Předloni bylo nehod s alkoholem 242, loni jen o čtyři více. Nejvíce smrtelných nehod si připsal kroměřížský region. Pět lidí včetně dvou dětí loni v dubnu ošetřili a rozvezli do nemocnic záchranáři po srážce dvou osobních aut u Střílek. Šesté osobě, teprve 23leté ženě, už pomoci nedokázali. Zranění později podlehlo i jedno z dětí.
„Loni na cestách umírali velmi mladí lidé,“ konstatovala mluvčí kroměřížské policie Barbora Balášová.
Před sebou má smutnou statistiku loňských nehod, z níž Kroměřížsko vychází nejhůř ze čtyř regionů Zlínského kraje. Na jeho silnicích zemřelo deset lidí. Nejmladšímu řidiči, který nedojel, kam měl namířeno, bylo osmnáct let.
„To byla nehoda u Hulína v polovině prosince,“ připomíná Balášová. Mladík předjížděl na čerstvě napadaném sněhu, dostal ale smyk a srazil se s protijedoucím autem.
Na kontrolu alkoholu se dopravní policisté zaměřují už několik let velmi bedlivě. Zlínský kraj totiž v této oblasti hodně vyčníval z celostátních statistik. Nejde přitom tolik o celkové počty, ty se drží víceméně na stejné úrovni. Problém je v tom, kolik řidiči nadýchají. V roce 2018 překročily víc než dvě třetiny z nich hranici 1,5 promile, a Zlínský kraj tak byl nejhorší v republice.
Dopravní nehody ve Zlínském kraji 2021 2022 Oběti nehod v roce 2022 Obětí v roce 2022 podle |
„Řidiči jsou skutečně nedisciplinovaní a co se týká alkoholu a drog, narážíme na ně v rámci běžných kontrol stále častěji,“ potvrzuje náměstek šéfa krajského ředitelství policie ve Zlíně Bohdan Varyš.
Nejčastější příčinou nehod byla vysoká rychlost a nesprávný způsob jízdy. Velmi často se řidiči věnovali třeba psaní esemesek nebo ladění navigace. V kamionech zase sledování filmů na tabletech.
„Důležité je soustředit se na jízdu, nikam nespěchat, předvídat okolnosti a hlavně dodržovat pravidla silničního provozu,“ řekl vedoucí uherskohradišťských dopravních policistů Robert Rampáček.
Do kolonky nesprávný způsob jízdy spadají i další dvě z trojice nejtragičtějších loňských nehod. Při jedné z nich na jaře zemřel manželský pár na motorce v Buchlovských kopcích.
„Šlo o lidi ve zralém věku, pán si koupil motorku a havaroval s ní během asi druhé jízdy. V protisměru narazil hned do dvou osobních aut,“ popisuje náměstek.
Zemřelo i šest chodců
Naopak podzimní nehoda u Jablůnky se znovu vrací k mladým řidičům. I tady vyjelo auto do protisměru, srážku s kamionem nepřežil řidič ani spolujezdec. Bylo jim kolem dvaceti let.
Motorkáři loni v kraji zemřeli čtyři, pět bylo cyklistů a šest chodců. Na ty policie apeluje především v souvislosti s používáním reflexních prvků. Povinnost nosit je platí jen mimo obec, zdravý rozum ale radí mít je všude, kde je snížená viditelnost. Nebo ještě lépe – úplně všude.
„I v obcích může být osvětlení nedostačující a být vidět je skutečně důležité,“ vzkázala Balášová.
Řidič mimo přechod srazil trojici seniorů, jedna žena je těžce zraněná![]() |
Reflexní odrazky možná mohly zabránit nehodě, která se stala koncem listopadu u Bystřice pod Hostýnem. Před pátou hodinou odpolední tady srazilo auto šedesátiletou ženu, která šla směrem na Bílavsko. Reflexní prvky neměla a kromě toho se pohybovala při pravém okraji vozovky. Svým zraněním podlehla.
Zásadní změnu v počtu nehod si policisté slibují od otevření nových dálničních úseků. Ty odvedou auta ze silnic prvních tříd a doprava na nich se zklidní.
Zároveň to bude znamenat rozšíření oddělení dálniční policie. V současnosti má Zlínský kraj jedno pracoviště v Napajedlích. Pod něj spadá i několik kilometrů dálnice D1, které jsou na území Olomouckého kraje. Po dostavbě úseku dálnice u Fryštáku se tam uvažuje o zřízení dalšího pracoviště.