Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Železnice na Slovácku a Valašsku zrychlí, dojde i na elektrifikaci

  9:43aktualizováno  9:43
Nejen železnice z Otrokovic do Vizovic, ale i další tři tratě procházející regionem na Slovácku a Valašsku projdou zásadními úpravami. Dojde na elektrifikaci i zvýšení rychlosti. Změní se také nádraží ve Vsetíně. Začít se má za čtyři roky.

I před historickou nádražní budovou v Uherském Hradišti by nad železniční tratí měly být natažené elektrické dráty. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Klíčovou investicí v modernizaci železniční sítě ve Zlínském kraji je elektrifikace železnice z Otrokovic do Vizovic, která protíná Zlín. Vyjde na osm miliard korun a ministerstvo dopravy jí dalo na začátku roku zelenou. Schválilo totiž takzvanou studii proveditelnosti, která řešila ekonomickou smysluplnost záměru.

Rozpracované jsou ovšem i studie na další úseky železnic ve třech různých částech ve Zlínském kraji:

  • z Hranic na Moravě přes Vsetín do Horní Lidče
  • ze Starého Města přes Uherské Hradiště do Luhačovic, Bojkovic i Veselí nad Moravou
  • z Ostravy do Valašského Meziříčí

Po všech z nich cestují desítky tisíc lidí ročně, kteří tak mohou počítat s lepšími podmínkami a kratší dobou jízdy.

„Nejsou to tratě druhé kategorie. Studie zpracováváme vždy na tratích, do kterých má smysl investovat větší objem peněz,“ prohlásil Marek Illiaš z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty, která zmíněné investice chystá.

Význam Vsetína jako železničního uzlu má narůstat

V případě valašské trati, jež vede z Hranic přes Vsetín do Horní Lidče, stát mimo jiné počítá s úpravami, které zvýší rychlost, kterou po ní budou vlaky jezdit. Z dosavadních 80 kilometrů se zvedne místy až na 160 kilometrů za hodinu.

„Doba cestování dálkovými vlaky se v tomto úseku zkrátí o osm minut. Lidé tak stihnou přestoupit z expresu z Prahy na rychlík z Ostravy do Brna,“ upřesnil Petr Pšenička z investičního odboru Správy železniční dopravní cesty.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Vzhledem k tomu, že je trať součástí transevropského nákladního koridoru, přibudou u nádraží odstavné koleje v délce 800 metrů.

Nejdůležitější akcí však je přestavba nádraží ve Vsetíně, jež je nevyhovující z bezpečnostních důvodů.

„Vybudujeme tam dvě ostrovní nástupiště a podchod. Kompletně se zrekonstruuje i budova nádraží. Možné je, že se zbourá a postaví nová, aby mohl vzniknout dopravní terminál,“ přiblížil Pšenička.

Studie bude hotová příští rok, stavět by se mohlo v roce 2019.

„Nikdo nezpochybňuje, že oprava nádraží je nutná, to je podstatné. Navíc význam Vsetína jako železničního uzlu by mohl v budoucnu narůstat, ne se snižovat,“ upozornil poslanec a vsetínský zastupitel Petr Kořenek.

Na Slovácko dorazí elektřina

Na slovácké trati ze Starého Města přes Uherské Hradiště do Veselí stát počítá s elektrifikací. Tato studie se ale má ještě upravovat, definitivní verze bude na stole tento rok.

„Měla by se navyšovat maximální rychlost a upravíme stanice, podobně jako ve Vsetíně. Tam, kde lidé musejí přecházet přes koleje, budou podchody,“ sdělil Pšenička.

Na přestavbě nádraží v Uherském Brodě už dělníci pracují. Po jeho úpravách tady ještě letos vznikne dopravní terminál, což bude pro místní obyvatele velká změna.

Vlakové a autobusové nádraží, která dnes leží asi půl kilometru od sebe, se po více než dvaceti letech spojí a budou na místě, na němž historicky bývala.

„Pro cestující to bude mnohem výhodnější a město tím hodně získá,“ těší se Ivan Kallus z ČSAD Uherské Hradiště.

Na terminál dostalo město 105 milionů ze švýcarských fondů, úpravy železniční stanice uhradí stát z evropských dotací. Poblíž také vznikne parkoviště pro více než sto aut, aby lidé nemuseli zastavovat příliš daleko.

