I před historickou nádražní budovou v Uherském Hradišti by nad železniční tratí měly být natažené elektrické dráty. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Železnice na Slovácku a Valašsku zrychlí, dojde i na elektrifikaci

  • 24
Nejen železnice z Otrokovic do Vizovic, ale i další tři tratě procházející regionem na Slovácku a Valašsku projdou zásadními úpravami. Dojde na elektrifikaci i zvýšení rychlosti. Změní se také nádraží ve Vsetíně. Začít se má za čtyři roky.

Klíčovou investicí v modernizaci železniční sítě ve Zlínském kraji je elektrifikace železnice z Otrokovic do Vizovic, která protíná Zlín. Vyjde na osm miliard korun a ministerstvo dopravy jí dalo na začátku roku zelenou. Schválilo totiž takzvanou studii proveditelnosti, která řešila ekonomickou smysluplnost záměru.

Rozpracované jsou ovšem i studie na další úseky železnic ve třech různých částech ve Zlínském kraji:

  • z Hranic na Moravě přes Vsetín do Horní Lidče
  • ze Starého Města přes Uherské Hradiště do Luhačovic, Bojkovic i Veselí nad Moravou
  • z Ostravy do Valašského Meziříčí

Po všech z nich cestují desítky tisíc lidí ročně, kteří tak mohou počítat s lepšími podmínkami a kratší dobou jízdy.

„Nejsou to tratě druhé kategorie. Studie zpracováváme vždy na tratích, do kterých má smysl investovat větší objem peněz,“ prohlásil Marek Illiaš z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty, která zmíněné investice chystá.

Význam Vsetína jako železničního uzlu má narůstat

V případě valašské trati, jež vede z Hranic přes Vsetín do Horní Lidče, stát mimo jiné počítá s úpravami, které zvýší rychlost, kterou po ní budou vlaky jezdit. Z dosavadních 80 kilometrů se zvedne místy až na 160 kilometrů za hodinu.

„Doba cestování dálkovými vlaky se v tomto úseku zkrátí o osm minut. Lidé tak stihnou přestoupit z expresu z Prahy na rychlík z Ostravy do Brna,“ upřesnil Petr Pšenička z investičního odboru Správy železniční dopravní cesty.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Vzhledem k tomu, že je trať součástí transevropského nákladního koridoru, přibudou u nádraží odstavné koleje v délce 800 metrů.

Nejdůležitější akcí však je přestavba nádraží ve Vsetíně, jež je nevyhovující z bezpečnostních důvodů.

„Vybudujeme tam dvě ostrovní nástupiště a podchod. Kompletně se zrekonstruuje i budova nádraží. Možné je, že se zbourá a postaví nová, aby mohl vzniknout dopravní terminál,“ přiblížil Pšenička.

Studie bude hotová příští rok, stavět by se mohlo v roce 2019.

„Nikdo nezpochybňuje, že oprava nádraží je nutná, to je podstatné. Navíc význam Vsetína jako železničního uzlu by mohl v budoucnu narůstat, ne se snižovat,“ upozornil poslanec a vsetínský zastupitel Petr Kořenek.

Na Slovácko dorazí elektřina

Na slovácké trati ze Starého Města přes Uherské Hradiště do Veselí stát počítá s elektrifikací. Tato studie se ale má ještě upravovat, definitivní verze bude na stole tento rok.

„Měla by se navyšovat maximální rychlost a upravíme stanice, podobně jako ve Vsetíně. Tam, kde lidé musejí přecházet přes koleje, budou podchody,“ sdělil Pšenička.

Na přestavbě nádraží v Uherském Brodě už dělníci pracují. Po jeho úpravách tady ještě letos vznikne dopravní terminál, což bude pro místní obyvatele velká změna.

Vlakové a autobusové nádraží, která dnes leží asi půl kilometru od sebe, se po více než dvaceti letech spojí a budou na místě, na němž historicky bývala.

„Pro cestující to bude mnohem výhodnější a město tím hodně získá,“ těší se Ivan Kallus z ČSAD Uherské Hradiště.

Na terminál dostalo město 105 milionů ze švýcarských fondů, úpravy železniční stanice uhradí stát z evropských dotací. Poblíž také vznikne parkoviště pro více než sto aut, aby lidé nemuseli zastavovat příliš daleko.

Cestujících se dotkne i přestavba nádraží ve Veselí nad Moravou, které leží jen kousek za hranicemi Zlínského kraje. Stane se z něj velký dopravní uzel, přes který budou moci jezdit přímé vlaky z Brna do Uherského Hradiště častěji než dosud a vyšší rychlostí.

Výrazně zrychlí i cestování z Ostravy do Meziříčí

Také beskydská trať z Ostravy do Valašského Meziříčí projde „zrychlovacími“ úpravami, takže cesta mezi městy nebude trvat ani hodinu. Odhad zní na 58 minut. Zatím zde přímé spojení zajišťují pouze osobní vlaky, které sedmdesát kilometrů urazí zhruba za dvě hodiny. Zásadní změny ale budou na úsecích v Moravskoslezském kraji, ve Zlínském kraji budou spíš dílčí.

„Můžou se naklopit zatáčky, aby vlakové soupravy mohly jezdit rychleji,“ nastínil Pšenička. Pak by se maximální rychlost v okolí Valašského Meziříčí zvýšila z 50 na 70 kilometrů za hodinu.

Revoluční úpravy, o nichž MF DNES informovala už před dvěma měsíci, čekají také trať do Zlína. Stát počítá s její elektrifikací mezi Vizovicemi a Otrokovicemi, položením druhých kolejí mezi Otrokovicemi a Zlínem a výstavbou nového nádraží - dopravního terminálu v krajském městě (více zde).

„Modernizace této trati umožní přímé rychlíkové spojení mezi Brnem a Zlínem. Přibudou i osobní vlaky, které by mohly jezdit v patnáctiminutovém intervalu,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok.

V dopravních špičkách budou vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit každých patnáct minut a mohou pokračovat dál do Přerova, Kroměříže či Uherského Hradiště.

Cestování vlakem by mělo být i bezpečnější, protože v okolí Zlína zmizí tři frekventované přejezdy přes koleje bez závor. Na Podvesné povede nově hlavní cesta k nemocnici pod kolejemi. V Prštném se naopak trať přehoupne přes silnici. A pod křižovatkou v Otrokovicích-Kvítkovicích vznikne 350 metrů dlouhý železniční tunel.

17. února 2015