

Po pátečním návratu domů prý stihl jen vybalit, postarat se o zvířata a zatopit v kamnech. „Než se stihl barák vytopit, začalo to houkat a během 10 minut jsme byli pryč. Doma zůstal koník, koza a slepice. Nervy už pak hodně pracují,“ konstatuje Čuřík.

Evakuovaným dětem přivezli lidé do hotelu hračky

S manželem a jednoročním synkem Jakubem našla v Pozlovicích útočiště také Monika Ovesná. „Už včera, když jsme se vraceli od babičky domů do Lipové, jsem měla špatné tušení. A opravdu, konec evakuace moc dlouho nevydržel,“ připomíná.

Doma tak rodina včera strávila asi jen dvě hodiny. „Počkali jsme, až se vypere prádlo, pověsili ho a jeli jsme. Hlavně malému jsme ale stihli vzít hodně věcí, tentokrát jsme nezapomněli ani kočár,“ pousmála se šestadvacetiletá maminka.

Podle Tomáše Jurigy, který byl také evakuován z Lipové, snášejí nastalou situaci nejhůře starší lidé a právě ženy. „Chlapi si štrngnou slivovicí a nějak to vydrží. Jen doufám, že s manželkou a dcerkou nebudeme muset na hotelu i Vánoce,“ podotýká.

Aktuálně v obou hotelech na Luhačovicku našlo azyl 210 evakuovaných lidí. Pro případ potřeby jsou ale přichystány mnohem větší ubytovací kapacity v dalších zařízeních. Zvládat vypjatou situaci jim pomáhají policejní i hasičští psychologové, zajištěna je i nepřetržitá zdravotnická služba.

„Zároveň lidem doplňujeme hygienické pomůcky, máme pro ně připraveny i oděvní soupravy. Měli jsme i spontánní reakce ze strany občanů, kteří dětem do hotelů dovezli hračky,“ doplnil mluvčí krajských hasičů Libor Netopil.

Ve Valašských Kloboukách v sobotu podepisovali petici proti muničním skladům:

Podnikatel proměnil zámek v hotel i pivní lázně, záměrně nechtěl dotaci

Ve Slavičíně na Zlínsku po dvouleté rekonstrukci otevřeli Zámek Wichterle. Objekt koupil podnikatel Roman Machala a za...

První liga: Budějovice snadno vyhrály v Sokolově, Vsetín zdolal Porubu

Hokejisté lídra první ligy Motoru České Budějovice vyhráli ve 29. kole na ledě předposledního Sokolova vysoko 6:1 a...

Budějovice vyhrály úvodní část první hokejové ligy o dvacet bodů

Hokejisté Motoru České Budějovice deklasovali v 30. kole první ligy Prostějov 6:0 a první část soutěže vyhráli o 20...

ANKETA: Ve kterém kraji stojí nejkrásnější vánoční strom?

V centrech měst opět panuje adventní nálada a na náměstích se tyčí nazdobené vánoční stromy. Vyberte v tradiční anketě...

V Luhačovicích zemřel po pádu z kola cyklista. Vracel se z restaurace

Sedmapadesátiletý cyklista zemřel v pátek v noci v Luhačovicích na Zlínsku po pádu z kola. Jeho jízda skončila tragicky...

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Kam dál, Slavie? Manažer Nezmar připouští obavy: Jsme na hraně

Na Dortmund má jednu bizarní vzpomínku. Po letech se jí zasměje, ale tehdy? V březnu 2002 bylo Janu Nezmarovi ouvej....

• Další z rubriky

Ledňáček zlobil rybáře, dětem se ale líbil, vzpomíná oceněný vedoucí

Odmalička ho bavila příroda a svou náklonnost k ní se rozhodl předávat dětem. Jaroslav Hlinský vede přírodovědné...

Na jarmek dorazila rekordní stovka čertů. Přilákali 20 tisíc návštěvníků

Návštěvníci Mikulášského jarmeku ve Valašských Kloboukách zažili největší setkání pekelníků na Moravě. Po roce se sem...

Povodí Moravy opravuje a čistí přehrady, pomáhají při deštích i suchu

Pracovní ruch u vodárenských nádrží ve Zlínském kraji je letos čilejší než obvykle. Nedávno skončila oprava přehrady ve...

Vsetín podpoří krátkodobé parkování v centru, některá místa zpoplatní

Řidiči ve Vsetíně by měli mít od příštího roku větší šanci zaparkovat v centru. Parkovací místa před hotelem Vsacan, v...