Cestujících se dotkne i přestavba nádraží ve Veselí nad Moravou, které leží jen kousek za hranicemi Zlínského kraje. Stane se z něj velký dopravní uzel, přes který budou moci jezdit přímé vlaky z Brna do Uherského Hradiště častěji než dosud a vyšší rychlostí.

Výrazně zrychlí i cestování z Ostravy do Meziříčí

Také beskydská trať z Ostravy do Valašského Meziříčí projde „zrychlovacími“ úpravami, takže cesta mezi městy nebude trvat ani hodinu. Odhad zní na 58 minut. Zatím zde přímé spojení zajišťují pouze osobní vlaky, které sedmdesát kilometrů urazí zhruba za dvě hodiny. Zásadní změny ale budou na úsecích v Moravskoslezském kraji, ve Zlínském kraji budou spíš dílčí.

„Můžou se naklopit zatáčky, aby vlakové soupravy mohly jezdit rychleji,“ nastínil Pšenička. Pak by se maximální rychlost v okolí Valašského Meziříčí zvýšila z 50 na 70 kilometrů za hodinu.

Revoluční úpravy, o nichž MF DNES informovala už před dvěma měsíci, čekají také trať do Zlína. Stát počítá s její elektrifikací mezi Vizovicemi a Otrokovicemi, položením druhých kolejí mezi Otrokovicemi a Zlínem a výstavbou nového nádraží - dopravního terminálu v krajském městě (více zde).

„Modernizace této trati umožní přímé rychlíkové spojení mezi Brnem a Zlínem. Přibudou i osobní vlaky, které by mohly jezdit v patnáctiminutovém intervalu,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok.

V dopravních špičkách budou vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit každých patnáct minut a mohou pokračovat dál do Přerova, Kroměříže či Uherského Hradiště.

Cestování vlakem by mělo být i bezpečnější, protože v okolí Zlína zmizí tři frekventované přejezdy přes koleje bez závor. Na Podvesné povede nově hlavní cesta k nemocnici pod kolejemi. V Prštném se naopak trať přehoupne přes silnici. A pod křižovatkou v Otrokovicích-Kvítkovicích vznikne 350 metrů dlouhý železniční tunel.

Autor:
  • Nejčtenější

Podnikatel proměnil zámek v hotel i pivní lázně, záměrně nechtěl dotaci

Ve Slavičíně na Zlínsku po dvouleté rekonstrukci otevřeli Zámek Wichterle. Objekt koupil podnikatel Roman Machala a za...

První liga: Budějovice snadno vyhrály v Sokolově, Vsetín zdolal Porubu

Hokejisté lídra první ligy Motoru České Budějovice vyhráli ve 29. kole na ledě předposledního Sokolova vysoko 6:1 a...

První liga: Budějovice otočily duel s Havířovem, Chomutov porazil Vsetín

První hokejová pokračuje sedmi zápasy 28. kola. Lídr z Českých Budějovic otočil domácí utkání s Havířovem a...

Budějovice vyhrály úvodní část první hokejové ligy o dvacet bodů

Hokejisté Motoru České Budějovice deklasovali v 30. kole první ligy Prostějov 6:0 a první část soutěže vyhráli o 20...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Luhačovicích zemřel po pádu z kola cyklista. Vracel se z restaurace

Sedmapadesátiletý cyklista zemřel v pátek v noci v Luhačovicích na Zlínsku po pádu z kola. Jeho jízda skončila tragicky...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Nové sportoviště nebo muzeum veteránů? Zlín hledá využití plochy pod halou

Zlín dělá kroky k zastavění prostoru pod sportovní halou, kde by mohla vzniknout čtvrť s obchody, službami a...

Kolonáda v Luhačovicích nově září barvami, obnova stála přes sto milionů

Kolonáda v Luhačovicích se po rekonstrukci za více než sto milionů korun otevřela veřejnosti. Návštěvníci se nově...

O vyhrazená místa pro auta je zájem, Kroměříž zvýší poplatek na 20 tisíc

Kroměřížská radnice zvýší na dvojnásobek poplatek za vyhrazené trvalé parkovací místo. Dosud činil 10 tisíc korun, nově...

Zlínská pobočka soudu může být na několika adresách, jasno ještě není

Možností, kde by mohla ve Zlíně sídlit rozšířená pobočka brněnského krajského soudu, je zase více, byť žádná ještě není...

Advantage Consulting, s.r.o.
IT ADMINISTRÁTOR/IT APLIKAČNÍ INŽENÝR

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz