U Brumova-Bylnice se srazila dvě osobní auta. Následky nehody byly tragické.

U Brumova-Bylnice se srazila dvě osobní auta. Následky nehody byly tragické. | foto: HZS ZK

Nejčastějším důvodem tragických nehod v kraji byla noční rychlá jízda

  • 6
Loni čtyři, letos devět. A většinou v noci. Bilance dopravních nehod, ke kterým došlo během letních prázdnin ve Zlínském kraji, je letos obzvlášť tragická. Bezprostřední reakcí dopravní policie bylo posílení hlídek, které měří rychlost. Ta totiž byla nejčastější příčinou vlny silničních tragédií.

„Podílela se na většině smrtelných dopravních nehod. Na kontrolu dodržování rychlostních limitů se budeme i nadále zaměřovat,“ uvedla mluvčí krajského ředitelství policie Lenka Javorková.

Sedm životů vyhaslo na silnicích Zlínského kraje během srpna. Celé letní prázdniny znamenaly devět zmařených životů, což je alarmující číslo. 

„Analýzou těchto nehod také vyšlo najevo, že narostl jejich počet v nočních hodinách, z tohoto důvodu plánujeme dopravně bezpečnostní akce nejen přes den, ale i v noci,“ zmínila Javorková.

Rychlá jízda v noci, kdy jsou silnice volné, stála život třicetiletého řidiče u Držkové. Neudržel vůz na mokré vozovce a narazil do stromu. Nevrátila se kvůli ní domů ani 77letá žena, která seděla jako spolujezdec v autě, do něhož naboural dvacetiletý mladík u Brumova-Bylnice.

Ten nezvládl smyk a přejel do protisměru. V autě s ním seděli další dva mladíci, jednoho z nich převezli záchranáři s vážným zraněním do nemocnice.

Okolí Brumova vyšlo tentokrát ze statistiky jako mimořádně nebezpečné. Necelé tři týdny před zmíněnou nehodou tady zahynul mladistvý chlapec a čerstvě plnoletá dívka se těžce zranila. Nehoda otřásla celým regionem při státní hranici. V autě tehdy sedělo šest mladých lidí, nejstarší z nich, dvacetiletý muž, za volantem.

I v tomto případě byla noc a jeli příliš rychle. Auto skončilo v potoce, převrácené na střechu.

Tragické nehody z posledních měsíců spojuje i další věc, a sice silnice nižších tříd. „Mladí řidiči, noc a takzvané okresky, to je dlouhodobý fenomén, se kterým se potýkají i v zahraničí,“ reagoval předseda expertní rady platformy Vize 0 Roman Budský.

„Sama jízda mladých řidičů ve společnosti vrstevníků významně zvyšuje riziko dopravní nehody a pak je jen otázka, jak skončí,“ řekl.

Vize 0 usiluje o uzákonění řidičáku na zkoušku, který se tam, kde ho zavedli, dobře osvědčil. Zahrnuje právě i to, že řidič první dva roky provozu nesmí v noci jezdit s vrstevníky.

„Třeba v Rakousku klesl počet havárií mladých lidí o 34 procent,“ upozornil Budský. Naopak úvahy o tom, že by mladí řidiči měli jezdit nižší rychlostí nebo mít omezený výkon motoru auta, se ukázaly jako neefektivní.

Srpen byl nejtragičtějším měsícem tohoto roku

Kromě toho Vize 0 připravuje taky rehabilitační kurzy, což je systém školení pro nebezpečné řidiče bez ohledu na věk. Řízenou diskusí s odborníky si má takový člověk změnit emocionální nastavení.

„Racionálně každý řekne, že riskantní jízda je hloupost, ale pod vlivem emocí za volantem se zachová jinak,“ vysvětlil Budský. Obojí by mohlo vejít v platnost v následujícím volebním období.

I když si jsou letošní letní nehody hodně podobné, jedna se typickému vzorci zcela vymkla. Došlo k ní koncem července na silnici I/50, kterou nyní řidiči používají jako objízdnou trasu kvůli rekonstruovanému průtahu Kunovic. Čtyřicetiletý řidič nákladního auta tady narazil do stojící dodávky.

Na rovném úseku vozovky přehlédl při pravé krajnici stojící automobil, u kterého dva pracovníci pokládali přenosné značení,“ informovala tehdy policejní mluvčí Simona Kyšnerová. Na místě zemřeli muži ve věku 57 a 58 let.

V rámci celé republiky zemřelo za dva prázdninové měsíce na silnicích 104 lidí, což je třetí nejnižší počet obětí dopravních nehod od vzniku samostatné České republiky. Také v takovém měřítku byl ale srpen nejtragičtějším měsícem tohoto roku. Zemřelo během něj 56 účastníků silničního provozu.