Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát žádá povolení na stavbu moderní železnice do Zlína a řeší pozemky

  8:57
Ačkoliv je to pouze formální krok, jasně ukazuje, že příprava modernizace trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic úspěšně pokračuje. Správa železnic (SŽ) požádala o stavební povolení na projekt za 12 miliard korun. Pokud ho získá, mohla by v roce 2026 začít stavět.
Vlakové nádraží ve Zlíně

Vlakové nádraží ve Zlíně | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Zlín by se tak konečně stal součástí moderní železniční sítě. Vlaky by sem jezdily častěji i rychleji a mířily by odsud dál než do sousedních Otrokovic. Současně by zde vznikl nový dopravní terminál.

K tomu všemu se SŽ přiblížila, když na Drážním úřadu požádala o zmíněné stavební povolení. „A to na celou stavbu z Otrokovic do Vizovic, včetně výpravní budovy Zlín střed,“ upřesnil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Ve fázi územního řízení rozdělil stát trať na dva úseky: na ten z Otrokovic do Zlína má pravomocné územní rozhodnutí od předloňského března. Na navazující do Vizovic ho získal v polovině loňského prosince, ale čtyři účastníci řízení podali odvolání. Všichni jsou z Želechovic nad Dřevnicí a namítají mimo jiné to, že u trati budou před jejich domy vysoké protihlukové stěny a že se úroveň kolejí po jejich modernizaci zvýší. Tyto výhrady některých lidí z obce se opakují už delší dobu.

„Zatím tedy musíme vyčkat, jaký bude další postup krajského úřadu, respektive ministerstva pro místní rozvoj,“ nastínil Gavenda. K získání stavebního povolení musí mít SŽ i toto územní rozhodnutí v právní moci. Jasněji bude zřejmě během pár měsíců.

Před státem stojí také další zásadní úkol: dohodnout se se všemi majiteli pozemků, které bude potřebovat. Mezi Otrokovicemi a Zlínem se trať rozšíří o jedny koleje, takže zábor nových ploch bude větší. „V současné době pokračuje příprava majetkoprávního vypořádání s vlastníky potřebných pozemků. Dohodu je ještě potřeba uzavřít s přibližně pětinou vlastníků,“ upřesnil Gavenda.

Při výkupech mohou nastat spory, ale stát má právo v krajním případě vyvlastňovat, protože jde o stavbu ve veřejném zájmu. Větší plochy rozdělí a odkoupí jen jejich část, kterou potřebuje. Někteří majitelé zatím nejsou ochotní prodat. Dohromady musí SŽ získat podél trati plochy od 650 majitelů.

„Celkové náklady činí podle dokumentací pro územní rozhodnutí 12 miliard korun. Budou se ještě aktualizovat a zpřesňovat,“ podotkl Gavenda. Stavební práce by se mohly rozjet na začátku roku 2026 a skončit v roce 2030. Termíny jsou ale závislé na získávání potřebných povolení, pozemků i peněz. Ani jedno z toho dnes není úplně jisté.

Nový dopravní terminál

Původně se přitom mělo začít stavět už v roce 2021, pak byl termín přeložen na rok 2024. Vázlo totiž například vyřizování územního rozhodnutí na úsek mezi Zlínem a Vizovicemi, protože se SŽ nedařilo vyřídit zrušení nebezpečného železničního přejezdu v Přílukách.

Po modernizaci trati budou vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit každých patnáct minut, mezi Zlínem a Vizovicemi každou půlhodinu. Jejich maximální rychlost se zvýší z dnešních 60 na 100 kilometrů za hodinu. Současně se zruší vlakové zastávky Otrokovice-Trávníky, Zlín-U Mlýna, Zlín-Malenovice a Zlín-Louky. Naopak vznikne zastávka Zlín-Malenovice obec.

S modernizací trati úzce souvisí výstavba dopravního terminálu na místě nevzhledného vlakového i autobusového nádraží. Nejdříve vyroste nová výpravní budova, která bude mít sedm pater a posune se blíže směrem k centru města. Stejně jako další objekty ji postaví firma Z-Group miliardáře Zdeňka Zemka.

„Výstavba výpravní budovy je závislá na výstavbě kolejiště ve Zlíně střed. Tím pádem jsme časově vázaní na Správu železnic. Podle velmi hrubých odhadů, a pokud vše půjde velmi hladce, by se výpravní budova mohla stavět v letech 2028 až 2030,“ sdělil mluvčí společnosti Z-Group Miroslav Slaný.

Elektrifikace trati skrz Zlín budí obavy ze zvýšené dopravy i života za zdí

Čtyři horní patra budou vyhrazena pro parkování 170 aut. Ve dvou spodních bude technické zázemí, vestibul, čekárny, pokladny, obchody, občerstvení či kavárny. V posledním budou kanceláře holdingu Z-Group, který chystá i výstavbu nového autobusového nádraží.

To se oproti stávajícímu posune blíž k nedalekému nadjezdu. Opodál má vyrůst ještě jedna budova s obchody, restaurací i ubytovacími kapacitami. Její přesnou náplň investor řeší. Postavit by ji chtěl v letech 2029 až 2030. Vznikne ale až poté, kdy bude funkční autobusové nádraží.

16. června 2022

Autor:
  • Nejčtenější

Zlínský podnikatel vymyslel pistoli. Přinesli jsme do zbraní design, říká

Jan Surovič se svými kolegy vymyslel zbraň, jejíž hlavní předností je design. Zlínského podnikatele k tomu přivedla myšlenka, že všechny zbraně vypadají podobně. S modelem Pistollo 77° se chce v...

7. prosince 2024  9:56

Který kraj má nejhezčí vánoční strom? Hlasujte v anketě iDNES.cz

Kde najdete nejhezčí vánoční strom? Bude to v hlavním městě, nebo zvítězí Zlín, Olomouc či snad Brno? Vyberte ten nejkrásnější ve velké anketě iDNES.cz, kde se o vaši přízeň uchází chlouby hlavních...

9. prosince 2024  11:13

Útočník v bytě ve Zlíně pobodal dva lidi, policisté ho střelili do nohy

Kriminalisté na Zlínsku se zabývají pokusem o vraždu. Útočník v jednom z bytů ve Zlíně ve středu večer pobodal dva lidi. Při zadržení hlídka použila zbraň a útočníka postřelila do nohy.

12. prosince 2024,  aktualizováno  10:56

Slovácko - Pardubice 1:1, cenná remíza hostů. Sudí vysvětlil odvolané góly

Byl to pořádně atraktivní zápas, nechyběly šance na obou stranách. Fotbalisté Slovácka nakonec doma v 18. kole remizovali s Pardubicemi 1:1. I proto, že jim videorozhodčí dvakrát sebrali radost, když...

7. prosince 2024  13:10,  aktualizováno  17:02

Nová éra rozvoje Zlína? Památkáři musí změnit pravidla, říká městský architekt

Premium

Na pozici hlavního městského architekta ve Zlíně už třetím rokem působí Jindřich Nový. Během této doby jeho tým navrhl proměny několika částí města a další chystá. V rozhovoru pro MF DNES mluví o...

6. prosince 2024

V areálu zlínské nemocnice hoří, hasiči chystají evakuaci pacientů

Hasiči likvidují požár v jedné z budov v areálu zlínské nemocnice. Chystá se evakuace některých pacientů. Kolik jich bude, mluvčí hasičů zatím neví.

12. prosince 2024

Rožnov se brání proti velké vodě, řeku budou držet v korytě vyvýšené obrubníky

Rožnovská radnice připravuje stavbu protipovodňových opatření za tři miliony korun. Jde o reakci na bleskové povodně v červenci a velkou vodu, která přišla v září. Chystají se vyvýšené obrubníky,...

12. prosince 2024  12:52

Útočník v bytě ve Zlíně pobodal dva lidi, policisté ho střelili do nohy

Kriminalisté na Zlínsku se zabývají pokusem o vraždu. Útočník v jednom z bytů ve Zlíně ve středu večer pobodal dva lidi. Při zadržení hlídka použila zbraň a útočníka postřelila do nohy.

12. prosince 2024,  aktualizováno  10:56

Svědectví o činnosti partyzánů bude novým klenotem sbírky na Ploštině

O mimořádně vzácný kousek se rozšířila sbírka předmětů v expozici na Ploštině. Muzejníkům se do rukou dostal unikátní památník vytvořený partyzánem Rudolfem Lenhardem, který za druhé světové války...

11. prosince 2024  18:03

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...